اصلاح طرح لبخند

بنر اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند

لبخند نازیبا می‌تواند اعتمادبه‌نفس هر انسانی را پایین بیاورد.

علائم و نشانه‌ها

  • زردی دندان‌ها
  • جای خالی دندان/ فاصله بین دندان‌ها
  • شکستگی دندان
  • نامنظم بودن دندان‌ها

علت‌ها

عواملی وجود دارند که می‌توانند زیبایی را از لبخند شما بگیرند:

  • تصادفی که دندان یا بخشی از استخوان فک را از بین ببرد
  • ژنتیک
  • مصرف بیش‌ازاندازه چای، قهوه و سیگار کشیدن
  • بالا رفتن سن

اصلاح طرح لبخند فرایندی است که در آن لبخند شما به کمک یک یا چند پروسه دندانپزشکی زیبایی بهبود پیدا می‌کند. از جمله:

بعضی از فاکتورهایی که پیش از انجام هر کدام از این درمان‌ها در نظر گرفته می‌شود شامل این موارد می‌شوند: شکل صورت، رنگ پوست، رنگ مو، دندان (رنگ، عرض و ارتفاع، فرم و نحوه قرار گرفتن) بافت لثه و لب‌ها. طرح اصلاح لبخند بنا به وضعیت خاص دندان‌های شما می‌تواند برای رسیدن به اهداف متفاوت انجام شود. چه چیز دندان‌ها یا لبخندتان را دوست دارید یا دوست ندارید؟ بعضی از ویژگی‌های لبخند شما که با کمک دندان‌پزشک زیبایی می‌تواند تغییر کند این موارد است:

رنگ دندان: پرکردگی‌های نقره‌ای یا ترکیبی می‌تواند با کامپوزیت‌های همرنگ دندان جایگزین شود و سفید کردن دندان‌ها می‌تواند رنگ بد دندان و کدری آن را از بین ببرد. در ارزیابی و انتخاب یکی از این درمان‌های زیبایی از جمله ونیرهای پرسلن، تاج، بریج، باندینگ کامپوزیت و ایمپلنت دندانی، رنگ دندان‌ها یکی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. این نکته را درباره رنگ دندان به خاطر داشته باشید که تیره شدن یا بی‌رنگ شدن دندان نشانه سن بالا است. یک لبخند زیبا با دندان‌های شفاف و سفید شما را جوان می‌کند. طیف رنگی که دندانپزشک برای سفید کردن دندان یا ونیر انتخاب می‌کند با توجه ویژه به طیف رنگ صورت و موهای شما ارزیابی می‌شود. دندانپزشکان زیبایی در برقرار کردن تعادل بین یک دندان شفاف و سفید و رنگ طبیعی دندان مهارت کافی دارند.

ردیف بودن و فاصله دندان‌ها: دندان‌های کج‌، روی‌هم افتاده یا فاصله میان دندان‌ها می‌تواند در صورت نیاز با کمک ارتودنسی یا ارتودنسی نامرئی و ونیرهای دندانپزشکی مرتب و منظم شود.

جای خالی دندان: جای خالی یک یا چند دندان تأثیر منفی در زیبایی لبخند شما دارد و البته در توانایی گاز زدن و خطر پوسیدگی دندان نیز بی‌تأثیر نیست. پر کردن این جاهای خالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامت دندان و زیبایی صورت شما است. جای خالی دندان می‌تواند با ایمپلنت دندان، بریج یا پروتز پر شود.

هارمونی و تعادل:‌ دندان‌های کوتاه بلند، ترک‌خورده یا شکسته را می‌توان به کمک درمان‌های زیبایی دندان تغییر داد و لبخند لثه‌نما را هم اصلاح کرد تا ظاهر کلی لبخند شما زیباتر شود.

لب‌ها، لبخند و گونه‌های پر: صورت نامتقارن و پیر می‌تواند با درمان‌های متفاوت اصلاح طرح لبخند تغییر کند و بازسازی شود. ازجمله ارتودنسی و یا جراحی فک بالا.

دندانپزشک زیبایی با شما به‌تفصیل درباره روش‌های مختلف درمانی صحبت خواهد کرد تا در نهایت به یک برنامه‌ی مشخص برای رسیدن به خواسته‌های شما در اصلاح طرح لبخند برسید. این برنامه‌ی درمانی می‌تواند شامل فرآیندهای ترمیمی برای بهبود عملکرد و یا زیبایی دندان از جمله سفید کردن دندان، باندینگ کامپوزیت، ونیرها، تاج دندان، ارتودنسی، جراحی فک و کاهش ارتفاع لثه نمایان شود.

فاکتورهای زیبایی‌شناسی در اصلاح طرح لبخند

علاوه بر رنگ، ردیف بودن و تقارن دندان‌ها در ناحیه مرتبط با زیبایی لبخند (بخشی از دندان‌های بالایی و پایینی که هنگام لبخند زدن نمایان می‌شوند)، موارد دیگری هم وجود دارد که دندانپزشک زیبایی برای برنامه‌ریزی اصلاح طرح لبخند در نظر می‌گیرد. از جمله:

ارتفاع دندان: ارتفاع دندان در جوان بودن ظاهر شما تأثیر دارد. پیری سبب ساییدگی و شکستگی دندان‌ها می‌شود که اغلب موجب کاهش ارتفاع دندان می‌شود و لبخند لثه‌نما هم دندان‌ها را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. درمانی که برای کوتاهی ارتفاع دندان در نظر گرفته می‌شود شامل فرم دادن و بلند کردن دو دندان جلویی با باندینگ کامپوزیت و ونیر پرسلن است. اگر هنگام لبخند زدن لثه‌های شما بیش‌ از اندازه نمایان می‌شود، دندانپزشک زیبایی درمانی را برای اصلاح خط لثه و بلند کردن دندان با استفاده از لیزر دندانپزشکی انتخاب می‌کند. ممکن است دندانپزشک شما را در صورت نیاز برای بلند کردن تاج دندان به پریودنتیست ارجاع دهد. بلند کردن ارتفاع دندان در ظاهر صورت شما بسیار تأثیرگذار است. برای مثال دندان‌های خوش‌فرم، بلند و مربع می‌تواند یک صورت گرد را لاغرتر نشان دهد.

خط لبخند: خط لبخند یک خط فرضی است که از لبه دندان‌های بالایی از یک‌ طرف دهان تا طرف دیگر کشیده شده است که در حالت ایده‌آل باید فرمی شبیه به خمیدگی لب پایین در هنگام لبخند زدن داشته باشد.

تناسب دندان: دندانپزشک زیبایی دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا ببیند آیا دندان‌ها با هم تناسب دارند یا نه. افراد معمولاً لبخند زیبا را لبخندی می‌دانند که در آن دو دندان جلویی بیشتر از دیگر دندان‌ها به چشم بیاید و نسبت عرض به ارتفاع آن ۴ به ۵ باشد. این تناسب میزان ارتفاع و عرض دیگر دندان‌ها در ناحیه زیبایی تعیین می‌کند تا در نهایت خط خنده در دهان شما تعادلی کلی داشته باشد.

بافت و ویژگی‌های دندان: یک دندانپزشک هنرمند می‌تواند علاوه بر شباهت و تناسب با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی شما، ویژگی‌های تاج یا ونیر دندان را طوری تنظیم کند که ظاهر زنانه یا مردانه متمایزی داشته باشد.

مراقبت‌های پس از درمان‌های زیبایی

درمان‌های زیبایی دندانپزشکی نیازمند مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان به‌صورت مرتب هستند و در طول زمان نیاز به تجدید دارند. برای مثال سفید کردن دندان‌ها باید هر چند وقت یک‌بار تکرار شود. ونیرهای پرسلن ممکن است ترک بخورند یا بشکنند و در نتیجه نیاز به ترمیم دارند. باندینگ کامپوزیت دائمی می‌تواند تغییر رنگ دهد و نیاز به ترمیم دارد. تاج‌های دندانپزشکی معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۵ سال باید تعویض شوند. درمان لثه‌های نمایان هم ممکن است بعد از مدتی نیاز به تجدید و تکرار داشته باشد.
سازنده‌ی این ترمیم‌های دندانپزشکی، متخصص آزمایشگاه و موادی که توسط دندانپزشک برای انجام این درمان‌ها انتخاب می‌شود، در پایدار بودن اثر طرح اصلاح لبخند تأثیرگذار است. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در انتخاب دندانپزشک زیبایی خود بسیار دقت کنید و درباره انواع مختلف موادی که می‌تواند در درمان استفاده کند از او سؤال کنید.
بهداشت دهان باید قبل از آنکه دندانپزشک زیبایی طرح اصلاح لبخند را برنامه‌ریزی کند، حتماً بررسی شود. دندانپزشک باید معاینه‌ی دقیق و کاملی از دندان‌ها، لثه و ساختار زیرین دندان‌ها به عمل بیاورد تا بتواند تصمیم بگیرد که شما در طرح اصلاح لبخند چه گزینه‌هایی پیش روی خود دارید. اگر در این معاینه مشخص شود که مشکلی در بهداشت دهان و دندانتان وجود دارد، مثلاً ردیف نبودن دندان‌ها یا بیماری‌های لثه، باید در ابتدا آن بیماری را برطرف کنید.

تست اولیه

دندانپزشک زیبایی با استفاده از تکنولوژی‌های متنوع دندانپزشکی می‌تواند تغییرات مدنظر در ظاهر لبخند را به شما نشان دهد. برای مثل طی معاینه‌ی سلامت دندان‌ها برای استفاده از ونیر و تاج، دندانپزشک زیبایی می‌تواند یک مدل مومی از دندان موقت بسازد تا تمامی نیازمندی‌های درمانی با دقت بالا در اختیار متخصص آزمایشگاه قرار بگیرد. مدل‌های موقت و مومی می‌توانند به شما نشان دهند که نتیجه‌ی درمان شما در نهایت چه خواهد بود تا اطمینان حاصل کنید که با آن شیوه درمانی راحت هستند و از آن رضایت دارید یا نه.
روش‌های دیگری که می‌توانید به کمک آن درمان زیبایی خود را پیش از قطعی شدن تست کنید، این موارد هستند:

نرم‌افزار تصویری دندانپزشکی: فناوری‌های تصویری می‌توانند تستی از نتیجه‌ی نهایی درمان را برای شما شبیه‌سازی کنند. دندانپزشک با استفاده از این فناوری مشخصات روش درمانی شما را به متخصص آزمایشگاه یا دیگر متخصصان درمانی که در این پروسه همکاری دارند، ارائه می‌کند. با این‌ حال یک تصویر دیجیتال فقط یک ایده‌ی کلی از نتیجه نهایی به شما خواهد داد و ممکن است دقیقاً شبیه به چیزی نباشد که در انتهای روند درمانی در صورت خود مشاهده خواهید کرد.

عکس‌های قبل و بعد: عکس‌های قبل و بعد بیمارانی که اصلاح طرح لبخند را پیش از شما انجام داده‌اند، نمونه‌ای از نتیجه‌ی نهایی درمان و آن چیزی است که می‌توانید انتظار داشته باشید. این تصاویر ایده‌ای کلی درباره کیفیت کار دندانپزشک زیبایی هم به شما خواهند داد.

مدل‌های دندانپزشکی: دندانپزشک دندان را قالب‌گیری می‌کند و قالب گچی را پر می‌کند تا به مدل دقیق و کاملی از دندان شما تبدیل شود. فرم این قالب گچی را می‌توان با تراش دادن قسمت‌های اضافی یا بزرگ کردن بخش‌هایی که نیاز به حجیم شدن دارند، تغییر داد. دندانپزشک از این مدل استفاده می‌کند تا تمامی جنبه‌های تغییراتی که مدنظر بیمار است را به او نشان دهد تا بیمار بداند که چه چیزی در انتظارش خواهد بود. متخصص آزمایشگاه دندانپزشکی هم از این مدل‌ها به‌عنوان نمونه‌ای برای ساختن ونیرها و تاج‌های دندانپزشکی استفاده خواهد کرد.
اگر دندانپزشک شما با آزمایشگاهی کار کند که مجهز به فناوری‌های دیجیتال است، می‌تواند به‌جای قالب‌گیری سنتی، اسکن دیجیتال دندان شما را برای ساختن مدل در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مدل باندینگ کامپوزیت دندان: باندینگ کامپوزیت دندانپزشکی می‌تواند به‌عنوان مدلی برای طرح اصلاح لبخند شما مورداستفاده قرار بگیرد. دندانپزشک می‌تواند به‌صورت موقت ماده رزین کامپوزیت را روی دندان شما قرار دهد تا تأثیر نهایی درمان را پیش از شروع به‌طور کامل مشاهده کنید. در صورت استفاده از ونیر، کامپوزیت‌ها به شما این فرصت را می‌دهند تا بفهمید که آیا از ظاهر و حس و اندازه ترمیم نهایی خود رضایت دارید یا نه. تنظیمات لازم تا جایی انجام می‌شود که بیمار با عملکرد و ظاهر لبخند تازه خود احساس راحتی و رضایت کند. مدل‌های موقت بعد از برداشته شدن از روی دندان هیچ تأثیری روی آن به‌جا نخواهند گذاشت.

هزینه‌ی طرح اصلاح لبخند

مدت‌زمان درمان و هزینه‌ی طرح اصلاح لبخند بسته به دندانپزشک، محل زندگی و سطح پوشش بیمه‌ی دندانپزشکی و میزان سلامت دهان و دندان و درمان انتخابی شما متفاوت خواهد بود. اگر دندانپزشک پیش از شروع درمان متوجه مشکلاتی در سلامت کلی دهان و دندان شود، هزینه و مدت درمان بیشتر و طولانی‌تر خواهد شد. البته با وجود آن‌که این درمان‌های ترمیمی توسط بیمه درمان پوشش داده می‌شوند، باز هم در مقایسه با بیماری که مشکل دیگری در دهان و دندان ندارد، هزینه‌ی بیشتری را متحمل خواهید شد.
با مراقبت درست و ویزیت مرتب دندانپزشک لبخند زیبایی خواهید داشت و تاج و ونیرهای ترمیمی تا سال‌ها دوام خواهند داشت. ترمیم‌های بر پایه رزین (از جمله پرکردگی‌های هم‌رنگ دندان) در صورت مراقبت از سه تا نه سال یا بیشتر دوام خواهند داشت. ترمیم‌ها پرسلن تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام خواهند داشت و پس‌ از آن باید تجدید شوند.

حفظ نتیجه‌ی نهایی درمان

آگاهی از روش‌های مراقبتی مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان و ترمیمی که انجام داده‌اید، می‌تواند به شما کمک کند که تا سال‌ها تأثیر اصلاح لبخند را در صورت خود مشاهده کنید. خمیردندان‌های ساینده و روش‌های مسواک زدن نادرست می‌تواند به سطح ترمیم‌های دندان آسیب بزند و شفافیت آن را از بین ببرد. به همین دلیل توصیه می‌شود از خمیردندان‌های غیر ساینده حاوی فلوراید استفاده کنید و دو یا سه بار در روز مسواک بزنید.
نخ دندان یکی از شیوه‌های مهم در بیرون آوردن جرم و پلاک از لابه‌لای دندان‌ها است و طول عمر ترمیم دندان شما را بیشتر خواهد کرد و از پوسیدگی هم جلوگیری می‌کند. نخ دندان کشیدن برای همه اهمیت دارد اما برای کسانی که ونیر دارند، اهمیت بیشتری دارد چراکه سلامت بافت لثه بسیار مهم است.
دهان‌شویه‌های حاوی الکل تأثیر منفی روی کامپوزیت دارند. از این گذشته الکل می‌تواند به‌مرور زمان پیوند میان دندان و بخش ترمیمی (یعنی ونیرها یا تاج‌ها) را ذره‌ذره از بین ببرد. حتماً از دهان‌شویه‌های فاقد الکل استفاده کنید.

بنر قبل و بعد بلیچینگ
تاثیر بلیچینگ بر زیبایی دندان‌ها

غذاها و نوشیدنی‌های مضر

غذاهایی که قند زیادی دارند را کنار بگذارید و میان‌وعده‌ها را کم کنید تا دندان‌ها جرم نگیرند. مصرف قهوه، سودا، چای و … را کاهش دهید تا دندان‌ها تغییر رنگ ندهند. نوشیدنی‌های الکلی را بی‌رویه مصرف نکنید. الکل زیاد می‌تواند تمامی ترمیم‌های دندانپزشکی شما را تخریب کند.

دیگر مراقبت‌ها

از جویدن و یا گاز زدن اشیاء سفت‌ و سخت از جمله خودکار، هر چیز فلزی، درب بطری و … پرهیز کنید. اگر دندان‌هایتان را به هم می‌سایید حتماً محافظ دندان را در شب استفاده کنید تا کمترین آسیب به دندان‌ها و ترمیم‌ها برسد. با اینکه ترمیم‌های زیبایی دندانپزشکی در نهایت تخریب می‌شوند و نیاز به ترمیم دارند، (پنج تا هفت سال برای کامپوزیت، ۱۰ تا ۱۵ سال برای پرسلن‌ها) میزان دوام زیبایی لبخند شما بستگی به میزان مراقبت از دندان‌ها و مهارت دندانپزشک زیبایی دارد.
ترمیم یک ونیر تا تاج شکسته شامل قالب‌گیری، تنظیم رنگ،‌ مدل موقت و انتظار برای آماده شدن ترمیم نهایی است. بسته به روش دندانپزشک، ممکن است مجبور باشید در زمان‌ ترمیم هم، هزینه‌ی تاج یا ونیر را کامل پرداخت کنید.
دستورات دندانپزشک را برای طولانی‌تر کردن زیبایی لبخندتان به کار ببندید و حتماً برای ویزیت و جرم‌گیری به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =