خطرات پیرسینگ دهان

خطرات پیرسینگ دهان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

خطرات پیرسینگ دهان

این روزها هر جا که باشید، احتمال اینکه کسی را ببینید که لب‌ها، گونه‌ها، زبان یا جاهای عجیب‌تری را پیرس کرده باشد، خیلی زیاد است. پیرسینگ دندان و دهان به‌عنوان یکی از اشکال ابراز ظاهری بسیار در بین مردم محبوب شده است.

چرا دندان‌پزشکان با پیرسینگ دندان مخالف هستند؟

بااینکه دندانپزشکان با ابراز ظاهری هیچ مشکلی ندارند، ایده‌ی پیرسینگ را دوست ندارند. علتش چیست؟ به این خاطر که شغل دندانپزشکی ایجاب می‌کند نگران سلامت دهان شما باشند و پیرسینگ برای سلامت شما ضرر دارد. در اینجا به خطرات پیرسینگ برای دهان اشاره می‌کنیم و چه قصد انجام پیرسینگ داشته باشید چه نداشته باشید، باز هم دانستن این خطرات مفید است.

انواع پیرسینگ دهان

زبان و ناحیه زبان: پیرسینگ زبان انواع مختلفی دارد، از تک پیرسینگ عمودی تا پیرسینگ‌های چندتایی افقی در کنار هم گرفته تا پیرسینگ زیر زبان. یک سوراخ در مرکز زبان بی‌خطرترین پیرسینگ‌های دهان است و می‌توانید با انتخاب جواهرات متنوع، ظاهر متفاوتی را با همان تک پیرسینگ داشته باشید.
لب و اطراف لب: پیرسینگ لب می‌تواند اطراف دهان یا روی لب‌ها یا نزدیک آن باشد. پیرسینگ‌های ومپایر، اسمایل یا فران هم ازجمله پیرسینگ‌های لب است که بین لثه و لب در داخل دهان انجام می‌شود.
دیگر پیرسینگ‌های دهان: پیرسینگ گونه‌ها، لثه و حتی زبان کوچک می‌تواند خطراتی برای سلامت دهان داشته باشد. مهارت متخصص، محل پیرسینگ و مراقبت‌های بعد از پیرسینگ می‌تواند نتایج و دوره نقاهت متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

انواع پیرسینگ دهان

خطرات کلی پیرسینگ

درست پس از انجام پیرسینگ احتمال تورم و درد وجود دارد و این عوارض معمولاً طی ده هفته از بین می‌روند. اما خطراتی که معمولاً با پیرسینگ همراه است شامل این موارد می‌شود:

  • عفونت
  • عدم پذیرش یا حرکت کردن جواهرات
  • آلرژی به فلزات
  • آبسه
  • آسیب رسیدن به دندان

چرا دندان‌پزشک با پیرسینگ مخالف است؟

بیشتر پیرسینگ‌های دهانی به تورم، قرمزی، خونریزی و آبسه منجر می‌شوند. تمیز کردن ناحیه پیرس شده درد و ناراحتی را بیشتر می‌کند و یا بسیار دشوار است و در نتیجه ممکن است بهداشت دهان را رعایت نکنید و عفونت ایجاد شود. آسیب و شکستگی دندان هم می‌تواند در اثر پیرسینگ‌هایی که به‌خوبی در جای خود قرار نگرفته‌اند، ایجاد شوند یا ممکن است پیرسینگ از جای خود حرکت کند. در موارد حاد، آسیب می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که مجبور باشید دندان را بکشید و آن را ترمیم کنید.
دیگر خطرات پیرسینگ شامل افزایش احتمال آسیب‌هایی مثل پارگی در اثر تصادف یا ضربه شدید است. به‌طور کلی انجام این عمل می‌تواند خطرات بیشتری را در مقایسه با حالت عادی برای دهان و دندان ایجاد کند. با این‌ حال اگر تصمیم گرفتید پیرسینگ در دهان را انجام دهید، این نکات را رعایت کنید:

  • یک مسواک نرم و نو تهیه کنید و دو بار در روز مسواک بزنید تا میزان باکتری‌های موجود در دهان کمتر شوند.
  • از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید، استفاده از تنباکو بافت متورم را تحریک می‌کند.
  • از غذاها و نوشیدنی‌هایی که پیرسینگ را تحریک می‌کنند ازجمله غذاهای تند و شور، آدامس و الکل (حتی دهان‌شویه) پرهیز کنید.
  • شست‌وشو با آب‌نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر پیرسینگ کمک کند. اما بیش از اندازه این کار را نکنید. دو بار در روز کافی است.
  • تا زمانی که زخم محل پیرسینگ به‌طور کامل بهبود پیدا نکرده، به استخر یا حمام داغ نروید تا باکتری وارد جریان خون نشود.
  • از داروهای ضد تورم استفاده کنید که درد و تورم محل پیرس شده را کاهش می‌دهند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =