مهم‌ترین سؤالات مربوط به سلامت دندان

مهم‌ترین سؤالات مربوط به دندان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 5 تاریخ انتشار: آبان ۶, ۱۳۹۷

مهم‌ترین سؤالات مربوط به سلامت دندان

رعایت سلامت دندان پیچ‌وخم‌های بسیاری دارد. در اینجا به برخی از سؤالات شایع درباره مسائل سلامت دندان پاسخ می‌دهیم ازجمله درباره دندان عقل، سلامت دندان در طول بارداری، پوسیدگی، برفک دهان و بسیاری موارد دیگر.

۱. دندان عقل کی درمی‌آید و آیا باید کشیده شود؟

پاسخ ساده این سؤال این است که زمان درآمدن دندان عقل از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. در اغلب افراد دندان عقل در اواخر دوران جوانی و اوایل بیست‌سالگی رشد می‌کند. در بعضی افراد تمام دندان‌های عقل همراه باهم و در بعضی دیگر یک یا دو دندان رشد می‌کند و بعضی افراد اصلاً دندان عقل درنمی‌آورند. بسته به موقعیت دندان‌ها، دندان عقل می‌تواند بعد از رشد موجب به هم ریختن نظم دیگر دندان‌ها شود. در برخی دیگر از موارد دندان عقل ممکن است بیرون نیاید و حتی زیر استخوان فک پنهان شود و موجب درد و ناراحتی شود و برای بیرون آوردن آن باید جراحی دندان عقل انجام شود. دندان‌پزشک با رادیوگرافی موقعیت و سلامت دندان را مشخص می‌کند و همچنین دیگر مشکلاتی که این دندان می‌تواند برای شما ایجاد کند.

۲. آیا پوسیدگی دندان دردناک است؟

بسیاری از افراد در اثر درد یا حساسیت ناگهانی دندان مجبور می‌شوند سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنند. بسته به عمق پوسیدگی و سطحی که در برگرفته است، افراد ممکن است درد ملایم تا شدید را احساس کنند. اگر احساس درد دارید پوسیدگی دندان شما به‌قدری جدی شده است که عصب و عاج را در داخل بافت دندان تحت تأثیر قرار داده یا ممکن است دندان دچار عفونت شده باشد. حتماً باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با ویزیت و عکس‌برداری از سلامت دندان اطمینان حاصل کنید و هرگز زمان مراجعه به دندانپزشکی را در صورت وجود درد به تعویق نیندازید.

۳. آیا هزینه دندانپزشکی بالا است؟

مراقبت از دندان‌ها هم مثل هر روتین سلامت دیگری هزینه‌هایی به همراه دارد. اما مهم‌تر از این هزینه، مراقبت از سلامت دهان و دندان است. پاسخ ساده این سؤال این است که هراندازه که حجم و پیچیدگی درمان موردنیاز بیشتر شود، مراقبت‌های دندانپزشکی هزینه بالاتری خواهد داشت. به این معنی که اگر روتین مراقبتی خود را حفظ کنید هزینه به‌مراتب کمتری را متحمل خواهید شد تا آنکه مجبور باشید دندان و لثه خراب را ترمیم کنید. مراقبت دندانپزشکی ارزان رعایت روتین‌های پیشگیری ازجمله مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن دو بار در روز و مراجعه به دندان‌پزشک پیش‌ازاین پیچیده‌تر شدن مشکلات احتمالی است.

۴. در صورت بروز یک وضعیت اورژانسی دندانپزشکی چه باید کرد؟

وضعیت اورژانسی دندانپزشکی همیشه اتفاق می‌افتند. اگر دندان شما بشکند یا لق شود نمی‌توانید تا نوبت بعدی دندانپزشکی خود منتظر بمانید. اگر دندان شما لق شده و تکان می‌خورد روی آن فشار وارد نکنید و هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر دندان به‌طور کامل از جای خود درآمد، آن را با آب بشویید و اگر امکان دارد آن را دوباره در جای خود قرار دهید و اگر نتوانستید آن را در یک لیوان شیر قرار داده و سریعاً به مطب دندان‌پزشک مراجعه کنید. به‌هیچ‌عنوان به ریشه دندان دست نزنید و دندان را با صابون یا خمیردندان تمیز نکنید و روی آن مسواک نکشید.

۵. آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان عفونتی دردناک در ریشه دندان است. ممکن است پاکت‌های پر از چرک را در داخل دهان مشاهده کنید و این یکی از نشانه‌های آبسه است. دندان آبسه کرده می‌تواند در اثر پوسیدگی، آسیب رسیدن به دندان، شکستگی یا بیماری‌های لثه ایجاد شود. در این حالت عفونت در پالپ یعنی بخش داخلی دندان منتشر می‌شود و ریشه دندان را درگیر کرده و انتهای ریشه آبسه می‌کند. اگر آبسه درمان نشود، عفونت می‌تواند به صورت، گردن و دیگر نقاط بدن هم سرایت کند. اگر متوجه تب، درد یا تورم در گردن، مزه بدی در دهان، بوی بد یا تورم در اطراف لثه یا زخم باز روی لثه شده‌اید احتمالاً یکی از دندان‌های شما آبسه کرده است. دندان آبسه کرده به‌خودی‌خود درمان نمی‌شود. حتماً باید برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از عفونت و سرایت آن به دیگر نقاط هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۶. آیا مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری بی‌خطر است؟

یکی از تصورات غلط درباره مراقبت‌های دندانپزشکی این است که در دوران بارداری انجام امور دندانپزشکی می‌تواند برای سلامت مادر و فرزند خطرناک باشد، اما دقیقاً برعکس است. سلامت دهان و دندان خصوصاً سلامت لثه‌ها در این دوران به‌شدت اهمیت دارند. پژوهشگران ارتباطی میان سلامت لثه مادر و تولد زودهنگام و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد را کشف کرده‌اند. مراجعه مرتب به دندان‌پزشک در دوران بارداری برای سلامت جنین اهمیت بسیاری دارد و همین‌طور مقابله با بیماری لثه که در دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی بسیار شایع است. اگر باردار هستید پیش از معاینه و عکس‌برداری دندان‌پزشک خود را در جریان بگذارید.

۷. آیا جرم‌گیری ضروری است؟

اگر مدتی است جرم‌گیری نکرده‌اید احتمالاً به‌جای جرم‌گیری سطحی به جرم‌گیری عمقی نیاز دارید. جرم‌گیری عمقی تمامی پلاک‌ها و جرم‌هایی که روی سطح دندان و در اطراف خط دندان ایجاد شده را از بین می‌برد. این درمان برای مقابله با تشکیل شدن پلاک، باکتری، بیماری لثه و پوسیدگی دندان ضروری است. دندان‌پزشک بقایای جرم‌گیری را پاک و دندان‌ها را جلا می‌دهد.

بنر مربوط به جرمگیری عمیق

۸. برفک دهان چیست و چطور باید درمان شوند؟

برفک دهان زخم کوچکی است که روی لب‌ها و لثه ایجاد می‌شود. برفک دهان به دلایل مختلف ایجاد می‌شود: از گاز گرفتن لب گرفته تا حساسیت‌های غذایی، استرس، کمبود ویتامین یا مشکلات داخلی. بیشتر برفک‌های دهان در عرض چند روز ایجاد می‌شوند و از بین می‌روند. می‌توانید برفک دهان را با آب‌نمک، مسکن‌ها، مکمل‌های ویتامین، آلوئه‌ورا و محصولات داروخانه‌ای درمان کنید. اگر برفک دهان در عرض چند روز بهبود پیدا نکرد و علائم دیگری هم در کنار آن به وجود آمد باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + یازده =