کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

آبسه دندان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آبسه دندان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

وقتی دندان‌درد دارید، ممکن است شما را بدبخت کند. آبسه معمولاً اولین علامت عفونت دندان است. بهتر است فوراً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. هر چه بیشتر منتظر بمانید، زمان بیشتری برای انتشار عفونت به سایر دندان‌ها و بافت­‌ها وجود خواهد داشت.

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان حفره‌ای چرکی ناشی از عفونت باکتریایی است. آبسه ممکن است به دلایل مختلف در نقاط مختلف اطراف دندان ایجاد شود و دندان درگیر و همچنین استخوان اطراف و گاهی اوقات دندان‌های مجاور را نیز تحت تأثیر قرار دهد. سه نوع عفونت دندان می‌تواند باعث آبسه شود:

چه کسانی دچار عفونت دندان می‌شوند؟

عوامل زیر موجب عفونت دندان می‌شود:

عوارض عفونت دندان چیست؟

در صورت عدم درمان، عفونت دندان می‌تواند به استخوان فک، بافت‌­های نرم صورت و گردن و فراتر از آن سرایت کند. در موارد بسیار نادر، عفونت می‌تواند به قلب (اندوکاردیت) و مغز (مننژیت باکتریایی) برسد.

علائم و علل

علت آبسه دندان چیست؟

هر چیزی که دریچه‌ای برای ورود باکتری‌ها به دندان یا بافت‌­های اطراف ایجاد کند، می‌تواند منجر به عفونت دندان شود. این علل عبارتند از:

علائم عفونت دندان چیست؟

اگر دندان شما عفونی شده باشد، درد شما ممکن است به شرح زیر باشد:

سایر علائم عفونت دهان عبارتند از:

علاوه بر این، ممکن است علائم عمومی‌تری هم تجربه کنید مانند:

تشخیص و آزمایش‌ها

آبسه دندان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علاوه بر معاینه دندان و بافت اطراف آن از نظر علائم عفونت، دندان‌پزشک ممکن است:

کنترل و درمان

آیا عفونت دندان خودبه‌خود از بین می‌رود؟

عفونت دندان به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود. اگر عفونت باعث از بین رفتن پالپ داخل دندان شود، دندان‌درد شما ممکن است متوقف شود. درد متوقف می‌شود زیرا عصب دیگر کار نمی‌کند، بنابراین ممکن است نتوانید آن را احساس کنید. با این‌حال، باکتری به گسترش و تخریب بافت اطراف ادامه می‌دهد. اگر علائم عفونت دندان دارید، حتی اگر دیگر درد ندارید، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

آبسه دندان چگونه درمان می‌شود؟

اهداف درمان از بین بردن عفونت و جلوگیری از عوارض است. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

جلوگیری

آیا می‌توان از آبسه دندان جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید با مراجعه منظم به دندان‌پزشک خود و انجام معاینات و جرم‌گیری منظم دندان، خطر ایجاد آبسه دندان را کاهش دهید. همچنین در صورت لق شدن یا ترک خوردن دندان، مراجعه به دندان‌پزشک ضروری است. بهداشت دهان و دندان برای سلامت دندان بسیار مهم است. در خانه روزی دو بار مسواک بزنید و روزی یک‌بار نخ دندان بکشید.

چگونه می‌توانم درد عفونت دندان را تسکین دهم؟

دندان‌درد نشانه آن است که باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. درحالی‌که منتظر ویزیت خود هستید، شستشو با آب‌نمک گرم و مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند ناراحتی را کاهش دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]