کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

قبل از آسیب زدن به دندان‌ها، عادت جویدن ناخن را ترک کنید

قبل از آسیب زدن به دندان‌ها، عادت جویدن ناخن را ترک کنید

می‌دانید که برای سلامت دهان و دندان، باید روزی ۲ مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و سالی ۲ بار هم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اما آیا می‌دانید باید عادت‌های بد مانند عادت جویدن ناخن را هم ترک کنید؟
جویدن ناخن ممکن است یک عادت بی‌­ضرر به نظر برسد، اما دوباره فکر کنید، جویدن ناخن آسیب‌هایی بیش از آنچه که فکر می‌­کنید به دنبال دارد.

نتیجه‌ی تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که جویدن ناخن عادتی است که در بسیاری از کودکان رایج است. ۶۰ درصد کودکان و ۴۵ درصد نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند، در حالی که ۳۰ درصد از بزرگ­سالان نیز چنین عادتی دارند. این عادت می‌تواند واکنش به استرس باشد یا فقط از روی بی‌حوصلگی، ناامیدی یا عصبانیت باشد.
پزشکان می‌گویند: “مشکل اصلی در جویدن ناخن این است که روی یک ناحیه‌ی خاص متمرکز می‌شود. این فشار می‌تواند باعث آسیب‌هایی مانند شکستن دندان، لب پر شدن دندان و شکستگی ترمیم شود. این فشار همچنین می‌تواند به فک آسیب برساند، بنابراین مهم است که والدین در پیدا کردن راهی برای توقف عادت ناخن جویدن در فرزندانشان، کمک کنند”.

پزشکان می‌گویند: “مهم است که والدین قبل از این‌که آسیب جدی وارد شود، با کودکان خود به منظور یافتن راهی برای ترک این عادت کار کنند. برای بزرگسالانی که ناخن‌های خود را می‌جوند، لازم است که این عادت را رها کنند تا قبل از این‌که مشکل جدی به‌وجود بیاید، مرتب به دندان‌‌­پزشک مراجعه کنند.”
پزشکان همچنین هشدار می‌دهند که جویدن ناخن تنها عادت بدی نیست که منجر به آسیب به دندان‌ها می‌شود. اگر شما عادت جویدن ناخن را رها کردید، دقت کنید که کارهای دیگری مانند جویدن انتهای مداد یا خودکار را جایگزین آن نکنید، زیرا این کارها هم اثراتی مانند جویدن ناخن دارد.
برای داشتن دندان‌های سالم و قوی، پزشکان خودداری از: جویدن یخ، مسواک زدن با شدت و ساییدن دندان‌ها روی هم را پیشنهاد می‌کند. دندان‌ها نباید به‌­عنوان ابزار مورد استفاه قرار گیرند، بنابراین اگر برای باز کردن یک بسته‌بندی مشکل دارید، به جای استفاده از دندان، از وسیله ای مانند قیچی کمک بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]