کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

تأثیر جویدن ناخن‌ بر دندان‌ها

تأثیر جویدن ناخن‌ بر دندان‌ها

بین یک‌چهارم تا یک‌سوم کودکان و حدود نیمی از نوجوانان به جویدن ناخن‌هایشان عادت دارند. رفتارهای وسواس‌گونه همیشه تأثیر منفی بر سلامت جسمی افراد نمی‌گذارند اما این عادت تأثیر منفی دارد. جویدن ناخن‌ علاوه بر ریش‌ریش کردن آن‌ها و آسیب رساندن به بستر ناخن به سلامت دهان هم آسیب می‌رساند.

تأثیر جویدن ناخن بر دندان‌ها و لثه‌ها

شاید فکر کنید که دندان‌هایتان بسیار محکم‌تر از ناخن‌هایتان هستند اما با گذشت زمان جویدن ناخن به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب جدی می‌زند. برخی از آسیب‌های مهم ناشی از جویدن ناخن عبارتند از:

علت جویدن ناخن‌ چیست؟

اگر جویدن ناخن‌ها عواقب نامطلوب زیادی دارد، چرا بسیار از مردم این کار را انجام می‌دهند؟ علت آن کاملاً شناخته‌شده نیست اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است ناشی از اضطراب، ملالت یا ایده‌آل‌گرایی باشد. کشیدن موها و دستمالی کردن پوست، رفتارهای تکراری مشابه این کار هستند. معمولاً افراد خودشان متوجه نمی‌شوند که در حال انجام این کار هستند و همین امر توقف آن را دشوار می‌کند.

نکاتی برای ترک این عادت

تا زمانی که اطلاعات بیشتری درباره جویدن ناخن‌ها و علل انجام آن نداشته باشیم، پیدا کردن راه‌حلی برای ترک این عادت دشوار است اما می‌توان از چند استراتژی برای کمک به ترک آن استفاده کرد:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴]