کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

علت ایجاد لبخند لثه‌ای چیست و آیا قابل‌درمان است؟

علت ایجاد لبخند لثه‌ای چیست و آیا قابل‌درمان است؟

لبخند لثه‌ای یا لثه نمایان به حالتی می‌گویند که هنگام خندیدن، مقدار زیادی از بافت لثه در بالای دندان مشخص شود. بیمارانی که با این مشکل مراجعه می‌کنند معمولاً می‌گویند که لبخند لثه‌ای اعتمادبه‌نفسشان را کم کرده و احساس جذابیت نمی‌کنند. خوشبختانه، این مسأله قابل‌درمان است. با وجود این‌که نوع درمان به علت ایجاد لثه نمایان بستگی دارد اما وقتی علت مشخص شد می‌توان روی ساختن لبخندی سالم و زیبا کار کرد.

لبخند لثه‌ای چیست؟

شاید تعجب کنید ولی تعریف مشخصی برای لبخند لثه‌ای وجود ندارد و عمدتاً بر اساس مشاهده تعریف می‌شود. احتمالاً با دیدن لبخند لثه‌ای متوجه آن می‌شوید. در واقع، پژوهش‌هایی انجام شده تا مشخص شود که مردم به چه چیز لثه نمایان می‌گویند. در اکثر موارد، سوژه‌ها لبخندی را جذاب می‌دانستند که بافت لثه به اندازه دو میلی‌متر یا کمتر نمایان باشد. حدود سه میلی‌متر یا بیشتر، لبخند لثه‌ای تلقی می‌شد. جالب است بدانید که این عارضه بیشتر در زنان دیده می‌شود. برخی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۱۴% زنان و ۷% مردان لثه نمایان دارند.

علت ایجاد لبخند لثه‌ای چیست؟

علل متعددی وجود دارد ولی رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

احتمالاً متوجه شده‌اید که همه دلایل به دندان‌ها، لب‌ها، فک‌ها یا لثه‌ها مربوط می‌شوند چون عامل اصلی زیبایی لبخند هستند. همه‌چیز به تناسب و موقعیت آن‌ها بستگی دارد و اگر یکی از این اجزا در جای خود قرار نگیرد، همه‌چیز به هم می‌ریزد. در اکثر موارد، علت ایجاد خنده لثه‌ای، ژنتیک است پس راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

درمان

همان‌طور که قبلاً گفتیم، اصلاح لبخند لثه‌ای به شناسایی علت آن بستگی دارد. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

اگر مشکل اصلی لب‌ها باشند، درمان‌های فک و استخوان موفقیت‌آمیز نخواهند بود، پس تشخیص صحیح مهم‌ترین قدم برای درمان لبخند لثه‌ای است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]