انواع مختلف دندان‌پزشک – سؤالات شما و پاسخ‌های ما

انواع مختلف دندان‌پزشک - سؤالات شما و پاسخ‌های ما
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸

انواع مختلف دندان‌پزشک – سؤالات شما و پاسخ‌های ما

هنگامی‌که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که پس از نام دندان‌پزشک معمولاً سه حرف کوچک ، DDS یا DMD نوشته شده است. همان دندان‌پزشک ممکن است شما را به یک متخصص دندان‌پزشک دیگر ارجاع کند. چرا دندان‌پزشک‌ها باهم متفاوت‌اند؟ چطور می‌توان فهمید چه تفاوتی باهم دارند؟ و از کجا باید بفهمید به کدام باید مراجعه کنید؟ در این مطلب به شما کمک می‌کنیم انواع مختلف دندان‌پزشکان را بشناسید و بدانید که شما به‌عنوان بیمار به کدام‌یک نیاز دارید؟

دندانپزشکی عمومی – DDS و DMD

بیشتر مواقعی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید، آن دندان‌پزشک یک DDS یا DMD است. یک دندان‌پزشک DDS دارای مدرک دکترای دندانپزشکی است؛ کسی که  DMD دارد یعنی مدرک دکترای پزشکی خود را در دندانپزشکی دریافت کرده است. برای دریافت هر دو نوع مدرک DDS و DMD باید سه سال یا بیشتر در مقطع کارشناسی تحصیل کرد و به دنبال آن چهار سال در رشته دندانپزشکی.
و بله، این دو در واقع یکسان هستند. DDS و DMD دندان‌پزشکانی هستند که یک مدرک مشابه دارند، تفاوت در عنوان به علت دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده‌اند و اینکه آن دانشگاه این حرفه را به چه عنوانی به رسمیت می‌شناسد. هر دوی این دندان‌پزشکان باید دروس مشابهی را مطالعه کنند و آزمون کتبی و آزمون مجوز طبابت را پشت سر بگذارند.
هر دو نوع  این دندان‌پزشکان، دندان‌پزشک عمومی هستند یعنی کسی که تمام درمان‌های عمومی دهان و دندان را در اختیار شما قرار می‌دهد و به کلیه نیازهای مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان پاسخ می‌دهد. این موارد شامل تشخیص و درمان مشکلاتی مانند بیماری لثه، پوسیدگی، عصب کشی، روکش و بریج و همچنین مراقبت‌های پیشگیرانه است. و با این خدمات انتظار می‌رود دیگر نیازی به انواع دیگر متخصصان دندان‌پزشک نداشته باشید.

متخصصان دندان‌پزشک

گاهی اوقات برای سلامت دندان‌ها نیاز دارید به یک دندان‌پزشک عمومی مراجعه کنید، تا او شما را به یک متخصص دندان‌پزشک ارجاع دهد. متخصصان دندان‌پزشک علاوه بر تحصیلات ابتدایی دو تا چهار سال در یک رشته خاص در دندانپزشکی تحصیل خود را ادامه می‌دهند. در اینجا به چند نمونه از متخصصان دندان‌پزشک را معرفی می‌کنیم.

ارتودنتیست – بیمار زمانی به متخصص ارتودنسی ارجاع داده می‌شود که یک دندان‌پزشک عمومی متوجه اختلاف سطح بین فک و دندان‌های کودکان یا بزرگ‌سالان شود. اگر دندان‌های اضافی در دهان وجود داشته باشد، جای دندانی خالی باشد، یا دندان‌ها روی‌هم قرار گرفته باشند، متخصص ارتودنسی بیمار را به کمک سیم ثابت، سیم نامرئی و پلاک متحرک درمان می‌کند. تعجب نکنید اگر فرزند شما در سن هفت‌سالگی به ارتودنتیست ارجاع داده شد.

ارتودنتیست

دندان‌پزشک اطفال – دندان‌پزشکانی که به شکل خاص با کودکان کار می‌کنند، دندان‌پزشک اطفال یا پیدیودنتیست نامیده می‌شوند. بخش عمده‌ای از آموزش‌های تخصصی آن‌ها متمرکز بر ایجاد ارتباط مثبت با کودکان و بر اساس روانشناسی کودک است. آن‌ها با کودکان کار می‌کنند تا یک بستر مناسب برای مراقبت بهداشت دهان و دندان ایجاد کنند و نیازهای خاص بعضی از بیماران را برطرف کنند.

دندان‌پزشک اطفال

جراح دهان – جراح دهان متخصص انجام جراحی دندانپزشکی است. جراحات و زیبایی و یا عملکرد دهان در حوزه کاری این متخصصان است. این دندان‌پزشک همان دندانپزشکی است که دندان عقل را می‌کشد، ایمپلنت‌های دندانی را نصب می‌کند و از موارد مشکوک در دهان نمونه‌برداری می‌کند. این دندانپزشکان در زمینه سدیشن برای اطمینان از راحتی بیمار در هنگام جراحی هم آموزش دیده‌اند.

اندودنتیست – این متخصصان، دندان‌پزشکانی هستند که آموزش‌هایی در زمینه کمک به بیماران برای از بین بردن درد دندان بدون نیاز به کشیدن آن با کمک روت کانال یا درمان ریشه دیده‌اند. (روت کانال یا درمان ریشه بافت آسیب‌دیده داخل دندان را درمان می‌کند). در حقیقت، ریشه کلمه اندودانتیکس هم از واژه یونانی «اندو» به معنای داخل و اودانت به معنی دندان است!

پریودنتیست – پریودنتیست یک متخصص دندان است که در مراقبت از لثه و بافت حمایتی دهان و ساختار اطراف دندان تخصص دارد. در اغلب موارد، ارجاع به یک پریودنتیست برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال پیشرفته انجام می‌شود. این متخصصان همچنین برای نصب ایمپلنت‌های دندانی هم آموزش دیده‌اند.

متخصص پروتز دندان – این متخصص دندان در زمینه بازگرداندن و یا جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده فعالیت می‌کند. هدف آن‌ها این است که تمامی عواملی که در داشتن لبخندی زیبا و طبیعی، در عین عملکرد خوب دندان‌ها مؤثر هستند را برای بیمار فراهم کنند . برخی از درمان‌هایی که انجام می‌دهند، شامل ایمپلنت‌های دندانی، بریج و پروتزهای دندانی نیز هست.
ممکن است از اینکه ناچارید به یک متخصص دندان‌پزشک مراجعه کنید، ناراحت باشید اما بهترین کار این است که هر چه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید. دقیقاً همان‌طور که برای جراحی زانو به پزشک عمومی خود مراجعه نمی‌کنید، هر متخصص نوعی آموزش و تجربه متفاوت برای انجام درمان‌های ویژه و کمک به شما برای رسیدن به سلامتی دهان و دندان دارد.
خب حالا تفاوت دندان‌پزشکان را متوجه شدید. به یاد داشته باشید، دندان‌پزشک عمومی همیشه اولین گزینه برای مراجعه است که می‌تواند نیازهای مربوط به سلامت دهان و دندان شما را برطرف کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴.۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =