کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن؟ کدام بهتر است؟

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن؟ کدام بهتر است؟

وقتی دندانتان عفونت کرده یا دچار بیماری شده، احتمالاً کشیدن آن انتخاب آسانی به نظر می‌رسد مخصوصاً اگر درد داشته باشید. اما عجله نکنید! شاید کشیدن دندان، راحت‌ترین گزینه باشد اما بهترین گزینه نیست. اکثر مردن از مزایای نگه‌داشتن دندان‌های طبیعی آگاه نیستند. انتخاب بین کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن در نهایت به عهده شماست اما قبل از گرفتن این تصمیم بزرگ، اطلاعاتتان را کامل کنید.

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن: مزایای نگه‌داشتن دندان

مزایای نگه‌داشتن دندان دقیقاً چیست؟ برای پاسخ به این پرسش به متخصصان و اندودنتیست‌هایی (متخصصان دندان‌پزشکی) مراجعه کردیم که بر نگه‌داشتن دندان‌ها تأکید دارند.

چگونه دندان را نگه داریم

دلایل قانع‌کننده زیادی وجود دارد که دندان‌های طبیعی‌تان را تا جایی که امکان دارد نگه دارید. اما پوسیدگی و عفونت این تصمیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شما را مجبور به انتخاب (کشیدن یا نگه‌داشتن) می‌کند. معمولاً راه‌حل این مشکل، عصب کشی است. در این روش، داخل دندان تراشیده و ضدعفونی می‌شود تا پالپ داخلی عفونی یا ملتهب از بین برود. وقتی داخل دندان تراشیده شد، دندان طبیعی با ماده‌ای مقاوم پر می‌شود و با قرار دادن تاج دندان احیا و محافظت می‌شود تا عملکرد آن مثل دندان‌های دیگر شود.
با عصب کشی نه‌تنها دندان طبیعی را حفظ می‌کنید بلکه درد هم از بین می‌رود و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است.

چه زمانی باید دندان را کشید

درست است که اولویت نگه‌داشتن دندان است اما گاهی کشیدن آن گزینه بهتری است. وقتی دندان شکسته باشد مخصوصاً اگر شکستگی زیر خط لثه باشد یا شکستگی در چند جا اتفاق افتاده باشد احتمالاً باید دندان را کشید. اگر دندان برای ترمیم خیلی ضعیف باشد هم بهترین گزینه، کشیدن آن است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]