کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی

آیا با وجود داشتن ونیر، تاج یا بریج دندان هنوز می‌توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

آیا با وجود داشتن ونیر، تاج یا بریج دندان هنوز می‌توان به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

چه تاج دندان و ونیر و چه بریج داشته باشید، درهرصورت اهمیت بهبود سلامت آینده خود را در سلامت دهان و بدن خود درک می‌کنید.
بریس‌ها در بزرگ‌سالی می‌توانند تغییرات مثبت‌تری در زندگی شما ایجاد کنند:
با مرتب کردن دندان‌ها می‌توانید از بیماری‌های لثه و تشکیل پلاک جلوگیری کرده و در عین‌ حال اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.
خبر خوب این است که، حتی با انجام کارهای دندان‌پزشکی در گذشته، یک متخصص ارتودنسی ماهر می‌تواند لبخندی که همیشه می‌خواسته‌اید را به شما هدیه دهد.

انواع تاج‌ها و روت کانال

وقتی عصب‌کشی کانال ریشه انجام می‌شود که پالپ دندان عفونت کند. بعضی از بیماران معتقدند که پس از عصب‌کشی نمی‌توان ریشه دندان را جابجا کرد، اما در حقیقت، ساختار دندان هنوز قوی است و می‌توان آن را از طریق ارتودنسی حرکت داد.
در کلیه‌ی درمان‌های ارتودنسی می‌توان از تاج استفاده کرد. متخصص ارتودنسی شما، آن دندان را از نزدیک معاینه خواهد کرد، مخصوصاً اگر آن تاج در شش ماه اخیر به دندان اضافه شده باشد.

ونیرها

ونیر، یک لایه‌ی چینی است که به بالای دندان‌های آسیب‌دیده اضافه می‌شود. این اتصال به‌طور دائم به دندان‌ها می‌چسبد تا شکاف‌ها را برطرف کرده، ظاهر دندان را بهبود بخشیده و لایه خارجی دندان را تقویت کند.
از آنجا که تاج‌ها دائمی هستند، یک متخصص ارتودنسی ماهر قادر به استفاده از هر نوع روش درمانی ارتودنسی برای بزرگ‌سالانی که تاج دارند، هست.

بریج‌های دندانی

بریج‌ها با پل زدن یا چسبیدن به یک یا چند دندان مجاور، یک دندان مصنوعی (اصطلاحاً پونتیک) را به‌جای دندان از دست رفته نگه می‌دارند.
از بریج‌ها می‌توان در درمان‌های ارتودنسی استفاده نمود. ارتودنتیست  شما ممکن است استفاده از اینویزالاین را انتخاب کند، زیرا این روش درمان، روشی کمتر تهاجمی است. بهتر است که یک متخصص ارتودنسی باتجربه پیدا کنید که تجربه کار با بریج­‌های دندانی را داشته باشد، زیرا وی باید دندان‌های نگهدارنده بریج را از نزدیک مشاهده و نظارت کند.

موارد احتیاط

چه تاج یا ونیر و چه بریج داشته باشید، یک ارتودنتیست متخصص می‌تواند درمانی برای لبخند ایده‌آل شما پیدا کند.
بعضی از روش‌های درمانی تهاجمی‌تر از سایر روش‌ها هستند (اینویزالاین نرم‌تر از بریس‌های سیمی است)، اما روش‌هایی وجود دارد که یک متخصص ارتودنسی می‌تواند آن روش درمان را با لطافت بیشتری با دندان‌های تحت درمان شما، تطبیق دهد. به‌عنوان مثال، اگر اینویزالاین را انتخاب کنید، ارتودنتیست شما ممکن است برای مرتب کردن بهتر دندان‌ها، به هر دندان تاج‌دار، اتچمنت‌هایی اضافه کند.

آنچه می‌توانید انجام دهید

قبل از ملاقات با متخصص ارتودنتیست خود، از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن‌ها درمان ارتودنتیستی راحت‌تری را انجام دهید مطلع شوید:

ممکن است بعد از انجام کارهای قبلی دندان‌پزشکی، در مورد بریس‌های بزرگ‌سالان نگران باشید، اما بریس‌ها بسیار نرم‌تر از آنچه فکر می‌کنید هستند. با متخصص ارتودنسی خود ملاقات داشته باشید، زیرا آن‌ها در محافظت از دندان‌هایی که روی آن‌ها کار کرده‌اید مراقب خواهند بود. در نهایت به خاطر داشته باشید که بهداشت دهان و دندان هنگام ارتودنسی را رعایت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]