باندینگ – یک لبخند بی‌نقص همیشه دلنشین است

باندینگ - یک لبخند بی‌نقص همیشه دلنشین است
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مهر ۱۳, ۱۳۹۸

باندینگ – یک لبخند بی‌نقص همیشه دلنشین است

باندینگ دندان، یک روش بازسازی‌کننده و زیبایی چندمنظوره‌ است که همه بیماران در هر سنی می‌توانند از آن بهره ببرند (چه کسانی که هیچ‌وقت از ظاهر لبخندشان راضی نبوده‌اند و چه کسانی که لبخندشان درخشش و جلوه سابق را ندارد). این روش می‌تواند همه فواصل بین‌دندانی را پر، آسیب‌ها را اصلاح و ساختار و ظاهر کلی دندان‌ها را بازسازی کند. کلینیک دندانپزشکی دکتر افتخار آشتیانی دوست دارد همه بیمارانش حس خوبی نسبت به لبخندشان داشته باشند، اما اگر لبخندتان اعتمادبه‌نفستان را کم می‌کند برای زیباتر شدن آن درمان ساده‌ای به نام باندینگ دندان را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

روش انجام باندینگ چگونه است؟

دو نوع باندینگ دندان وجود دارد: باندینگ کامپوزیتی مستقیم و باندینگ چسبنده. در باندینگ چسبنده جزء ترمیمی جداگانه‌ای به دندان چسبانده می‌شود پس این نوع باندینگ برای ونیر، تاج، بریج، این‌لِی و آن‌لِی استفاده می‌شود. این مقاله به باندینگ کامپوزیتی مستقیم می‌پردازد که روشی غیر تهاجمی برای ترمیم لبخند است.

قبل از انجام باندینگ، سطح دندان خراشیده می‌شود و مایع نرم‌کننده‌ای روی آن مالیده می‌شود تا ماده باندینگ به‌راحتی به دندان بچسبد. به‌دلیل اینکه آماده‌سازی دندان برای باندینگ خیلی در سطح وسیعی انجام نمی‌گیرد، بدنه ساختار دندان طبیعی موجود حفظ می‌شود و رزین باندینگ درون دندان طبیعی نفوذ و آن را مستحکم می‌کند. غلظت باندینگ شبیه به بتونه است و رنگ آن شبیه به دندان طبیعی است. قبل از چسباندن، قالب‌گیری و صیقل دادن آن به شکل دلخواه، این ماده آماده می‌شود.

وقتی رزین روی دندان قرار داده شد و نتیجه مطلوب به‌دست آمد برای سفت کردن این ماده از نور فرابنفش (UV) یا لیزر استفاده می‌شود. وقتی باند سفت شد، تراشیده و صیقل داده می‌شود تا شکل و درخشندگی آن شبیه به دندان‌های طبیعی دیگر شود. مدت‌زمان تکمیل این فرآیند به‌طور متوسط برای هر دندان ۳۰ دقیقه است.

چه زمانی باندینگ راه‌حل خوبی است؟

در شرایط مختلف باید بررسی شود اما در برخی شرایط، استفاده از این روش توصیه می‌شود:

  • برای ترمیم دندان‌های خراب، لب‌پر شده، ترک‌خورده، شکسته یا دندان‌هایی که به هر ترتیب آسیب فیزیکی دیده‌اند
  • برای بهبود ظاهر دندان‌ها – بستن فاصله بین دندان‌ها، هم‌راستا کردن دندان‌ها، هماهنگ کردن شکل دندان‌ها
  • پر کردن ناحیه ریشه دندان که در اثر تحلیل رفتن لثه ظاهر شده است
  • جایگزین زیباتر برای مواد پرکننده آمالگام فلزی (بسته به محل دندان در دهان و گستردگی خرابی)

چگونه از دندان باند شده مراقبت کنیم؟

ظاهر، احساس و عملکرد دندان باند شده مثل دندان طبیعی است و باید با رعایت بهداشت از آن مراقبت کنید. از نوشیدنی‌هایی مثل سودا، آبمیوه‌های تیره‌رنگ و نوشیدنی‌های ورزشی باید پرهیز کرد تا دندان‌ها لک نشوند و تغییر رنگ ندهند. اگر ناخن‌هایتان را می‌جوید، یخ می‌خورید یا مدادها و خودکارهایتان را گاز می‌زنید باید همین حالا این کار را متوقف کنید چون این عادت ماده باندینگ (و دندان‌های طبیعی!) را می‌شکند.

آیا در آینده بازهم به بازسازی دندان‌ها نیاز پیدا می‌کنیم؟

درست است که کامپوزیت باندینگ به اندازه مینای دندان طبیعی بادوام نیست اما با مراقبت صحیح معمولاً حدود ده سال عمر می‌کند و پس از آن نیاز به ترمیم دارد. رزین مانند مینای طبیعی ساییده می‌شود، با افزایش سن کدر می‌شود و با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد. بسته به شرایط دندان‌های شما شاید روش ترمیمی بادوام‌تری مثل تاج یا ونیر بهترین گزینه بلندمدت برای شما باشد.

مزایا و معایب باندینگ

مزایا:

  • قرار دادن آن یک ساعت یا کمتر طول می‌کشد
  • نسبت به پر کردن و روش‌های ترمیمی دیگر ارزان‌تر است
  • ظاهری طبیعی دارد
  • تهاجمی نیست
  • معمولاً به بی‌حسی نیاز ندارد
  • ساختار طبیعی دندان تغییری نمی‌کند

معایب:

  • با گذشت زمان کدر می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد
  • نسبت به روش‌های ترمیمی دیگر راحت‌تر می‌شکند و لب‌پر می‌شود
  • در آینده به ترمیم و بازسازی نیاز دارد

پس از باندینگ باید چه کنیم؟

اگر باندینگ انجام داده‌اید یا قصد انجام آن را دارید برای دستیابی به نتایج بهتر باید نکاتی را بدانید. تا ۴۸ ساعت نباید نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی تغییر رنگ دهنده مثل قهوه و غیره مصرف کنید. اگر لبه تیزی در دهانتان حس کردید، اگر ذرات یا تکه‌هایی از کامپوزیت در دهانتان ریخت یا هنگام گاز زدن حس عجیبی دارید باید با دندان‌پزشک تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =