آمالگام یا کامپوزیت: بهترین انتخاب کدام است؟

دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۱, ۱۳۹۸

آمالگام یا کامپوزیت: بهترین انتخاب کدام است؟

امروزه برای مراقبت از دندان مواد و تکنیک‌های گوناگونی وجود دارد. قبل از انتخاب بهترین گزینه برای کودک باید درباره این گزینه‌ها با دندان‌پزشک مشورت کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های مراقبت از دندان، «پر کردن» است. ناحیه پوسیده دندان، ابتدا تمیز می‌شود سپس با مواد مخصوصی پر می‌شود تا عمر دندان طبیعی افزایش یابد و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری شود. در موارد لب پر شدگی، ساییدگی، شکستگی و ترک‌خوردگی هم می‌تواند دندان را پر کرد.
چون حداقل یک‌بار در زندگی هر فرد پیش می‌آید که مجبور به پر کردن دندانش شود، انتخاب بهترین مواد برای پر کردن نه‌تنها به لحاظ زیبایی اهمیت دارد بلکه برای سلامت دهان و دندان هم لازم است. استفاده از دو نوع ماده برای پر کردن دندان رایج است: آمالگام و کامپوزیت. هر دو ماده مزایا و معایبی دارند اما قبل از انتخاب ماده مناسب باید سؤالات زیادی از دندان‌پزشک بپرسید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

آمالگام یا کامپوزیت: بهترین انتخاب کدام است؟

آمالگام از نقره، روی، مس، قلع و جیوه تشکیل شده است. این ماده بسیار بادوام است چون ۱۰ تا پانزده سال عمر می‌کند. همچنین، از کامپوزیت رزین، مقاوم‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است. اما از لحاظ زیبایی آمالگام به دلیل اینکه به رنگ دندان نیست، ظاهر خوشایندی ندارد. به دلیل اینکه آمالگام فقط با فشار فیزیکی به دندان می‌چسبد باید مقدار زیاد و دقیقی از آن در دندان قرار داده شود. انقباض و انبساط آمالگام بیشتر از کامپوزیت است که در بلندمدت موجب ضعیف شدن دندان شده و ترک‌خوردگی و شکاف در آن ایجاد می‌کند. اما بزرگ‌ترین نگرانی برای همه این است که جیوه به‌عنوان ماده‌ای خطرناک برای سلامت عمومی بدن شناخته شده است. بسیاری از دندان‌پزشکان از این ماده استفاده نمی‌کنند تا احتمال مسمومیت احتمالی با جیوه را کاهش دهند.
کامپوزیت به دلیل اینکه طیف‌های رنگی متنوعی دارد که با رنگ دندان طبیعی هماهنگ می‌شود و زیباتر است در بین بیماران محبوبیت بیشتری دارد. این ماده معمولاً روی دندان‌های جلو استفاده می‌شود. کامپوزیت با واکنشی شیمیایی به دندان طبیعی پیوند می‌خورد و در این روند تکیه‌گاهی مقاوم برای دندان ایجاد می‌کند. پر کردن معمولاً در دندان‌های پوسیده انجام می‌شود اما به دلیل اینکه کامپوزیت، ماده‌ای چندمنظوره است برای ترمیم دندان‌های ساییده شده، ترک‌خورده یا لب پر شده هم به کار می‌رود. برای پر کردن با کامپوزیت، بدنه کمتری از دندان تراشیده می‌شود.
تحقیقات زیادی برای ارتقای کیفیت مواد کامپوزیتی و اتصال آن‌ها به دندان انجام شده است که موجب شده مواد کامپوزیتی جدید برای پر کردن دندان‌ها عمری به اندازه آمالگام داشته باشند. استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان‌ها باید توسط دندان‌پزشک ماهر انجام گیرد چون قرار دادن آن روی دندان به تکنیک خاصی نیاز دارد و مدت‌زمان پروسه انجام آن بیشتر از آمالگام طول می‌کشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =