آیا درد سینوسی دندان را تجربه کرده‌اید؟

آیا درد سینوسی دندان را تجربه کرده‌اید؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: تیر ۱۱, ۱۳۹۸

آیا درد سینوسی دندان را تجربه کرده‌اید؟

دندان‌دردتان به دلیل فشار سینوسی است یا پوسیدگی؟

پس از کمی خوابیدن با سردرد وحشتناک و فشار سینوسی پشت گونه‌ها و شقیقه‌ها بیدار می‌شوید. وقتی روی تخت می‌نشینید، این سردرد خفیف تبدیل به دردی می‌شود که از دندان‌ها تا گوش‌هایتان تیر می‌کشد. این درد، درد سینوسی دندان است یا دندان‌درد؟

علائمتان را به‌دقت بررسی کنید

درد دندانتان را بررسی کنید. اگر این درد به دندان‌های بالایی، مخصوصاً دندان‌های آسیای پشتی، محدود می‌شود احتمالاً دچار سردرد سینوسی شده‌اید. درد سینوسی دندان به دلیل تورم و تراکم مخاط در سینوس‌ها اتفاق می‌افتد که بر عصب‌های ریشه‌های دندان‌های بالا فشار وارد می‌آورد.
انجمن راینولوژی آمریکا، سینوزیت را این‌گونه تعریف می‌کند: التهاب غشای مجرای بینی. وقتی سرماخوردگی بیش از دو هفته طول بکشد احتمالاً به عفونت سینوسی مزمن تبدیل می‌شود که با تراکم مخاط باکتریایی یا ویروسی همراه می‌شود. این مخاط به انتهای عصب‌های دندانی فشار می‌آورد به همین دلیل بیماران دچار درد دندان می‌شوند.
از طرف دیگر، هر دندانی در دهان می‌تواند پوسیده شود و این پوسیدگی ارتباطی با درد سینوسی ندارد. ممکن است حساسیت دندان به درد متناوب دندان و سپس دندان‌درد وحشتناک تبدیل می‌شود. سوراخ‌ها یا گودال‌های مشخص روی دندان، نشانه دیگر پوسیدگی است.

سه ترفند برای تسکین درد سینوسی دندان

اگر مطمئن شدید که دردتان در اثر عفونت سینوسی است باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید. عفونت باکتریایی برخلاف عفونت ویروسی پس از سرماخوردگی که با گذشت زمان خوب می‌شود باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود. در این اثنا می‌توانید با انجام ترفندهای زیر، درد سینوسی دندان را تسکین دهید:

۱- مواد غذایی تند بخورید: مواد غذایی تند مانند ترب کوهی یا فلفل چیلی، خواص خشک‌کننده مخاط دارند پس کمی تسکین‌دهنده هستند.

۲- مایعات بیشتر بنوشید: آب، غشاهای سینوسی را آب‌رسانی می‌کند و تجمع مخاط را کاهش می‌دهد. اگر بدنتان دهیدراته شود، سطح الکترولیت بدنتان بر میزان آبی که بدن می‌تواند حفظ کند، تأثیر می‌گذارد. آب به‌طور طبیعی حاوی الکترولیت نیست پس باید آب نارگیل یا گاتورید به آن اضافه کنید تا کاملاً بدنتان هیدراته شود.

۳- در بخار تنفس کنید: تنفس در بخار آب داغ، گرفتگی را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد. می‌توانید دوش آب داغ بگیرید، مخصوصاً هنگام صبح که احتمالاً دردتان بیشتر است.

هنوز تردید دارید؟ درباره درد دندانتان با دندان‌پزشک صحبت کنید

پوسیدگی، مشکلی جدی است که نباید دست‌کم گرفته شود. اگر علائم سینوسی را ندارید و درد دندانتان ادامه پیدا کرد باید فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. درمان نکردن پوسیدگی دندان موجب عفونت می‌شود که بسیار دردناک و هزینه‌بر است. هرگز از درمان سریع دندان‌درد پشیمان نخواهید شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =