بلیچینگ دندان: آشنایی با انواع روش‌ها و مراحل سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان: آشنایی با انواع روش‌ها و مراحل سفید کردن دندان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

بلیچینگ دندان: آشنایی با انواع روش‌ها و مراحل سفید کردن دندان

انواع روش‌های بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان، به طور کلی به ۲ صورت انجام می‌شود.

  • آفیس بلیچینگ یا بلیچ دندان در مطب دندان پزشکی
  • هوم بلیچینگ یا بلیچ دندان در خانه

آفیس بلیچینگ در مطب (office Bleaching) این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و دلیل آن سفیدشدن دندان‌ها در کوتاه‌ترین زمان با بیشترین ماندگاری است.

این پروسه معمولاً توسط متخصص بلیچینگ، در ایمن‌ترین شرایط ممکن انجام می‌شود. در آفیس بلیچینگ برای اینکه دندان‌ها سفید شوند از مواد شیمیایی خاصی مانند هیدروژن پراکسید با غلظت بالا استفاده می‌کنند. زمان مورد نیاز برای بلیچینگ دندان در مطب ۲ الی ۳ جلسه و در هرجلسه حدود ۶۰ دقیقه می‌باشد.

هوم بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) یکی دیگر از روش‌های بلیچ دندان است. در این مرحله از درمان، دندان پزشک از دندان‌های بالا و پایین شما با دقت قالب می‌گیرد. بر اساس این قالب‌ها، تری‌های پلاستیکی نازک و شفاف برای بلیچ دندان در خانه ساخته می‌شوند. بعد از آماده‌شدن این تری‌های پلاستیکی، مواد بلیچینگ را به اندازه‌ای که دندان پزشک شما گفته است درون قالب گذاشته، سپس دقیقاً به همان مدت زمان گفته شده استفاده می‌کنید. بلیچینگ دندان در خانه نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا غلظت مواد مصرفی کمتر است و در هربار استفاده نیاز است که چندین ساعت قالب روی دندان‌های شما بماند. بلیچینگ دندان در خانه  به یک مدت زمان دو هفته‌ای نیاز دارد.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان، یکی از تخصصی‌ترین روش‌های سفیدکردن دندان می‌باشد.

بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندان پزشک، از این موضوع شکایت دارند که زردی و غیرطبیعی بودن دندان‎‌‌هایشان حتی با مسواک‌زدن و روش‌های خانگی سفیدکردن دندان هم از بین‌نمی‌رود. چنین تغییر رنگ‌هایی با استفاده از بلیچ دندان و کمک گرفتن از مواد شیمیایی می‌باشد. با بلیچینگ دندان یا اصلاح طرح لبخند می‌توان دندان‌هایی درخشان‌تر و جذاب‌تر داشت. بلیچینگ دندان، رنگ دانه‌های غیرطبیعی که بر روی سطح دندان‌ها چسبیده‌اند را از بین می‌برد این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه‌ها و رنگ‌های ایجاد شده بر روی دندان‌های طبیعی را پاک کند در واقع دندان پزشک به کمک مواد شیمیایی که غلظت زیادی دارند در مطب و در یک مدت زمان کوتاه دندان‌های شما را سفید می‌کند.

اما یک نکته در مورد بلیچینگ دندان که این مواد شیمیایی تأثیری بر روی رنگ روکش‌ها و لمینت‌ها ندارد و با این روش نمی‌توان رنگ آن‌ها را تغییر داد.

در روش بلیچینگ دندان، چیزی بر ساختار دندان‌ها اضافه نمی‌شود و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای سفیدکردن دندان استفاده می‌کنند که تأثیر آن بر روی دندان‌ها بستگی به جنس دندان‌ها و همچنین میزان تغییررنگ و زردی آن‌ها دارد.

مراحل بلیچینگ دندان در مطب دندان پزشکی (office Bleaching) 

  1. تمیز کردن دندان‌ها و انجام فرآیند جرم گیری (در صورتی که دندان‌ها جرم داشته باشند ابتدا باید جرم‌ها را برداشته شود و دندان‌ها کاملا تمیز به نظر برسند)
  2. گذاشتن یک وسیله دندان پزشکی برای بازکردن دهان به منظور ایجاد دسترسی  به تمام سطوح دندانی (دهان بازکن) 
  3. محافظت از بافت لثه با کمک مواد مخصوص و پوشاندن لثه با این مواد به این منظور انجام می‌شود که مواد سفیدکننده دندان به لثه آسیب نزند.
  4. گذاشتن یک ژل سفیدکننده حاوی پراکسید هیدروژن بر روی دندان‌ها به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه.
  5. در طی مدت زمانی که ژل سفیدکننده بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، برای فعال کردن مواد سفیدکننده موجود در آن از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می‌شود. به این صورت نور را به ژل می‌تابانند و نور نیز باعث فعال شدن هیدروژن پراکسید می‌شود.
  6. ممکن است چندبار نیاز باشد تا به دندان‌ها ژل زده شود و هر بار ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان اختصاص داده شود. پس از هربار ساکشن کردن ژل، میزان سفیدی دندان‌ها چک می‌شود تا ببینید آیا دندان‌ها آن‌طور که خواسته‌اید سفید شده‌اند یا خیر.
  7. اگر دندان‌ها بیش از حد تیرگی، زردی و تغییر رنگ زیاد داشته باشند ممکن است در یک جلسه با کمک بلیچینگ دندان در مطب سفید نشوند و نیاز به یک یا دو جلسه دیگر باشد.
  8. در نهایت پس از اتمام درمان، یک کیت بلیچینگ در منزل برای استفاده در خانه و بیشترشدن مدت زمان سفیدبودن دندان‌ها به بیمار داده می‌شود.

مراحل بلیچینگ در خانه (Home Bleaching)

  1. ابتدا دندان‌ها را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کنید (درنظر داشته باشید که در صورت نیاز دندان‌ها به جرم گیری، باید این کار را از قبل در مطب انجام دهید)
  2. ماده سفیدکننده بلیچینگ را درون تری‌ها قراردهید ( قالب‌هایی که از قبل دندان پزشک خود برای شما درست کرده است) میزان این مواد باید به اندازه یک قطره از بلیچ در هر فضای دندان باشد.
  3. سپس قالب‌ها را روی دندان قرار دهید.
  4. اگر مواد سفیدکننده از قالب‌ها بیرون آمد، سریع آن را با دستمال پاک کنید.
  5. مدت زمان قراردادن تری‌ها روی دندان، ۲ساعت می‌باشد. بعد از خارج کردن قالب‌ها، دندان‌هایتان را با مسواک بشویید.

لازم است این روند به مدت دو هفته انجام شود، درنظر داشته باشید که در هر بار استفاده از تری‌ها، فقط برای یکی از فک‌ها روند بلیچینگ دندان انجام شود، یا فک بالا یا فک پایین.

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

  • یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای سفیدکردن دندان‌ها بلیچینگ است.
  • هزینه نسبتاً کمی دارد، زیرا یک بار هزینه می‌شود و تا مدت‌های طولانی نیازی به صرف هزینه برای روش‌های دیگر نیست.

معایب و عوارض بلیچینگ چیست؟

  • تقریباً نتایج هیچ درمانی در دندان پزشکی دائمی نیست این روش هم پس از مدتی نیاز به تمدیدشدن دارد. زیرا دندان‌ها به صورت طبیعی مستعد لکه دارشدن و تغییر رنگ هستند.
  • اگر مواد و فرمول‌های بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان‌ها باقی بمانند، تأثیرات بدی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت. کم‌ترین پیامد در این وضعیت افزایش حساسیت دندان است.

علل تغییر رنگ و نیاز به بلیچینگ دندان چیست؟

حتی با وجود مسواک زدن، گاهی اوقات رنگ دندان‌ها، حتی اگر شده به صورت موقتی، تغییر پیدا می‌کند اما در هرصورت یکی از راه‌های پیشگیری از بروز هرگونه تغییررنگ، مسواک زدن و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است.

ما هر روزه مواد غذایی متنوعی را وارد دهان خود می‌کنیم، بدون اینکه متوجه شویم چه تأثیری بر روی دندان‌ها و مینای آن‌ها برجای می‌گذارد، بسیارزی از این موادغذایی شامل رنگ دانه‌هایی هستند که مستقیم پس از جویده شدن به مینای دندان می‌چسبد و در درازمدت باشد تغییر رنگ دندان‌ها و نیاز به بلیچینگ دندان می‌شوند. برخی از فاکتورهایی که در تغییر رنگ دندان‌ها تأثیرگذار هستند و می‌توان با بلیچینگ آن‌ها را برطرف کرد عبارتند از:

  • خوراکی و نوشیدنی‌ها
  •  استعمال دخانیات (قلیانسیگار)
  • مصرف برخی از داروها

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت‌هایی لازم است؟

  • از مصرف مواد غذایی و انجام کارهایی که باعث ایجاد زردی و لکه روی دندان‌هایتان می‌شوند پرهیز کنید مانند مصرف قهوه، نوشابه، چای و سیگار کشیدن
  • در ساعات اولیه بعد از بلیچینگ دندان، بهتر است که دندان‌ها و لثه‌هایتان را با آب گرم بشویید.
  • یک هفته بعد از درمان بلیچ دندان، برای معاینه به مطب پزشک بروید.
  • از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =