هرآنچه درباره جراحی ایمپلنت دندان باید بدانید

هرآنچه درباره جراحی ایمپلنت دندان باید بدانید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

هرآنچه درباره جراحی ایمپلنت دندان باید بدانید

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای دندان‌هایی می‌باشد که به هر دلیل از بین‌رفته‌اند و قابل نگه‌داری نیستند. ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پرکردن جای خالی دندان‌ها درنظر گرفته می‌شود. ایمپلنت دندان یک میله کوچک پیچی شکل است به نام فیکسچر که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان بعد از کشیدن دندان آسیب دیده در فک گذاشته می‌شود جایگزین ریشه دندان تا به استخوان اطراف جوش خورده تا آماده گذاشتن تاج شود.

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد که اگر پس از قرارگرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود ماندگاری بسیار بالایی دارد. ایمپلنت دندانی علاوه بر مزایای زیبایی نقش بسیار مهمی در عملکرد دندان از دست رفته دارد و از جمله مزایای آن دائمی بودن است که کاملا مشابه دندان طبیعی می‌باشد.

مراحل جراحی ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان معمولاً یک جراحی سرپایی است که به کمک به‌حسی موضعی انجام می‌شود و در طول جراحی بیمار احساس درد نخواهد کرد. در مرحله اول بعد از بی‌حسی دندان آسیب دیده خارج می‌شود بعد از خارج شدن دندان آسیب دیده استخوان فک برای جراحی باید آماده شود که در این مرحله ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. اگر استخوان شما به اندازه کافی ضخیم نباشد جراح از پودر استخوان (یک ماده مصنوعی که از بدن انسان گرفته نمی‌شود ماده استخوانی از یک گونه دیگر حیوانی به‌دست می‌آید) جهت تقویت و ترمیم استخوان استفاده می‌کند. بعد از بهبود استخوان فک جراح پایه فلزی ایمپلنت (فیکسچر) را داخل استخوان قرار می‌دهد. بعد از جراحی شما وارد مرحله بهبودی می‌شوید که این مرحله ممکن است چندماه طول بکشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت

باید بدانید که رعایت نکات مراقبتی بعد از این درمان به قدری دارای اهمیت می‌باشد که دندان پزشکان آن را یکی از عوامل مهم موفقیت این درمان را به شمار می‌آورند. اگر شما توجهی به این نکات نداشته باشید، با مواردی از جمله عفونت‌های لثه، استخوان فک و دندان‌های دیگر خود روبه‌رو خواهید شد.

مراقبت‌های ۴۸ ساعت بعد از کاشت ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت دندان لازم است برخی نکات مراقبتی رعایت گردد تا ایمپلنت کارایی صحیح داشته و دوام و ماندگاری آن افزایش یابد. ۴۸ ساعت ابتدایی اهمیت بسیار زیادی داشته و باید به خوبی توصیه‌های دندان پزشک خود را رعایت کنید.

  • در ساعات ابتدایی گاز پانسمان در دهان شما قرار دارد که نباید آن را جابه‌جا کنید. شما باید این گاز را بسیار آرام روی دندان خود فشار دهید و تا یک ساعت بعد از جراحی به هیچ عنوان آن را از دهانتان خارج نکنید این کار سبب تشدید خون‌ریزی خواهد شد.
  • بعد از برداشت گاز استریل اگر خون‌ریزی شما کاهش نیافت، مجدداً گاز استریل تا مدت ۳۰ دقیقه روی دندان خود بگذارید و هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه آن را تعویض نمایید.
  • ناحیه جراحی شده را به هیچ عنوان با دست و یا زبان خود تحریک نکنید.
  • ممکن است شما در روزهای ابتدایی با علائمی مانند ورم لثه، خون‌ریزی، خروج مایع از لثه و درد روبه‌رو شوید. البته این علائم نشان دهنده جوش خوردن استخوان فک و پایه ایمپلنت و بهبودی زخم هستند که پس از دو هفته کاملاً از بین خواهند رفت.
  • بهتر است از شستن دهان خود تا ۸ ساعت ابتدایی اجتناب نمایید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی و سنگین در این مدت اجتناب کنید.
  • یک کیسه یخ را درون پارچه‌ای تمیز بپیچید و برای کاهش درد و تورم روی صورت خود قرار دهید این کار را در بازه‌های زمانی ۱۰ دقیقه انجام دهید. استفاده از کمپرس یخ در ۴۸ ساعت بعد از جراحی تا حد بسیار زیادی به کاهش درد و تورم کمک می‌کند البته به این نکته توجه داشته باشید که کمپرس یخ تنها تا ۴۸ ساعت اول مؤثر است و بعد از آن برای کاهش درد و تورم باید از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • اینکه درد و ناراحتی داشته باشید، کاملاً طبیعی است که به مرور زمان و با ایجاد بهبودی این درد و تورم از بین خواهد رفت. دندان پزشک برای شما داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که باید داروهای‌تان را در ساعت مقرر مصرف کنید.
  • توجه کنید که شما باید به آرامی با بریدگی لثه و زخم خود رفتار کنید تا روند بهبودی راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.
  • اولین شب بعد از جراحی دندان‌هایتان را با یک مسواک نرم، مسواک بزنید. دقت کنید که روی محل جراحی شده را مسواک نزنید این ناحیه کاملاً حساس بوده و با مسواک زدن می‌تواند دچار خون‌ریزی شود.
  • بعد از گذشت ۲۴ ساعت، روزی ۳ الی ۴ بار آب نمک غرغره کنید، این کار به کاهش درد و تورم کمک کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند.
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه اجتناب نمایید.
  • پس از هر وعده غذایی لازم است تا دهان خود را بشویید.
  • به هیچ عنوان از سیگار و الکل استفاده نداشته باشید زیرا می‌توانند سبب بروز خون‌ریزی مجدد شده و باعت ایجاد عفونت شود.
  • بعد از جراحی تا مدتی به خصوص در ۲۴ ساعت اولیه باید از موادغذایی نرم استفاده کنید.

مراحل بعد از بهبودی جراحی ایمپلنت

بعد از گذشت مراحل بهبودی استخوان در ناحیه جراحی شده بعد از گذشت چندماه بعد از تایید پزشک خود به مرحله پروتز ایمپلنت می‌رسد. در این مرحله یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌شود که تا ایمپلنت نمایان شود و روی ایمپلنت یک پیچ کوچک بسته می‌شود (هیلینگ) تا آماده پروتز شود. بعد از آماده شدن ایمپلنت برای پروتز به مرحله قالب‌گیری می‌رسیم که در این مرحله قطعه‌ای میانی به نام اباتمنت که وظیفه اتصال قوی بین روکش و پایه ایمپلنت است که از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم می‌باشد. روکش قسمت نهایی ورویی است که بر روی اباتمنت و فیکسچر سوار شده و محکم می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفت =