بهتر است از چه نوع نخ دندان استفاده کنید

بهتر است از چه نوع نخ دندان استفاده کنید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 3 تاریخ انتشار: بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

بهتر است از چه نوع نخ دندان استفاده کنید

نیازی به این نیست که کسی به شما بگوید: دو بار مسواک زدن به روش صحیح در روز به سالم ماندن دندان‌ها کمک می‌کند! اما وقتی‌که فقط دندان‌ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمی‌کنید، فقط ۶۰% سطح دندان‌ها تمیز می‌شوند. نخ دندان به جاهایی می‌رسد که مسواک نمی‌تواند و مواد غذایی و پلاک که موجب پوسیدگی دندان، عفونت لثه و در موارد شدیدتر بیماری پریودنتال می‌شوند را از دندان پاک می‌کند.

بیماران، اغلب می‌گویند که طولانی بودن زمان کشیدن نخ دندان را دوست ندارند، اما استفاده از آن برای سالم نگه‌داشتن و جلوگیری از بیماری‌های دندان بسیار مهم است. برای اینکه نخ دندان بیشترین تأثیر را داشته باشد، مطمئن شوید که از بهترین نوع آن و از تکنیک صحیح استفاده می‌کنید. می‌توانید یاد بگیرید که چگونه به‌درستی از نخ دندان استفاده کنید و سپس دریابید که چگونه می‌توان بهترین نوع آن را برای خود انتخاب کرد.

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان مناسب

وقتی برای جستجوی نخ دندان به داروخانه می‌روید، احتمالاً با انواع مختلفی از نخ‌ها روبه‌رو می‌شوید. معمولاً توصیه می‌شود که چند نوع نخ مختلف را امتحان کنید تا مشخص شود که کدام‌یک از آن‌ها نتیجه‌ی بهتری را برای شما دربر دارد. به‌طور کلی، نخ بدون موم به‌عنوان بهترین نوع آن در نظر گرفته می‌شود زیرا رشته‌های آن معمولاً از انواع موم‌دار که رشته‌های به هم چسبیده‌ای دارند، بهتر تمیز می‌کنند. در هر صورت، استفاده از نخ دندانی که برای فرد مناسب باشد مهم‌ترین چیز است؛ نخ کشیدن به هر صورتی بهتر از این است که اصلاً از آن استفاده نشود.

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان - 1

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان - 2

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان - 3

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان - 4

نکاتی راجع به انتخاب نخ دندان - 5

آیا حالات زیر در مورد شما صادق است؟ در این صورت، ببینید که برای آسان‌تر استفاده کردن از نخ به بیماران چه توصیه‌هایی می‌شود!

  • من برای نخ دندان کردن دندان‌های عقب مشکل دارم

اگر برای رسیدن نخ به دندان‌های عقبی مشکل دارید، می‌توانید از نخ دندان‌های کمانی با دسته‌ی بلند استفاده کنید. شما می‌توانید از دسته‌ی آن‌ها برای کنترل هرچه بهتر آن استفاده کنید. در این حالت قادر خواهید بود که به‌راحتی نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است را تمیز کنید.

  • نخ به‌آسانی پاره می‌شود

اگر فاصله بین دندان‌های شما کم است، نخ “گلاید” به شما کمک می‌کند که آسان‌تر از نخ استفاده کنید و از پاره شدن آن جلوگیری می‌کند.

  • نمی‌دانم چگونه باید از نخ استفاده کنم چون از بریج دندان استفاده می‌کنم

شما به‌راحتی می‌توانید با وجود بریج و حتی ایمپلنت نیز دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید. عبوردهنده‌های نخ دندان (مانند “سوپر فلاس”) مفید هستند زیرا انتهای نرم و بافته‌شده‌ی آن‌ها به‌راحتی در زیر بریج قرار می‌گیرد و به مواد غذایی باقیمانده در آن نواحی می‌رسد. مسواک‌های بین‌دندانی کوچک نیز برای تمیز نگه‌داشتن بریج­‌ها مفید هستند.
اگر هنوز هم برای نخ دندان کردن دندان‌ها با بریج مشکل دارید، گزینه‌ی مناسب “واترپیک” است. واترپیک به‌خوبی نخ‌های سنتی نیست اما استفاده از آن به مراتب بهتر از نخ دندان نکشیدن است!

  • من وقت نخ دندان کشیدن را ندارم

اگر می‌خواهید دندان‌های خود را سالم نگه دارید باید برای نخ دندان کشیدن وقت بگذارید! اگر کمبود وقت دارید، نخ‌دندان‌های گیره‌دار کوچک گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما هستند. تعدادی از آن‌ها را در میز کارتان، ماشین یا کنار تلویزیون داشته باشید و هر وقت که توانستید از آن‌ها استفاده کنید. خوبی نخ دندان در این است که لازم نیست حتماً در زمان خاصی از روز انجام شود.

از دندانپزشک خود کمک بگیرید

اگر هرگونه سؤالی درباره استفاده از نخ دندان دارید یا برای انتخاب بهترین مدل آن برای خود نیاز به کمک دارید، فقط از دندانپزشک خود سوال کنید! من دوست دارم بیماران من یاد بگیرند چگونه از نخ دندان‌ها استفاده کنند و همچنین به آن‌ها توصیه‌هایی برای نخ دندان کشیدن بر اساس برنامه و سبک زندگی آن‌ها بدهم. همچنین می‌توانید نخ‌دندانی را که استفاده می‌کنید به کلینیک دندانپزشکی بیاورید تا مطمئن شویم که به بهترین نحو از آن استفاده می‌کنید.
در کل، نخ دندان کشیدن باید بخشی از برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان شما باشد، پس مطمئن شوید که زمانی را برای انجام آن صرف می‌کنید.

این مطالب را نیز بخوانید:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 9 =