ترمیم کامپوزیتی دندان بادوام‌تر است یا آمالگام؟

بنر مربوط به ترمیم کامپوزیتی دندان بادوام‌تر است یا آمالگام؟
دسته: ویدئوها نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: دی ۱۰, ۱۳۹۷

ترمیم کامپوزیتی دندان بادوام‌تر است یا آمالگام؟

ترمیم کامپوزیتی دندان و ترمیم دندان با آمالگام شیوه‌هایی است که برای پر کردن دندان از آن‌ها استفاده می‌شود. آمالگام احتمالاً قدیمی‌ترین ماده‌ای است که برای پر کردن دندان به‌کار برده می‌شود و به دلیل رنگ نقره‌ای به سادگی قابل تشخیص است. آمالگام ترکیبی از چند فلز، از قبیل نقره، جیوه و قلع است.
کامپوزیت ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می‌کند و در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان برای چسباندن آن تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف فلز دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی‌شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم‌تر می‌کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی‌های کوچک به شمار می‌آید.
با توجه به تفاوت‌هایی که در مورد ترمیم کامپوزیتی دندان و آمالگام ذکر شد، طبیعی است که این سوالات ذهن هر شخص را هنگام مراجعه به دندانپزشکی به خود مشغول کند. سوالاتی از قبیل:

  • استفاده از مواد سیاه برای پر کردن دندان مناسب‌تر است یا مواد سفید؟
  • آیا اگر دندان پرکرده‌ای از قبل در دهان ما هست و با مواد سیاه پر شده بهتر است با مواد سفید اصلاح شود یا خیر؟

باید یادآور شد، صرفاً به این دلیل که رنگ مواد را دوست نداریم یا احساس می‌کنیم با محیط دهان ما سازگار نیستند نباید به دنبال تغییر رنگ مواد باشیم. در اصل برای انجام چنین کارهایی، مانند اصلاح رنگ سیاه مواد دندان نیاز به یک دلیل پزشکی داریم، مثلاً تکه‌‌ای از دندان یا موادی که با آن پر شده آسیب دیده و یا ریخته باشد، در اطراف یک پرکردگی دندان پوسیدگی‌های ثانویه ایجاد شده و دندان‌های اطراف را درگیر کرده باشد. اگر دندان در شرایطی است که مشکلی ندارد و کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد بهتر است که آن را به همان شکل حفظ کنیم و صرفاً به این دلیل که رنگ سیاه مواد پرکردنی برای ما خوشایند نیست به آن دست نزنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =