آرام کردن کودکان در زمان رشد دندان‌های شیری

آرام کردن کودکان در زمان رشد دندان‌های شیری
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: فروردین ۲۸, ۱۳۹۸

آرام کردن کودکان در زمان رشد دندان‌های شیری

اگر نوزاد بداخلاقی در خانه دارید که آب دهانش آویزان است، قرار است به‌زودی با مشکلی به نام دندان درآوردن روبه‌رو شوید. نگران نباشید چرا که والدین سال‌ها است با این مرحله از رشد کنار آمده‌اند و راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کرده‌اند. اتفاقاتی که باید در این دوره انتظارشان را داشته باشید به همراه نکاتی برای آرام کردن کودک در این دوران را در این پست خواهید خواهند.
رشد دندان شیری: معمولاً دندان‌های شیری بین ۶ تا ۱۲ ماهگی رشد می‌کنند و نشانه‌های رشد آن از ۴ ماهگی دیده می‌شود. وقتی اولین دندان فرزندتان بیرون آمد یا در اولین سال تولدش بهترین زمان مراجعه به دندان‌پزشک است.

نشانه‌ها و علائم رشد دندان‌ها

نشانه‌ها و علائم رشد دندان‌ها

تمام بچه‌ها علائم مشابهی در دوران رشد دندان‌های شیری ندارند اما اکثر آن‌ها حداقل یکی از این نشانه‌ها و علائم را خواهند داشت، ازجمله:

  • قرمزی و حساس شدن و تورم لثه‌ها
  • تب خفیف
  • ترشح زیاد بزاق دهان
  • گریه، بدخلقی، بهانه‌گیری
  • تغییر در خواب و غذا

اگر فرزند شما به اسهال، استفراغ یا خارش پوست، سرفه یا دمای بالای بدن که نشانه بیماری است، مبتلا شد،‌ بدانید که طبیعی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

آرام کردن کودک در زمان رشد دندان‌های شیری

آرام کردن کودک در زمان رشد دندان‌های شیری

برای کم کردن میزان ناراحتی و بی‌قراری کودک در دوران رشد دندان‌ها کاری‌هایی هست که می‌توانید انجام دهید. به خاطر داشته باشید که از خودتان هم مراقبت کنید و اگر احساس می‌کنید نیاز به استراحت دارید، فرزندتان را در جای امنی مثل گهواره قرار دهید و به خود زمان استراحت دهید. حتماً این نکته را به همه افرادی که از کودک مراقبت می‌کنند، تذکر دهید که بچه را نباید تکان دهند.
کمپرس سرد. درد لثه با کمپرس سرد چه به شکل یک حلقه دندان یخ‌زده یا یک حوله خیس خنگ یا حتی پستانک سرد کاهش پیدا می‌کند.
مسکن. با پزشک یا دندان‌پزشک برای استفاده از داروهای مسکن مثل تیلنول مشورت کنید. مطمئن شوید که دوز مناسب و فواصل زمانی مناسب برای مصرف آن را می‌دانید.
گاز گرفتن. اسباب‌بازی یا حتی انگشت تمیز خودتان را در اختیار بچه قرار دهید تا آن را گاز بگیرد. حرکت گاز گرفتن و فشار آن موجب از بین رفتن درد می‌شود.
تمیزی. بزاق بیش‌ از اندازه می‌تواند موجب کثیفی دور دهان بچه شود، حتماً دهان و دور دهان او را خشک و تمیز نگه دارید تا مشکلات دیگری برای سلامت او ایجاد نشود. علاوه بر این آن‌ها در این دوران هر چه که دستشان برسد را به داخل دهان می‌برد و آن را می‌جوند در نتیجه حتماً باید وسایلی که در دسترس آن‌هاست تمیز باشد تا بتوانند آن را برای کاهش درد گاز بگیرند و شما نگرانی از بابت وارد شدن جرم به دهان فرزندتان و ایجاد حساسیت نداشته باشید. به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ علائم مشکل‌زایی در دهان فرزندتان وجود ندارد.

رشد دندان‌ها

دو دندان جلویی فک پایین اولین دندان‌هایی هستند که ظاهر می‌شوند و بعد دو دندان جلویی بالا. پس از آن باقی دندان‌های شیری در دو طرف دهان یعنی دندان‌های نیش و آسیا رشد می‌کنند. بعدها این دندان‌های شیری می‌افتند تا دندان‌های دائمی جای آن‌ها را بگیرند. ترتیب رشد دندان‌های دائمی هم به همین شکل است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =