مقایسه‌ی خلال دندان با  نخ دندان – حقیقت

مقایسه‌ی خلال دندان با  نخ دندان - حقیقت
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آبان ۱۷, ۱۳۹۹

مقایسه‌ی خلال دندان با  نخ دندان – حقیقت

یک برنامه‌ی روتین بهداشت دهان و دندان، برای سلامت دهان بسیار مهم است. در حال حاضر، همه می‌دانیم که باید روزی ۲ مرتبه مسواک بزنیم. اما در مورد نخ دندان چه؟ آیا واقعاً این کار ضروری است؟ آیا استفاده از خلال دندان هم همان نتیجه را دارد؟
اصولاً دندان‌های ما دارای ۵ سطح است: بالا/پایین، جلو، پشت، سمت چپ و سمت راست. اما در مورد فاصله تنگ و کم بین دندان‌ها که پرز مسواک نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند، چه باید کرد؟ دقیقاً در همین مکان است که باکتری‌های چسبناک رشد می‌کنند. این باکتری‌ها، که به‌عنوان پلاک نیز شناخته می‌شوند، اسیدی را تولید می‌کنند که باعث تحریک لثه، بیماری‌های لثه و در نهایت ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود. با این‌که مسواک می‌تواند پلاک‌ها را از سطح دندان‌ها پاک کند، اما نمی تواند به فضای بین دندان‌ها دسترسی پیدا کند.
خلال دندان و نخ دندان هر دو برای دسترسی به مکان‌هایی طراحی شده‌اند که مسواک به آنجا دسترسی ندارد. با این حال، این ابزارهای دندان برای انجام کارهای مشابه در نظر گرفته نشده‌اند. اجازه دهید واقعیت موجود درباره‌ی نخ دندان و خلال دندان را ببینیم تا برای تمیز کردن بین دندان‌ها در دفعات بعدی، بهترین تصمیم را بگیرید.

خلال دندان

خلال‌ دندان‌ها به لمس بسیار ظریفی نیاز دارند و باید فقط برای بیرون آوردن ذرات غذا از بین دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. شما هرگز نباید به زور خلال دندان را بین دندان‌هایتان وارد کنید. اگرچه ممکن است آن‌ها به­‌راحتی بتوانند تکه‌های پاپ کورن حبس شده بین دندان‌های آسیاب شما را آزاد کنند اما آن‌ها برای تمیز کردن بین دندان‌ها یا امتداد خط لثه طراحی نشده‌اند.
در حقیقت، استفاده‌ی بیش از حد از خلال دندان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی از جمله آسیب به پاپیل یا لثه میان دندان‌ها شود. آسیب دائمی ناشی از خلال دندان می‌تواند باعث افزایش فضای بین دو دندان مجاور و ایجاد شکاف‌های سیاه شود، که خود منجر به تجمع ذرات غذا می‌شود. خلال نرم به خلال دندان چوبی ترجیح داده می‌شود، زیرا خلال‌های نرم انعطاف‌پذیر  و دارای پرز لاستیکی مصنوعی هستند که به‌راحتی بین دندان‌ها قرار می‌گیرند.
باز هم تأکید می‌شود که خلال دندان نباید جایگزین مسواک و نخ دندان شود. آن‌ها به‌­سادگی برای بیرون آوردن ذرات غذا که گاهی بین دندان‌ها گیر می‌افتد، استفاده می‌شوند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان بهترین وسیله برای، تمیز کردن بین دندان‌ها، فرآیندهای دندان‌­پزشکی و در امتداد خط لثه است. نخ دندان باید به ­آرامی استفاده شود و هرگز بین دندان‌ها فشار نیاورد. دندان‌پزشکان سال‌هاست که به بیماران می‌گویند: نخ دندان، نخ دندان، نخ دندان. اما با این حال هنوز خیلی از ما نخ دندان نمی‌کشیم. بیشترین شکایت از نخ دندان، خسته کننده بودن آن است. ساده‌ترین فرآیند استفاده از نخ دندان ممکن است برای کسانی که انگشتان بزرگی دارند یا از مهارت کافی برخوردار نیستند، دشوار باشد. اما درباره افرادی که دندان‌های سالم و کامل ندارند چه باید کرد؟ بیشتر وقت‌ها، شما فقط نخ‌دندان‌های تکه شده یا گیر کرده خواهید یافت. در این موارد به خود می‌گوییم استفاده از نخ دندان اختیاری است و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بهداشت دهان و دندان را نادیده می‌گیریم. راه حل: یافتن نخ مناسب

نگهدارنده نخ دندان

نگهدارنده‌های نخ دندان یک جایگزین مناسب برای کسانی است که استفاده از نخ دندان برای آن‌ها دشوار است. استفاده از آن‌ها همچنین یک روش عالی برای جذب کودکان و استفاده روزانه از نخ دندان است، زیرا بسیاری از آن‌ها برای دهان‌های کوچک طراحی شده‌اند. علاوه بر این، این بهترین گزینه برای پرستاران و مراقبانی است که باید دندان‌های شخص دیگری را نخ دندان بکشند.

نخ دندان‌های موم‌دار

اگر دندان‌هایی دارید که خیلی نزدیک و به هم چسبیده هستند، احتمالاً تجربه‌ی گیر کردن، ساییده شدن، تکه شدن و حتی شکستن نخ بین دندان‌ها را داشته‌اید. اجازه ندهید این اتفاقات شما را از نخ دندان کشیدن منصرف کند. نخ دندان موم‌دار یا نخ دندان‌هایی که از پلی‌تترافلوورتیلن ساخته شده‌اند، یک راه عالی هستند. پلی‌تترافلوورتیلن ماده‌ای محکم و صیقلی است که بین فاصله کم بین دندان‌ها عملکرد بهتری دارد. پس به دنبال نخ‌های فوق نازک که در برابر تکه شدن مقاوم هستند، باشید.
در نقطه‌ی مقابل، افرادی که فاصله‌ی زیادی بین دندان‌ها دارند و ریشه‌های دندان‌هایشان به دلیل فرسایش لثه، نمایان است، نتیجه‌ی بهتری از یک نخ دندان صاف و پهن دارند.

استفاده‌ی روزانه از نخ دندان و خلال دندان

پس از یافتن ابزار مناسب برای دندان، حتماً نخ دندان کشیدن را در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید. در حالی‌که که اکثر مردم به این کار با دید “هر از چند گاهی” نگاه می‌کنند، نخ دندان کشیدن هم به اندازه‌ی مسواک زدن اهمیت دارد و برای اطمینان از سلامت دهان و دندان باید منظم انجام شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =