نکاتی که والدین باید درباره دندان‌های دائمی بدانند

نکاتی که والدین باید درباره دندان‌های دائمی بدانند
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اردیبهشت ۸, ۱۳۹۸

نکاتی که والدین باید درباره دندان‌های دائمی بدانند

افتادن دندان‌ها مرحله مهمی از زندگی کودکان است که تمامی والدین انتظارش را می‌کشند. اما بعد از آن‌چه اتفاق می‌افتد؟ یک لبخند بامزه، یک سری دندان جدید و بعد دندان‌های بزرگ دائمی. دندان‌های دائمی که باید تا آخر عمر آن‌ها سالم باقی بمانند. از آنجا که ما والدین متخصص دندان نیستیم و چیزی درباره این دندان‌های جدید نمی‌دانیم بهتر است درباره آن اطلاعاتی کسب کنیم.

چند دندان داریم؟

دندان‌های بچه‌ها یا همان دندان‌های شیری از شش‌ماهگی رشد می‌کنند و رشد آن‌ها تا دو یا سه‌سالگی کودک ادامه دارد. درنهایت این دندان‌های شیری با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند و رشد این دندان‌های دائمی از پنج‌سالگی آغاز می‌شود و تا بزرگ‌سالی تا رشد دندان عقل ادامه دارد. ما با بیست دندان شیری کودکی را آغاز می‌کنیم و در بزرگ‌سالی ۳۲ دندان دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند.
دندان‌های شیری وظیفه مهمی دارند، نه‌تنها به فرزند شما کمک می‌کنند که غذایش را بجود، بلکه جای دندان‌های بزرگ دائمی که بعداً رشد خواهند کرد را در لثه نگه می‌دارند. وقتی دندان‌های شیری وجود دارند، ده دندان در بالای دهان رشد می‌کند و ده دندان در پایین. دندان‌های دائمی معمولاً بزرگ‌تر و رنگشان تیره‌تر از دندان شیری است و ۱۶ دندان در بالا و ۱۶ دندان در پایین قرار می‌گیرد.

دندان‌های دائمی چه زمانی رشد می‌کنند؟

دندان دائمی چه زمانی رشد می‌کند؟

نگاهی به جدول تصویری دندان دائمی بیندازید، خواهید دید که دندان دائمی معمولاً به همان ترتیب دهان‌های شیری شد می‌کند. دندان جلویی پایین، دندان جلویی بالا و بعد دندان‌های عقبی. معمولاً اولین دندان دائمی که بخواهد رشد کند، آن دندان لق می‌شود و می‌افتد تا دندان جدید جایگزین شود. تنها استثنا زمانی اتفاق می‌افتد که آسیبی به خاطر عدم رعایت بهداشت یا یک حادثه مثل تصادف به دهان، فک یا صورت وارد شده باشد.

بیشتر بچه‌ها پیش از مدرسه رفتن دندان‌های شیری‌شان را از دست می‌دهند، معمولاً در ۵ یا ۶ سالگی و بیشتر دندان‌هایشان تا سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی رشد کرده است. این دندان‌ها شامل چهار دندان جلویی در بالا و پایین و چهار دندان پیشین، دندان بین دندان جلویی و دندان نیش، چهار دندان نیش و هشت دندان آسیا است. دو تا از دندان‌های آسیا به‌جای دندان شیری رشد نمی‌کنند و جدید هستند.
آخرین دندان‌هایی که در دهان رشد می‌کند، دندان عقل است. که به آن دندان آسیای سوم هم گفته می‌شود. ممکن است این دندان‌ها هرگز رشد نکنند اما در غیر این صورت بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی پدیدار می‌شوند. دندان‌پزشک درباره تمیز کردن آن‌ها یا احتمالاً نیاز به کشیدن این دندان‌ها به شما توصیه‌هایی خواهد کرد.
با رشد دندان‌های دائمی، مراقبت دهان و دندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تا سلامت دندان و زیبایی لبخند فرزند شما تا آخر عمر تضمین شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =