آشنایی با خشکی دهان و دلایل ایجاد آن

آشنایی با خشکی دهان و دلایل ایجاد آن - ترنجان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اسفند ۸, ۱۳۹۷

آشنایی با خشکی دهان و دلایل ایجاد آن

خشکی دهان که زروستومیا هم نامیده می‌شود، در اثر کمبود بزاق دهان ایجاد می‌شود. خشکی دهان بیماری نیست اما نشانه یک اختلال پزشکی یا عارضه جانبی داروهای خاص مثل آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد انعقاد، مسکن‌ها، دیورتیک‌ها و بسیاری داروهای دیگر است.
بزاق، ابتدایی‌ترین سیستم دفاعی دهان در برابر پوسیدگی دندان و حفظ سلامت بافت نرم و سخت دهان است. بزاق غذا و دیگر مواد زائد باقی‌مانده در دهان را تمیز می‌کند، اسیدی که از باکتری داخل دهان ایجاد شده را خنثی می‌کند و فضایی برای مقابله با بیماری داخل دهان ایجاد می‌کند و خط مقدم مقابله با تهاجم میکروب‌ها و رشد بیش از اندازه آن‌هاست که می‌تواند به بیماری منتهی شود.


بعضی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با خشکی دهان شامل گلودرد، احساس سوزش، مشکل در تکلم، مشکل در بلع، خشکی بینی و مجرای تنفسی است. در بعضی موارد، خشکی دهان می‌تواند نشانه سندرم شوگرین باشد. سندرم شوگرین یک اختلال خودایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به غدد تولید رطوبت، غدد اشک و بزاق و همین‌طور دیگر ارگان‌های بدن حمله می‌کند.
بدون بزاق دهان، پوسیدگی شدید دندان می‌تواند ایجاد شود. دندان‌پزشک می‌تواند روش‌های مختلفی را برای بازگرداندن رطوبت به دهان پیشنهاد کند. شیرینی‌های فاقد شکر یا آدامس‌ها محرک جریان بزاق هستند و علاوه بر این رطوبت می‌تواند با بزاق مصنوعی یا شست‌وشوی دهان ایجاد شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =