آیا شکر موجب کرم‌خوردگی دندان می‌شود؟

آیا شکر موجب کرم‌خوردگی دندان می‌شود؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

آیا شکر موجب کرم‌خوردگی دندان می‌شود؟

آیا این گفته مشهور که شکر موجب کرم‌خوردگی دندان‌ها می‌شود، باوری غلط است؟ آیا صرفاً بهانه‌ای است برای پدر و مادرها تا بچه‌هایشان را از خوردن یک مشت شکلات و شیرینی در تعطیلات منع کنند؟ به‌عنوان پدر و مادر ما همیشه می‌خواهیم برای فرزندانمان بهترین انتخاب‌های ممکن را انجام دهیم و تعادل را هم رعایت کنیم،‌ یعنی بعد از چند بار نه گفتن یک‌بار هم بله بگوییم. درنتیجه وقتی پای خوردن شیرینی و شکلات وسط باشد، می‌خواهیم از تأثیر شکر روی کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان مطمئن باشیم.

کرم‌خوردگی چیست؟

کرم‌خوردگی یا پوسیدگی دندان، سوراخی در دندان است که روی مینای آن به خاطر پوسیدگی ایجاد شده است. پوسیدگی معمولاً در اثر پلاک ایجاد می‌شود- نوعی باکتری چسبنده که به‌صورت طبیعی در فرایند تغذیه روی دندان ایجاد می‌شود. وقتی مدت طولانی این پلاک‌ها به حال خود رها شوند، می‌توانند پوسیدگی و درنهایت کرم‌خوردگی ایجاد کنند. اگر پوسیدگی درمان نشود، می‌تواند حفره بزرگی در دندان ایجاد کند و عصب‌ها و ریشه دندان بیرون بزند و درد و ناراحتی شدید ایجاد کند. به‌علاوه ممکن است نیاز باشد درمان عصب کشی انجام دهید یا حتی به‌کلی دندان خود را از دست بدهید.

آیا شکر موجب پوسیدگی می‌شود؟

نه، شکر موجب پوسیدگی نیست، باکتری پوسیدگی ایجاد می‌کند. اما، شکر باکتری ایجاد می‌کند و اگر آن را از بین نبرید می‌تواند به پوسیدگی و حتی بیماری لثه و از بین رفتن کامل دندان هم منتهی شود. هر زمان که غذا می‌خوریم،‌ اسیدهایی توسط بدن ترشح می‌شوند تا کار هضم غذا را برای بدن ساده کنند. این اسیدها مواد معدنی دندان را از بین می‌برند. خوشبختانه دندان‌های ما با مسواک زدن و آب حاوی فلوراید و حتی بزاق دهان دوباره مواد معدنی خود را تولید می‌کند. درنهایت این‌که می‌توانید مواد حاوی شکر را مصرف کنید، البته باید مراقبت‌های دندان را هم جدی بگیرید تا میزان باکتری داخل دهان که موجب پوسیدگی می‌شود را کاهش دهید.

پیشگیری از پوسیدگی

برای جلوگیری از پوسیدگی، نمی‌توانید شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید اما باید بهداشت دندان را حتماً رعایت کنید، خصوصاً در زمان تعطیلات. هم برای بچه‌ها و هم بزرگ‌سالان توصیه‌شده که دو بار در روز مسواک بزنند و نخ دندان بکشند و روزانه دهان را با دهان‌شویه شست‌وشو دهند و از آدامس بدون شکر در بین وعده‌های غذایی استفاده کنند و سالی دو بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند. تشویق کردن بچه‌ها به مصرف کمتر شیرینی و شکلات می‌تواند از پوسیدگی جلوگیری کند ولی فواید دیگری هم برای سلامت داد. آموزش اصول بهداشتی دهان راهی پیشگیرانه برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری و مشکلات سلامت ازجمله بیماری‌های قلبی، کاهش احتمال ابتلا به دیابت، سرطان، سکته و دیگر بیماری‌ها است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =