آیا مسواک زدن زبان لازم است؟

چرا باید زبان را مسواک زد؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: یک نظر 0 تاریخ انتشار: شهریور ۱۷, ۱۳۹۸

آیا مسواک زدن زبان لازم است؟

حتماً دو بار در روز مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید اما اگر به باکتری‌هایی که روی زبانتان زندگی می‌کنند هم حمله نکنید به دهانتان صدمه خواهید زد. دندان‌پزشکان معتقدند که چه برای از بین بردن بوی بد دهان، چه برای سلامت دهان و دندان تمیز نگاه داشتن و مسواک زدن زبان نیز لازم است.

زبان، پوشیده از باکتری‌هاست

قهوه آن را قهوه‌ای می‌کند، شراب قرمز. واقعیت این است که زبان هم به اندازه دندان‌ها هدف حمله باکتری‌ها قرار دارد حتی اگر خطر پوسیدگی آن را تهدید نکند.
پزشکان می‌گویند: «باکتری‌ها به‌طور وسیعی در نواحی بین جوانه‌های چشایی و ساختارهای دیگر زبان متراکم می‌شوند. سطح زبان، هموار نیست و پستی‌وبلندی‌هایی روی آن وجود دارد که باکتری‌ها در این نواحی پنهان می‌شوند مگر اینکه آن‌ها را از بین ببرید.»

آب کشیدن، فایده‌ای ندارد

این تراکم چیست؟ گفته می‌شود که این تراکم فقط بزاق بی‌ضرر نیست بلکه یک بیوفیلم یا گروهی از میکرو-ارگانیسم‌هاست که روی سطح زبان به هم چسبیده‌اند. متأسفانه از بین بردن آن‌ها به‌راحتی نوشیدن آب یا استفاده از دهان‌شویه نیست.
به گفته پزشکان: «کشتن باکتری‌های موجود در بیوفیلم دشوار است چون مثلاً وقتی از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، فقط سلول‌های خارجی بیوفیلم از بین می‌روند. سلول‌های زیر سطح به رشد خود ادامه می‌دهند.»
این باکتری‌ها موجب بوی بد دهان و خرابی دندان‌ها می‌شوند. به همین دلیل باید این باکتری‌ها را با مسواک یا ابزار دیگر به‌صورت فیزیکی از بین ببرید.

نحوه تمیز کردن زبان

نحوه تمیز کردن زبان

به گفته پزشکان هر بار دندان‌ها را مسواک می‌زنید باید مسواک زدن زبان را هم در نظر بگیرید. این کار آسان است:
• به سمت جلو و عقب مسواک بزنید
• از چپ به راست مسواک بزنید
• دهانتان را آب بکشید.
اما مراقب باشید که بیش از حد مسواک نزنید چون پوست زبان آسیب می‌بیند.
برخی افراد ترجیح می‌دهند از اسکرپر زبان استفاده کنند که در اکثر داروخانه‌ها عرضه می‌شود. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا اعلام کرده است که شواهدی مبنی بر پیشگیری از هالیتوز (بوی بد دهان) با استفاده از اسکرپر زبان وجود ندارد.

هنوز دهانتان بوی بدی می‌دهد؟

تمیز کردن زبان معمولاً بوی بد دهان را از بین می‌برد اما اگر این‌گونه نشد باید با دندان‌پزشک یا پزشک مشورت کنید. شاید مشکلتان جدی‌تر باشد. بوی بد دهان ممکن است در اثر خرابی دندان، عفونت دهان، بینی، سینوس یا گلو، مصرف داروها و حتی سرطان یا دیابت باشد.
مسواک زدن زبان، کار آسانی است و متخصصان توصیه می‌کنند که آن را به عادت روزانه‌تان اضافه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۲.۵]

نظر (1)

  • ابوالفضل نظر بدهید

    مفید ومختصر👏👏

    خرداد ۱۴, ۱۴۰۱ at ۱:۰۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + ده =