جرم دندان چیست؟

جرم دندان چیست؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

جرم دندان چیست؟

جرم دندان، پلاک میکروبی یک لایه چسبناک و بدون رنگ از باکتری‌ها است که به صورت یک رسوب نرم بر روی دندان‌ها تجمع می‌کند و جرم همان پلاک میکروبی است که اگر ۲۴ تا ۴۸ ساعت به‌طور کامل بر روی دندان بماند و برداشته نشود، می‌تواند با موادمعدنی در بزاق دهان ترکیب شده که به مرور زمان موادمعدنی در آن نفوذ کرده و سخت شده و محکم به سطح دندان‌ها می‌چسبد و با شستشو و مسواک پاک نمی‌شود و در بالا و زیر لثه قرار می‌گیرد.

جرم زیر لثه محکم بر سطح ریشه متصل شده و رنگ آن قهوه‌ای تا سیاه یا سبز متمایل به سیاه بوده جرم دندان زیر لثه باعث بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می‌شود.

جرم بالای لثه معمولاً سفید مایل بر کرم تا زردرنگ و گاهی خاکستری است و باعث تجمع پلاک باکتریال می‌شود. در صورتی که جرم دندان برطرف نشود، به مرور زمان با نفوذ به عمق لثه منجر به تحلیل لثه می‌شود.

علل ایجاد جرم دندان

اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه‌های غذایی روی دندان بنشینند، با مسواک زدن همه آن‌ها از بین نمی‌روند، اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه‌ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی نمی‌شود از شر آن‌ها خلاص شد. به طوری که زردی آن‌ها بر روی دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت به وجود می‌آورد.

علاوه بر این افرادی که مراقبت از دندان‌های خود کم‌کاری می‌کنند، موارد دیگری هم هستند که به این معضل گرفتار می‌شوند. افراد سیگاری یا افرادی که چای و قهوه می‌نوشند بیش از اندازه نیز به جرم دندان قبلا می‌شوند.

جالب است بدانید که علاوه بر مواد غذایی، حتی خود بزاق دهان نیز سبب افزایش جرم بر روی دندان‌ها می‌شود.

فواید جرم گیری دندان

از بین رفتن جرم باعث کاهش پوسیدگی دندان می‌شود بروساژ و جرم‌گیری دندان همچنین باعث بهبود ورم و التهاب لثه شده و مانع از تبدیل شدن این مشکل به یک بیماری لثه می‌شود.

با این حال مزیت‌های جرم‌گیری لثه دندان تنها تا زمانی دوام دارد که دوباره جرم روی دندان شکل نگیرد. بعضی از بیماران که بهداشت دهان و دندان خود را بخوبی رعایت نکنند، به جرم‌گیری دندان دوره‌ای نیاز پیدا می‌کنند.

چه مدت یکبار نیاز به جرم‌گیری دندان است

این تماماً بستگی به این دارد که شما تا چه اندازه به بهداشت و سلامت دندان‌های خود اهمیت می‌دهید. بسیاری از افراد تنها با یک‌بار جرم‌گیری، جرم سنگین و انباشته شده بر روی دندان‌هایشان از بین می‌رود و پس از آن شروع به مراقبت از دندان می‌کنند و دیگر نیاز اساسی به این کار ندارند و در صورت لزوم می‌توانند از روش دستی استفاده کنند.

ولی چیزی که کاملاً مشخص است این است که هرسالی یکبار به این کار نیاز دارد تا جرم‌هایی که با ابزاری مانند مسواک قابل پاک شدن نیستن، با ابزارهای قوی‌تری مانند ابزاردندان پزشکی از بین بروند. هر چه مراقبت شما از دندان‌هایتان بیشتر باشد، جرم‌گیری ساده‌تر، سریع‌تر و غیرضروری‌تر است.

در مورد افرادی که مرتب مسواک می‌زنند، چندان مهم نیست که سالی یک‌بار این عمل را انجام بدهند ولی اگر این کار را توسط دندان‌پزشک متخصص انجام بدهند، بسیار خوب است.

اینکه گفته می‌شود، هر شش‌ماه یک‌بار جرم‌گیری دندان صورت گیرد، مبنای علمی برای همه افراد ندارد و تنها افراد محدودی هستند که با توجه به تشخیص دندان پزشک متخصص لازم است تا هر شش ماه یک‌بار دندان‌های خود را جرم‌گیری کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =