جرم‌گیری عمیق – آیا به جرم‌گیری عمیق نیاز داریم؟

جرم‌گیری عمیق - آیا به جرم‌گیری عمیق نیاز داریم؟
دسته: مجله دندانپزشکی تگ: , , نظرات: 0 5 تاریخ انتشار: فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

جرم‌گیری عمیق – آیا به جرم‌گیری عمیق نیاز داریم؟

خب، دندان‌پزشک به شما پیشنهاد کرده یک جرم‌گیری عمیق انجام دهید. اصلاً جرم‌گیری عمیق چیست و آیا واقعاً به آن نیاز داریم؟ پاسخ مثبت است. شما به جرم‌گیری عمیق نیاز دارید. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.

جرم‌گیری عمیق چیست؟

جرم‌گیری عمیق دندان که گاهی به آن درمان لثه هم گفته می‌شود، درمانی است که فاصله بین لثه و دندان تا ریشه دندان را تمیز می‌کند. مثل یک جرم‌گیری معمولی، متخصص یا دندان‌پزشک دندان، خط لثه و بین دندان‌ها را تمیز می‌کند. اما در این روش، آن‌ها پاک کردن جرم را در زیر لثه و تا ریشه دندان ادامه می‌دهند. به این روش درمان ریشه و اندازه‌گیری آن هم می‌گویند که ممکن است نیاز به چند بار مراجعه به مطب دندان‌پزشک داشته باشد. در مقایسه با جرم‌گیری معمولی، هزینه آن بیشتر است و برای متوقف کردن بیماری لثه و جلوگیری از پیشرفت آن انجام می‌شود.

جرم‌گیری عمیق چیست؟

تفاوت جرم‌گیری عمیق و جرم‌گیری عادی چیست؟

دهان شما پر از باکتری و پلاک است، به همین علت است که توصیه می‌شود روزی دو بار مسواک و نخ دندان بکشید. معاینات منظم و جرم‌گیری به برداشته شدن پلاک از روی دندان کمک می‌کند که هر روز در حال ساخته‌شدن است. بیشتر پلاک‌ها زیر خط لثه جمع می‌شوند، جایی که معمولاً آن را موقع مسواک زدن فراموش می‌کنیم. پلاک به جرم تبدیل می‌شود و این همان چیزی است که دندان‌پزشک در جرم‌گیری عادی از روی دندان پاک می‌کند.

اگر مسواک زدن شما مرتب نباشد یا به‌صورت ژنتیکی مستعد بیماری لثه باشید، لثه‌ها قرمز و متورم می‌شوند و به‌محض آنکه لمس شوند،‌ شروع به خونریزی می‌کنند. التهاب لثه اگر درمان نشود به بیماری لثه (پریودنتیت) منجر خواهد شد، عفونتی در لثه و استخوان پایه دندان که می‌تواند در نهایت به شل شدن و افتادن دندان‌ها ختم شود.
برای آنکه ببینید عفونت در لثه‌ها وجود دارد یا نه، معاینه پاکت دندان و تصویربرداری از دندان انجام خواهد شد. اگر نشانه‌ای از عفونت در لثه باشد، باید درمان ریشه‌ای را آغاز کرد تا عفونت پخش نشود. و این همان وقتی است که نیاز به جرم‌گیری عمیق پیدا کرده‌اید.
مقایسه جرم‌گیری عادی و جرم‌گیری عمیق مثل مقایسه سیب و پرتقال است چرا که اساساً هرکدام از آن‌ها برای یک مقصود خاص طراحی شده‌اند. هدف جرم‌گیری عادی مراقبت پیشگیرانه است و هدف جرم‌گیری عمیق متوقف کردن گسترش بیماری پریودنتیت است.

آیا واقعاً به جرم‌گیری نیاز داریم؟

فقط و فقط دندان‌پزشک است که می‌تواند با اطمینان بگوید به جرم‌گیری عمیق نیاز دارید یا نه. اگر پس از معاینه دندان‌پزشک مشخص شد که اندازه پاکت‌ها غیرعادی- ۴ میلی‌متر یا بیشتر، است یعنی در معرض خطر (یا در یکی از مراحل) بیماری پریودنتیت هستید. این به این معناست که شما باید تحت درمان قرار بگیرید خصوصاً اگر می‌خواهید که هر چه سریع‌تر پیشرفت بیماری لثه را متوقف کنید. بدون درمان، باکتری که در پاکت‌ها جمع می‌شود موجب ایجاد پلاک و جرم و در نهایت آسیب زدن به استخوان پایه دندان می‌شود.
اگر پزشک به شما گفته باید جرم‌گیری عمیق انجام دهید، بدانید که تنها نیستید. بر اساس داده‌های آکادمی پریودنتولوژی امریکا، تقریباً نیمی از بزرگ‌سالان امریکایی مبتلا به بیماری لثه هستند. اگر هنوز هم قانع نشده‌اید. با کمی تحقیق می‌توانید ببینید که ارتباطی مستقیم بین پیشرفت بیماری لثه و بیماری‌های جدی‌تر مثل بیماری قلب، دیابت، فراموشی و موارد دیگر وجود دارد. خلاصه این‌که، اگر دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت به شما گفته که نیاز به درمان دارید، این کار را هر چه سریع‌تر به خاطر سلامت عمومی بدن انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سیزده =