پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: آذر ۲۷, ۱۳۹۸

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

از بین رفتن استخوان فک یکی از جدی‌ترین عواقب از دست رفتن دندان‌ها است. این اتفاق به‌محض افتادن دندان شروع می‌شود چون محرک طبیعی رشد استخوان که همان نیروی جویدن دندان است از بین می‌رود. عواقب این اتفاق بسیار قابل‌توجه است و در یک سال اول پس از افتادن دندان، ۲۵% پهنای استخوان کاهش می‌یابد.
از بین رفتن استخوان به‌صورت‌های مختلفی مثل کاهش بافت لثه روی دهان تأثیر می‌گذارد. همچنین، گزینه‌های جایگزینی دندان را محدود می‌سازد. از دست دادن دندان‌ها اگر با گذشت زمان موجب کوتاه شدن فاصله بین بینی و چانه شود، ظاهر شما را تغییر خواهد داد.
خوشبختانه از بین رفتن استخوان در اثر افتادن دندان غیرقابل پیشگیری نیست. دندان‌پزشکان می‌توانند با استفاده از موادی که محرک رشد استخوان جدید در محل دندان از دست‌ رفته هستند، جراحی پیوند استخوان انجام دهند. اگر پیوند استخوان بلافاصله پس از افتادن دندان انجام شود مانع از دست رفتن استخوان می‌شود و انجام ایمپلنت در آینده را ممکن می‌سازد.

پیوند استخوان چگونه است؟

استخوان پیوندی از چهار منبع تأمین می‌شود: بیمار، انسانی دیگر، حیوان یا مواد مصنوعی. انتخاب منبع با صلاحدید دندان‌پزشک انجام می‌شود. بافت اهدایی از انسان دیگر یا حیوان به‌خوبی ضدعفونی شده و برای پیوند بی‌خطر است.
استخوان پیوندی بستری است برای رشد استخوان مجاور. رشد استخوان جدید در نهایت جایگزین ماده پیوندی متشکل از مواد معدنی کلسیم، فسفر و هیدروکسی‌آپاتیت می‌شود. شاید دندان‌پزشک استخوان پیوندی را با لایه‌ای از کلاژن یا مواد مصنوعی که با مولکول‌های فعال بیولوژیک دیگر در بدن واکنش نشان می‌دهند، پوشش دهد تا روند بهبود و بازسازی تسریع شود. این مواد معدنی در نهایت جذب بدن می‌شوند.
همه جراحی‌های پیوند استخوان شبیه به هم نیستند. روشی که اتخاذ می‌شود به محل مورد نظر در دهان، میزان از بین رفتن استخوان و اینکه پیوند بلافاصله پس از افتادن دندان انجام می‌شود یا پس از گذشت مدتی از آن بستگی دارد.
دندان‌پزشک پس از کشیدن دندان می‌تواند محل کشیدگی را قبل از بخیه زدن دندان با مواد پیوند استخوان پر کند. پیوند سریع، تحلیل رفتن استخوان هنگام بهبودی لثه را کاهش می‌دهد و روند ایمپلنت را در آینده تسهیل می‌کند. اگر مدت‌زمانی از افتادن دندان گذشته باشد و استخوان باقیمانده کافی نباشد، دندان‌پزشک برشی در لثه ایجاد می‌کند تا استخوان مشخص شود، استخوان پیوندی را با عوامل رشد یا لایه‌های از قبل تهیه‌ شده در محل قرار می‌دهد و لثه را بخیه می‌زند. معمولاً این جراحی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
در مواردی که استخوان پشت فک بالا در حالت عمودی ناکافی باشد، شاید جراح از حفره سینوس بالای آن به‌عنوان محل پیوند استفاده کند. جراح از طریق محل ایمپلنت آینده یا به‌صورت افقی از طریق دیواره سینوس در مجاورت گونه به سینوس دسترسی پیدا می‌کند. روش‌های پیوند استخوان انواع بسیار دیگری هم دارد، از حفظ دندان‌های در معرض خطر بیماری پریودنتال (لثه) گرفته تا ترمیم جراحات تروماتیک، همگی الزامات بعد از عمل مشابه دارند.
بیماران پس از پیوند استخوان فقط به مدت چند روز کمی درد دارند که معمولاً با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن برطرف می‌شود. برای جلوگیری از عفونت احتمالاً آنتی‌بیوتیک هم تجویز می‌شود.

بازسازی استخوان، گزینه‌های ترمیمی را افزایش می‌دهد

پیوند استخوان علاوه بر متوقف کردن روند تحلیل رفتن استخوان، انتخاب بهتری جایگزین برای دندان (ایمپلنت دندان) را هم در دندان‌پزشکی زیبایی آسان‌تر می‌کند. ایمپلنت دندان از زمان ظهورش (سه دهه پیش) به دلیل داشتن ظاهری طبیعی، دوام زیاد و قابلیت استفاده همراه با تعدادی از گزینه‌های دیگر جایگزین دندان در بین بیماران و دندان‌پزشکان طرفداران زیادی پیدا کرده است.
برای ایمپلنت باید مقدار معینی استخوان در دهان وجود داشته باشد تا به‌راحتی در دهان لنگر بیندازد و قرار گرفتن تاج روی ایمپلنت به‌طوری‌که عملکرد مناسب و ظاهر طبیعی داشته باشد تضمین شود. بازسازی استخوان از طریق پیوند، حجم آن را در محل دندان ازدست‌ رفته بیشتر می‌کند تا ایمپلنت مانند یک دندان کاملاً طبیعی ظاهر شود.
ساختار منحصربه‌فرد ایمپلنت مزیت دیگری هم برای سلامت استخوان دارد: تیتانیومی که قبلاً در استخوان فک قرار گرفته به بافت استخوان جوش می‌خورد و محرک رشد استخوان در آن محل می‌شود.

افزایش سلامت و زیبایی ظاهری با بازسازی استخوان ازدست‌رفته

از بین رفتن استخوان برای سلامت دهان مضر است و موجب می‌شود که مسن‌تر از آنچه هستید به نظر برسید. اما در بسیاری از موارد می‌توان استخوان را بازسازی و تقویت کرد تا هم به لحاظ سلامت و هم ظاهری مزایایی برای شما داشته باشد.
تکنولوژی پیوند استخوان و پیشرفت روزافزون آن نه‌ تنها رشد استخوان جدید را تسریع می‌کند بلکه رشد کنترل‌شده آن را برای دستیابی به بهترین نتیجه تضمین می‌کند. پیوند استخوان به عملکرد بهتر دهان و داشتن لبخندی زیباتر کمک می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سه =