درد دندان پس از روت کانال – دلایل و راه‌حل

دندان پس از روت کانال - دلایل و راه‌حل
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آذر ۲۴, ۱۳۹۹

درد دندان پس از روت کانال – دلایل و راه‌حل

روت کانال یا عصب‌کشی، مطمئناً یکی از دردناک‌ترین فرآیندهای دندان‌پزشکی است. روت کانال شامل عملیاتی روی دندان و استخراج عصب دندان است، بنابراین بدیهی است که پس از فرآیند روت کانال، درد شدیدی به وجود می‌آید. با این حال، در برخی از شرایط حاد، انجام روت کانال به‌شدت مورد نیاز قرار می‌گیرد. برخی از دندان‌ها به حدی خراب می‌شوند که دندان‌پزشکان درمان سریع روت کانال را به‌عنوان یک روش برای نجات دندان آسیب‌دیده پیشنهاد می‌کنند. برخی علائم مشخص وجود دارند که نشان می‌دهند به روت کانال نیاز دارید. با خواندن این مقاله اطلاعات مناسبی در مورد روت کانال، دلایل انجام آن و راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن درد، به دست می‌آورید.

علائم درد روت کانال

بهترین راه برای اطمینان از این‌که به روت کانال نیاز دارید، مراجعه به متخصص دندان‌پزشکی است. چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد هرچه سریع‌تر باید برای روت کانال اقدام کنید. حواستان به آن‌ها باشد. هرچه سریع‌تر به دندانتان رسیدگی شود، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

موقعیت‌های مختلفی که ممکن است پس از روت کانال با آن مواجه شوید

  1. درد مداوم
  2. تأثیرپذیری از سرما و گرما
  3. چرک کردن دندان
  4. متورم شدن لثه‌ها
  5. درد هنگام خوردن یا تماس با دندان
  6. لب‌پریدگی یا ترک برداشتن دندان
  7. اختلاف دندان‌ها

درد روت کانال پس از ۲ روز

کندن ریشه می‌تواند برای چند روز باعث یک درد ملایم شود. این شرایط موقتی است و در صورتی‌که بهداشت دهان حفظ شود، از بین می‌رود. اگر این درد بیش از ۲ روز طول کشید باید به متخصص دندان مراجعه کنید.

درد روت کانال پس از ۲ هفته

یکی از رایج‌ترین دلایل تشخیص داده شده برای درد پس از روت کانال، تحریک شدن دندان است که می‌تواند توسط خود روش یا بر اثر تورم تاندون، ناشی از بیماری، ایجاد شود. در این شرایط رشد در عرض چند روز و چند هفته پس از بین بردن ریشه، متوقف می‌شود و این درد خودبه‌خود برطرف می‌شود.

درد روت کانال پس از یک ماه

با مراقبت‌های لازم، حتی دندان‌هایی که تحت درمان روت کانال قرار گرفته‌اند می‌توانند برای همیشه دوام داشته باشند. با این حال، در بعضی مواقع، دندانی که کامل بهبود نیافته باشد، می‌تواند چندین ماه یا حتی بیشتر، بیمار و دردناک باقی بماند.

درد روت کانال پس از گذشت یک سال

با مراقبت‌های لازم، حتی دندان‌هایی که تحت درمان روت کانال قرار گرفته‌اند می‌توانند برای همیشه دوام داشته باشند. با این حال، در بعضی مواقع، دندانی که کامل بهبود نیافته باشد، می‌تواند چندین ماه یا حتی بیشتر، بیمار و دردناک باقی بماند. روش‌های دیگر ممکن است گزینه‌هایی برای کمک به ترمیم و حفظ دندان داشته باشند. در صورتی‌که در دندان‌هایی که قبلاً درمان شده‌اند، احساس درد و ناراحتی دارید، در مورد درمان مجدد با یک متخصص ریشه صحبت کنید.

درد روت کانال بعد از خوردن

در مواقعی که با دندان‌درد مواجه می‌شوید، صرف نظر از این‌که دندان تیز، ضربان‌دار یا دارای درد مبهم و خسته‌کننده باشد، جویدن و گاز زدن سخت خواهد بود. این حالت در بیشتر موارد نشانه‌ی مسئله‌ی مهمی نیست، مگر این‌که در یک بازه‌ی زمانی باقی بماند. این اتفاق ممکن است نتیجه‌ی باقی ماندن کمی از ریشه، بیرون آمدن پرشدگی یا تحلیل ناچیز لثه باشد که مناطق کمی از سطح ریشه را پوشش نداده است.

داروها و درمان درد روت کانال

اگر دندان‌درد دارید، بسیار مهم است که بفهمید علت این درد چیست. بدین ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه به بهترین نحو، هر درد و نشانه‌ی آزاردهنده را تسکین دهید. شستشو با آب‌نمک و کمپرس یخ می‌تواند تحریکات جزئی را درمان کند. با این حال دندان‌دردهای شدیدتر ممکن است به معاینات پزشک متخصص نیاز داشته باشد.
اگر علائم شما بیش از یک یا ۲ روز ادامه پیدا کرد، برای خدمات روت کانال و مشاوره، به دیدار متخصص دندان‌پزشکی بروید. آن‌ها می‌توانند با ماهرانه‌ترین روش‌ها، شما را برای تسکین علائم و جلوگیری از دردهای آینده، راهنمایی کنند.
شما باید قبل از انجام هر درمانی در صورت بارداری، شیردهی، یا ابتلا به هرگونه بیماری یا درد جزئی که ممکن است تحت تأثیر درمان‌های خانگی قرار گیرد با متخصص دندان‌پزشکی خود مشورت کنید.

راه‌حل‌های سریع بلافاصله پس از جراحی روت کانال

۱. شستشو با آب‌نمک

برای بعضی افراد، شستشو با آب‌نمک رده‌ی اول درمان است. آب‌نمک ذاتاً ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند به رهاسازی ذرات غذایی که میان دندان‌ها گیر کرده‌اند، کمک کند. درمان دندان‌درد با آب‌نمک می‌تواند به کاهش تحریکات و بهبود جراحات دهانی کمک کند.
برای استفاده از این روش، نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

۲. شستشو با هیدروژن پروکساید

شستشو با هیدروژن پروکساید نیز ممکن است به کاهش درد و تشدید آن کمک کند. با وجود از بین بردن موجودات میکروسکوپی (بسیار کوچک)، هیدروژن پروکساید می‌تواند باعث کاهش پلاک و بهبودی تحلیل لثه‌ها شود.
اطمینان حاصل کنید که به‌طور مناسب هیدروژن پروکساید را ضعیف می‌کنید. برای این کار، هیدروژن پروکساید ۳ درصد را مقدار متعادل آب مخلوط کنید و به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. سعی کنید آن را قورت ندهید.

۳. کمپرس سرد

برای استفاده از این روش، یک بسته یخ بسته‌بندی‌شده با حوله را به مدت ۲۰ دقیقه، یکی پس از دیگری روی منطقه تحت تأثیر قرار دهید. شما می‌توانید این کار را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت تکرار کنید.

۴. چای کیسه‌ای نعنایی

چای کیسه‌ای نعنایی را می‌توان برای تسکین درد و کاهش حساسیت لثه استفاده کرد. برای این کار اجازه دهید یک چای کیسه‌ای که قبلاً استفاده کرده‌اید، قبل از قرار دادن روی ناحیه مدنظر، کمی سرد شود. حاشیه آن باید گرم باشد.
برای انجام این کار، یک چای کیسه‌ای استفاده‌شده را در جای خنکی مانند یخچال بگذارید تا سرد شود، سپس بسته را روی دندان خود قرار دهید.

۵.  سیر

سال‌هاست که از سیر برای خاصیت ترمیم‌کنندگی‌اش استفاده می‌شود. سیر قادر به از بین بردن منبع موجودات میکروسکوپی مضری است که باعث ایجاد پلاک دندان می‌شود. به همین ترتیب از آن به‌عنوان مسکن برای درد نیز استفاده می‌شود.
برای استفاده از سیر، حبه‌ی سیر را له کنید تا شبیه ماده‌ای چسبناک شود، سپس آن را روی منطقه مد نظر بگذارید. شما می‌توانید یک تکه نمک را در آن بگنجانید و به‌عنوان روش جایگزین یک حبه سیر تازه را بجوید.

۶. کنسانتره وانیل

کنسانتره وانیل حاوی لیکور است که می‌تواند به کاهش درد و حساسیت کمک کند. این ماده با دارا بودن خواص تقویت‌کننده سلول‌ها، به یک داروی قدرتمند تبدیل شده است.
برای استفاده از آن، مقدار کمی کنسانتره وانیل را با انگشت یا یک تکه پنبه بردارید و مستقیماً روی ناحیه تحت تأثیر قرار دهید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید.

سایر داروهای طبیعی

شما می‌توانید سایر درمان‌های تکمیلی را در خانه انجام دهید، با این حال هنوز ممکن است لازم باشد درد روت کانال را پس از فرآیند برطرف کنید. لیست کامل مواردی که نیاز دارید باید در فروشگاه‌های همسایگی شما و در وب موجود باشد. به‌ویژه این‌که باید این موارد را از تولیدکننده‌های معتبر تهیه کنید تا عوارض و خطرات احتمالی را کاهش دهید.

میخک

می‌توانید یک قطره روغن میخک را درون یک لیوان آب کوچک بچکانید و به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

برگ گوآوا

برگ‌های گوآوا خواص آرام بخشی دارند که می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند. همچنین حاوی منابع ضدمیکروبی هستند که می‌توانند به شما، در مراقبت از دهان کمک کنند.
برای استفاده از برگ گوآوا، برگ‌های گوآوا تازه را بجوید یا برگ‌های گوآوای له‌شده را به آب در حال جوش اضافه و دهان‌شویه درست کنید.

علف گندم یا سبزه گندم

علف گندم دارای خواص ترمیم‌پذیری نامحدودی است و هر زمان که آن را مصرف کنید می‌تواند بدن شما را بهبود بخشد. علف گندم می‌تواند از تشدید مشکلات دهان و ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کند. برای استفاده از آن، از آب علف گندم به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

آویشن

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و تقویت‌کننده سلولی شگفت‌انگیزی است که می‌تواند به درمان دندان‌درد کمک کند. برای استفاده از آن، چند قطره روغن آویشن و چند قطره آب را روی یک تکه پنبه بچکانید. پس از رقیق کردن روغن با آب، آن را روی منطقه‌ی تحت تأثیر قرار دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =