آبسه دندان چیست و دارای چه علائمی است؟

 آبسه دندان چیست و دارای چه علائمی است؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آذر ۱۴, ۱۴۰۰

 آبسه دندان چیست و دارای چه علائمی است؟

آبسه دندان موجب دندان‌درد زیاد می‌شود. آبسه، عفونتی درون یا اطراف ریشه دندان است که ممکن است دردناک باشد یا نباشد. آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که پالپ، بافت نرم داخل کانال ریشه، بمیرد و ملتهب شود. درباره علل بروز آبسه دندان و اهمیت درمان آن بیشتر بدانید.

علائم آبسه دندان

شایع‌ترین علامت آبسه، درد در استخوان اطراف دندان است، اما ممکن است هنگام جویدن درد، تورم لثه یا علائم دیگر نیز احساس کنید.
بسیاری از افراد مبتلا به آبسه دندان در تشخیص دقیق دندانی که باعث درد می‌شود مشکل دارند و همیشه در عکس‌برداری با اشعه ایکس نشان داده نمی‌شود.

علائم دیگر عبارتند از:

  • ممکن است یک دندان‌درد ضربان دار داشته باشید که می‌تواند به فک، گردن یا گوش شما برسد.
  • دندان‌های شما ممکن است به گرما، سرما و فشار جویدن حساس باشد.
  • ممکن است دچار تب شوید.
  • ممکن است در صورت، گونه و غدد لنفاوی فک یا گردن ورم داشته باشید.
  • ممکن است لثه‌های شما قرمز و متورم شده باشد.
  • اگر آبسه پاره شود، ممکن است ترشحات بدمزه و بوی بدی در دهان داشته باشید و زخم باز داشته باشید.
  • اگر درمان نشود، درد می‌تواند شدید و اغلب طاقت‌فرسا شود.

علل

آبسه دردناک دندان می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان درمان‌نشده، ترک‌خوردگی یا شکستگی دندان یا پر شدن دندان، یا عفونت لثه، به‌خصوص در بیماری پیشرفته لثه ایجاد شود. دهان شما همیشه دارای باکتری است، اما توسط مینای دندان از آن دور می‌ماند. اگر پوسیدگی دندان مینای دندان را فرسایش دهد یا دندان ترک‌خورده باشد، باکتری‌ها می‌توانند وارد پالپ زنده داخل دندان شوند. سیستم ایمنی بدن شما مقابله می‌کند و گلبول‌های سفید خون را برای کشتن باکتری‌ها ارسال می‌کند. چرک از گلبول‌های سفید، بافت مرده و باکتری‌ها تشکیل می‌شود.
هیچ فضای اضافی در داخل دندان سخت شما وجود ندارد، بنابراین سعی می‌کند نوک ریشه دندان در فک را تخلیه کند. یک پاکت چرک می‌تواند در نوک ریشه ایجاد شود. آبسه می‌تواند در عکس‌برداری با اشعه ایکس ظاهر شود. فشار و التهاب ناشی از این آبسه می‌تواند بسیار دردناک باشد.

تشخیص

در اولین نشانه درد ناشی از یک دندان مشکوک به آبسه، با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید تا یک نوبت فوری بگیرید. قبل از بروز عوارض، باید تحت درمان قرار بگیرید. ممکن است در صورت پاره شدن آبسه درد کمی تسکین یابد، اما چه این‌طور باشد یا نه، عفونت می‌تواند به فک شما سرایت کند.
دندان‌پزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند و محل آبسه را پیدا می‌کند. ممکن است برای مشاهده محل دقیق آبسه و این که آیا عفونت گسترش یافته است نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس یا حتی سی‌تی‌اسکن داشته باشید.

درمان

آبسه دندان معمولاً با درمان ریشه یا جراحی ریشه درمان می‌شود. دندان‌پزشک باکتری‌ها را از کانال‌های خالی دندان شما خارج می‌کند، کانال‌های ریشه را تمیز می‌کند، شکل می‌دهد و پر می‌کند و فضا را می‌بندد. دوباره به دندان‌پزشک خود مراجعه می‌کنید، تاج دندان یا ترمیم دیگری را روی دندان قرار می‌دهد تا از آن محافظت کند و آن را به عملکرد کامل بازگرداند. پس از ترمیم جدید، دندان مانند هر دندان دیگری به عملکرد خود ادامه می‌دهد.
در برخی موارد، دندان را نمی‌توان نجات داد و دندان‌پزشک شما دندان عفونی را بیرون آورده و آبسه را تخلیه می‌کند تا عفونت را از بین ببرد. اگر عفونت احتمال گسترش داشته باشد یا اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید ممکن است به شما آنتی‌بیوتیک داده شود.

مسکن برای آبسه دندان

دندان‌درد ناشی از آبسه ممکن است بیاید و برود، اما اگر فروکش کرد، فریب نخورید.
هر چه مدت بیشتری برای درمان آبسه صبر کنید، احتمال عارضه جدی بیشتر می‌شود. ممکن است دندانی را که می‌توانست نجات داده شود از دست بدهید و خطر ابتلا به عفونت پیشرفته را دارید:

  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید. از آنجایی که لایه عاج دندان احتمالاً با پوسیدگی دندان مورد هجوم قرار گرفته است، دمای زیاد ممکن است باعث درد شود. از خوردن غذاهایی مانند نوشیدنی‌های سرد، آب‌میوه‌ها، بستنی‌ها، قهوه، چای یا سوپ‌های داغ پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث تحریک عاج و درد شدید شوند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که قند بسیار بالایی دارند، یا بسیار اسیدی هستند خودداری کنید. غذاهای اسیدی رایج نوشابه‌ها یا آبمیوه‌ها هستند. این‌ها pH دهان شما را کاهش می‌دهند و دندان را در معرض خطر درد بیشتر به دلیل دمینرالیزاسیون قرار می‌دهند. دندان‌های مبتلا به آبسه دندانی بسیار حساس هستند، بنابراین باید از هرگونه تغییر در pH اجتناب شود.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. با پزشک یا داروساز خود در مورد دوزها، عوارض جانبی و تداخلاتی که می‌تواند منجر به عوارض بیشتر شود، صحبت کنید. هرگز از دوز توصیه‌شده تجاوز نکنید و مطمئن شوید که می‌توانید داروهای مسکن را با هر یک از داروهای دیگری که در حال حاضر مصرف می‌کنید، مصرف کنید. بیشتر دندان‌دردها ناشی از التهاب هستند، بنابراین مسکنی که التهاب را کاهش می‌دهد، معمولاً بهترین انتخاب است. هرگز داروی مسکن را روی دندان یا بافت لثه قرار ندهید، زیرا ممکن است بافت را بسوزاند.
  • بین دندان‌های دردناک نخ دندان بکشید. از بین بردن ذرات غذا و پلاک ممکن است به کاهش درد ناشی از دندان‌درد کمک کند. ممکن است به کاهش التهاب در ناحیه پریودنتال کمک کند که می‌تواند درد را به بقیه دندان عفونی منتقل کند.
  • یک سوراخ در دندان را به‌طور موقت ببندید. برخی از داروخانه‌ها مواد پرکننده موقت بدون نسخه دارند که ممکن است برای مهروموم کردن سوراخ ایجادشده در اثر پوسیدگی یا ترک‌خوردگی دندان به‌طور موقت استفاده شود.
  • با سر بالا بخوابید. اگر هنگام استراحت سر خود را بالا بیاورید، ممکن است مقداری از فشار در ناحیه دندان‌درد کاهش یابد.
  • با آب‌نمک گرم بشویید. اگر آبسه ناشی از عفونت لثه باشد، شستشو با آب‌نمک گرم دو تا سه بار در روز ممکن است به تسکین دندان‌درد کمک کند. آب‌نمک به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای حذف باکتری‌ها از ناحیه آلوده عمل می‌کند.

کلام آخر

به‌محض این که دچار دندان‌درد شدید، فوراً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. آبسه دندان چیزی نیست که به‌خودی‌خود از بین برود. با تشخیص و درمان مشکل از روزها تا هفته‌ها درد خود را نجات خواهید داد تا بتوانید دوباره بدون درد لبخند بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سیزده =