آنچه باید درباره لیفت سینوس برای ایمپلنت بدانید

آنچه باید درباره لیفت سینوس برای ایمپلنت بدانید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اسفند ۲۴, ۱۳۹۸

آنچه باید درباره لیفت سینوس برای ایمپلنت بدانید

یکی از جراحی‌هایی که احتمالاً به‌عنوان بخشی از جراحی ایمپلنت به آن فکر نمی‌کنید، لیفت سینوس است. شما باید مثل همه جراحی‌های دیگر درباره جزئیات این جراحی هم اطلاعت کاملی داشته باشید و از خطرات بالقوه آن نیز باخبر باشید.
ما در این مطلب همه پرسش‌های متداول درباره لیفت سینوس و پاسخ آن‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

چرا باید لیفت سینوس انجام دهم؟

موفقیت یا عدم موفقیت ایملپنت به کمیت و کیفیت استخوان بستگی دارد. این دو عامل بسیار اهمیت دارد چون ایمپلنت‌ها باید درون استخوان قرار داده شوند و اگر استخوان کافی برای این کار وجود نداشته باشد، استحکام لازم به دست نمی‌آید. در این صورت جراحی ایمپلنت شکست می‌خورد.
یکی از دشوارترین نواحی برای ایمپلنت، قسمت عقب فک بالاست. علت آن حجم و تراکم ناکافی استخوان و نزدیکی آن به ناحیه سینوس است. ممکن است برخی بیمارانبه دلیل بیماری پریودنتال یا از دست دادن دندان، استخوان کافی نداشته باشند.
در این صورت، لیفت سینوس راه‌حل مؤثری برای این مشکل است. در جراحی لیفت سینوس، کف سینوس بالا برده می‌شود و استخوان تقویت می‌شود تا محیط مستحکمی برای ایمپلنت ایجاد شود.
اگر پزشکتان پیشنهاد دهد که لیفت سینوس انجام دهید باید درباره پیوند استخوان هم اطلاعاتی کسب کنید.

لیفت سینوس چیست؟

لیفت سینوس یا تقویت سینوس نوعی جراحی دندان‌پزشکی است که در آن جراح به فک بالایی در ناحیه دندان‌های آسیاب بزرگ و کوچک، استخوان اضافه می‌کند. استخوان یا ماده مصنوعی بین فک و سینوس‌های فکی (ماگزیلاری) که در دو طرف بینی قرار دارند، اضافه می‌شود. برای اینکه برای استخوان جدید فضا باز شود باید غشای سینوس بالا برده شود.

چه کسی این جراحی را انجام می‌دهد؟

این جراحی را باید یک متخصص دندان‌پزشکی (جراح دهان و فک و صورت یا پریودنتیست) انجام دهد.

چه زمانی انجام این جراحی ضرورت دارد؟

لیفت سینوس زمانی ضرورت دارد که کیفیت و کمیت استخوان در فک بالا کافی نباشد یا سینوس‌ها بسیار نزدیک به فک باشند. اگر استخوان کافی نباشد و ایمپلنت محیط مستحکم و باثبات نداشته باشد، کل جراحی شکست می‌خورد.

معمولاً بیمار چه زمانی باید این جراحی را انجام دهد؟

  • بیمارانی که دندان‌های فک بالایشان (دندان‌های عقب یا دندان‌های آسیاب بزرگ) را از دست داده‌اند و استخوان کافی ندارند.
  • شاید سینوس فکی به فک بالا بسیار نزدیک باشد و استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت موجود نباشد. شکل و اندازه سینوس در افراد متفاوت است.
  • از بین رفتن استخوان به دلیل بیماری لثه.
  • از بین رفتن استخوان به دلیل از دست رفتن دندان (استخوان جذب بدن می‌شود).

جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا و قبل از جراحی باید چند نوع اسکن (رادیوگرافی، سی.تی اسکن و غیره) انجام دهید تا دندان‌پزشک آناتومی دهانتان را بفهمد و مشکل را تشخیص دهد. او باید طول و عرض استخوانتان را مشاهده کند.
مواد مختلفی برای لیفت سینوس استفاده می‌شود (استخوان بدن خودتان یا استخوان اهدایی). به‌علاوه، ممکن است ماده مورد استفاده در این جراحی از استخوان گاو گرفته شد. اگر استخوان از بدن خودتان برداشته شود (نمونه بزرگ‌تر) احتمالاً به جراحی دیگری نیاز است.
در لیفت سینوس، جراح بافت‌های لثه را در ناحیه‌ای که قبلاً دندان‌های عقب آنجا بوده است، می‌برد. سپس، پنجره بیضی‌شکل کوچکی در استخوان باز می‌شود. غشایی که سینوس را پوشش می‌دهد به‌آرامی به سمت بالا فشار داده شده و از فک دور می‌شود.
سپس، گرافت استخوان در محلی که سینوس قرار داشته، قرار داده می‌شود. مقدار استخوانی که در این جراحی استفاده می‌شود متفاوت است. وقتی استخوان در این محل قرار داده شد، بافت لثه را با بخیه می‌بندند.

بعد از جراحی باید چه‌کار کنم؟

پس از جراحی برخی بیماران دچار تورم در آن ناحیه و خونریزی از دهان یا بینی می‌شوند. اکثر بیماران در دوران بهبودی درد کمی را تجربه می‌کنند. دندان‌پزشک برای جلوگیری از التهاب جمع شدن خون برای شما دارو تجویز می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =