بهداشت دهان و دندان و بارداری: شش نکته مهم

بهداشت دهان و دندان و بارداری: شش نکته مهم
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: دی ۱۹, ۱۴۰۰

بهداشت دهان و دندان و بارداری: شش نکته مهم

در طول بارداری ممکن است با گذشت ماه‌ها با بسیاری از مشکلات جدید سلامت و اغلب ناراحت‌کننده مواجه شوید. از پاهای متورم تا بیزاری از غذاهایی که قبلاً دوست داشتید، بسیاری از چیزهایی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید اغلب با عبارت «فقط به این دلیل که باردار هستید» توضیح داده می‌شود. این مسائل نباید نادیده گرفته شوند زیرا ممکن است بعداً مشکلات بیشتری برای شما یا کودکتان ایجاد کنند.
برای حفظ سلامت بدن و دهان خود در دوران بارداری، بنیاد بهداشت دهان و دندان به شش نکته اشاره می‌کند که باید در مورد سلامت و بهداشت دهان و دندان خود بدانید:

  1. خونریزی لثه و بیماری لثه

تغییر سطح هورمونی در دوران بارداری به این معنی است که بدن شما به باکتری‌های روی دندان (پلاک) واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. این می‌تواند منجر به تورم و خونریزی لثه‌ها و حتی اشکال جدی‌تر بیماری لثه مانند پریودنتیت و ژنژیویت بارداری شود. ثابت شده که بین بیماری لثه و پیامدهای نامطلوب بارداری ارتباط وجود دارد؛ با خطر بیشتر بروز پره اکلامپسی، زایمان زودرس و تولد یک کودک کم‌وزن. بنابراین ضروری است که زنان باردار علائم اولیه بیماری لثه را نادیده نگیرند و بلافاصله توسط یک متخصص دندانپزشکی معاینه شوند.

  1. درمان بیماری لثه

اگر علائم بیماری لثه، پریودنتیت یا ژنژیویت را دارید، باید بدانید که می‌توان آن را در دوران بارداری کاملاً ایمن درمان کرد. این درمان شامل تمیز کردن عمیق زیر لثه توسط متخصص دندانپزشکی برای از بین بردن هرگونه باکتری است، تنها خطرات مرتبط با آن درد خفیف لثه است که حتی اگر باردار نبودید با آن مواجه خواهید شد.

  1. پیشگیری

همان‌طور که در مورد سلامت دهان و دندان هر کسی، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، مطمئناً این مورد در دوران بارداری نیز صادق است. یک روتین بهداشت دهان و دندان خوب باید شامل مسواک زدن در شب و حداقل یک‌بار دیگر در طول روز با خمیردندان حاوی فلوراید، تمیز کردن روزانه بین دندان‌ها و مراجعه منظم به دندان‌پزشک باشد. اگر باردار هستید، این موارد تحت پوشش NHS و رایگان هستند.

  1. رژیم غذایی

یکی از ساده‌ترین تغییراتی که می‌توانید برای مراقبت از سلامت دهان و دندان خود و سلامت کلی خود ایجاد کنید، رژیم غذایی است. کاهش دفعات و میزان مصرف شکر می‌تواند به‌طور چشمگیری خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد و همچنین برای بسیاری از حوزه‌های دیگر سلامتی شما مفید است. جایگزین کردن میوه و سبزیجات تازه راهی عالی برای مراقبت از سلامت دهان و دندان و همچنین مراقبت از شما و کودکتان است.

  1. اشعه ایکس و بیهوشی

اگر باردار هستید، همیشه به دندان‌پزشک خود بگویید، به‌خصوص اگر احتمال نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس وجود دارد. دندان‌پزشک شما معمولاً تا زمان زایمان صبر می‌کند. اشعه ایکس در دوران بارداری خطراتی مانند سقط‌جنین یا نقایص مادرزادی برای جنین شما به همراه ندارد، اما قرار گرفتن مکرر در معرض تابش می‌تواند در درازمدت به سلول‌های بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اشعه ایکس دوزهای بسیار کم تابش است و در دوران بارداری خطر کمی قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات را تهدید می‌کند.

  1. مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها

به‌طورکلی استفاده از مسکن‌های رایج مانند پاراستامول و آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بارداری برای شما بی‌خطر است. همیشه باید قبل از مصرف هر داروی جدیدی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید استفاده از آن بی‌خطر است.

حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری بسیار مهم است تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =