بارداری و سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اسفند ۲۶, ۱۳۹۷

بارداری و سلامت دهان و دندان

یکی از مواردی که ذهن بسیاری از بانوان را در دوران بارداری به خود مشغول می‌کند، سلامت دهان و دندان در دوران بارداری است. در این مطلب به برخی از پرسش‌های متداول در خصوص سلامت دهان و دندان در دوران بارداری پاسخ خواهیم داد.

آیا باید عادات روزانه‌ام را عوض کنم؟

اگر روزی دو بار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک می‌زنید و روزی یک‌بار نخ دندان می‌کشید، عالی است. همین روند را ادامه دهید. اگرنه، بهتر است هر چه زودتر شروع کنید. چراکه عادات غلط در دوران بارداری با زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی، دیابت بارداری و پره اکلامپسی ارتباط مستقیم دارد. با دندان‌پزشک خود درباره روتین مراقبت از دندان مشورت کنید تا اگر تغییری نیاز است انجام شود.

چرا لثه‌هایم خونریزی می‌کنند؟

با شروع بارداری، تغییراتی هم در فیزیک، احساسات و البته در دهان و دندان آغاز می‌شود. تقریباً نیمی از زنان در دوران بارداری به التهاب لثه دچار می‌شود که یکی از انواع خفیف بیماری لثه است و بین ماه دوم و هشتم بارداری شایع است. بعد از تولد معمولاً تورم از بین می‌رود. هورمون‌ها موجب می‌شوند لثه‌های شما حساس شود و به پلاک‌ها واکنش نشان دهد که به اشکالی مثل قرمزی، حساس شدن، درد و خارش بروز می‌کند. دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید، روزی یک‌بار فاصله بین دندان‌ها را تمیز کنید و با دندان‌پزشک درباره دیگر روش‌های مراقبت از لثه در این دوران مشورت کنید.

آیا با هر بار بارداری یک دندان از دست داده‌اید؟

نه. این از اتفاق‌هایی است که در گذشته برای زنان می‌افتاد. از دست دادن دندان امری طبیعی در دوران بارداری نیست و اگر یکی از دندان‌های شما افتاد احتمالاً به خاطر یک مشکل دندانی است که قبل از بارداری وجود داشته است. بااین‌حال ممکن است احساس کنید کمی دندان‌هایتان شل و لق شده‌اند. هورمون استروژن و پروژسترون می‌تواند استخوان‌هایی که دندان شما را سر جای خود نگه می‌دارند را شل کند، حتی اگر به بیماری لثه دچار نباشید. معمولاً این وضعیت پس از بارداری تمام می‌شود اما اگر احساس کردید دندان‌ها بیش از آنچه طبیعی است، حرکت دارند، حتماً دندان‌پزشک خود را در جریان بگذارید.

به بیماری صبحگاهی بارداری دچار شده‌ام. چه باید بکنم؟

متأسفانه، بیماری صبحگاهی برخلاف نامش هر ساعتی در روز می‌تواند سراغتان بیاید. استفراغ حاوی اسیدهای معده است که می‌تواند دندان‌ها را نابود کند درنتیجه هر بار باید دندان‌ها را بشویید تا از آسیب‌های اسید به دندان‌ها جلوگیری کنید. به‌جای مسواک زدن دهانتان را بشویید. می‌توانید از آب یا دهان‌شویه یا ترکیبی از یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین برای شستشو استفاده کنید و بعد از ۳۰ دقیقه مسواک بزنید.

آیا مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری خطری ندارد؟

نه. ابداً. درواقع دندان‌پزشک احتمالاً به شما پیشنهاد می‌کند در سه‌ماهه دوم بارداری و اوایل سه‌ماهه سوم برای جلوگیری از تورم لثه حتماً برای جرم‌گیری مراجعه کنید. اگر از آخرین ویزیت دندان‌پزشک ۶ ماه گذشته است یا اگر شاهد تغییری در دهان و دندان هستید،‌ حتماً از پزشک خود وقت معاینه بگیرید. همیشه به مطب دندان‌پزشک اطلاع دهید که در چه مقطعی از دوران بارداری هستید و اگر تغییری در داروهای مصرفی‌تان ایجاد شده یا توصیه خاصی را به دستور پزشک انجام می‌دهید، حتماً به دندان‌پزشک هم اطلاع دهید.

بنر مربوط به جرمگیری عمیق

موقع مسواک زدن مدام عق می‌زنم، چه‌کار کنم؟

در دوره‌ای که هر چیزی می‌تواند موجب عق زدن شود، بهتر است کمی صبر و تحمل داشته باشید و ببینید اشکال کار از کجاست. عوض کردن خمیردندان، استفاده از مسواکی با سری کوچک‌تر یا مسواک زدن در ساعات دیگری از روز شاید کمی کمک کند. شاید شستن دهان و بعد مسواک زدن هم کمک کند. نکته مهم این است که همیشه روتین مراقبت از دندان را رعایت کنید چون در این دوران بیشتر در معرض ریسک پوسیدگی دندان هستید که علت آن هم اسیدهای دستگاه گوارش، تغییرات احتمالی در تغذیه و بی‌حوصله بودن برای مسواک زدن است.

آیا چیزی که می‌خورم روی سلامت دندان جنین تأثیر می‌گذارد؟

رشد دندان جنین بین ماه سوم تا ششم حاملگی اتفاق می‌افتد و تغذیه خوب موجب می‌شود دندان‌ها با شکل درست رشد کنند. رسیدن مواد مغذی به بدن ازجمله ویتامین‌های آ، سی، دی، پروتئین، کلسیم و فسفر اهمیت دارد. برای کم کردن خطر ابتلا به اختلال لوله عصبی باید ۶۰۰ میلی‌گرم فولیک اسید را در دوران بارداری به‌صورت روزانه مصرف کنید. مکمل‌های فولیک اسید و غذاهایی مصرف کنید که سرشار از آهن هستند. نوشیدن آب حاوی فلوراید برای بالا بردن مقاومت دندان هم بی‌اثر نیست.

آیا انجام رادیوگرافی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله. رادیوگرافی دندان در دوران بارداری هیچ خطری ندارد. دندان‌پزشک یک پیشبند محافظ به شما می‌دهد و موجب می‌شود کمترین میزان اشعه به شکم برسد. ممکن است در مطب دندان‌پزشک برای محافظت از غده تیروئید هم یک محافظ روی گلو قرار دهند.

آیا انجام درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

انجمن دندان‌پزشکان امریکا اعلام کرده است که درمان‌های دندانی مثل پر کردن پوسیدگی و روکش دندان بی‌خطر است و حتی برای جلوگیری از عفونت احتمالی ضروری هم هست. ممکن است در دوران بارداری نشستن روی صندلی دندان‌پزشک کار سختی باشد، درنتیجه سعی کنید در سه‌ماهه دوم بارداری به دندان‌پزشک مراجعه کنید. درمان‌های زیبایی مثل بلیچینگ را باید به بعد از تولد فرزندتان موکول کنید. اگر نیاز به یک درمان اورژانسی دارید، برای حفظ سلامت خود و فرزندتان با دندان‌پزشک مشورت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =