تأثیر جویدن ناخن‌ بر دندان‌ها

تأثیر جویدن ناخن‌ بر دندان‌ها
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: بهمن ۱۶, ۱۳۹۸

تأثیر جویدن ناخن‌ بر دندان‌ها

بین یک‌چهارم تا یک‌سوم کودکان و حدود نیمی از نوجوانان به جویدن ناخن‌هایشان عادت دارند. رفتارهای وسواس‌گونه همیشه تأثیر منفی بر سلامت جسمی افراد نمی‌گذارند اما این عادت تأثیر منفی دارد. جویدن ناخن‌ علاوه بر ریش‌ریش کردن آن‌ها و آسیب رساندن به بستر ناخن به سلامت دهان هم آسیب می‌رساند.

تأثیر جویدن ناخن بر دندان‌ها و لثه‌ها

شاید فکر کنید که دندان‌هایتان بسیار محکم‌تر از ناخن‌هایتان هستند اما با گذشت زمان جویدن ناخن به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب جدی می‌زند. برخی از آسیب‌های مهم ناشی از جویدن ناخن عبارتند از:

  • ساییدگی، لب‌پر شدن و ترک خوردن: اصطکاک دندان‌ها با ناخن‌ها به‌مرور مینای دندان را از بین می‌برد یا حتی موجب لب‌پر شدن یا ترک خوردن دندان می‌شود.
  • ناهنجاری و فاصله دندان‌ها: جویدن ناخن‌ها فقط موجب خراب شدن دندان‌ها نمی‌شود بلکه آن‌ها را حرکت می‌دهد و موجب ناهنجاری دندان‌ها (مشکل جویدن) و فاصله بین دندانی می‌شود.
  • تحلیل رفتن دندان: احتمالاً ترسناک‌ترین تأثیر جویدن ناخن‌ها این است که موجب می‌شود که ریشه‌ها در استخوان فک فروروند و این اتفاق موجب می‌شود که دندان‌ها ضعیف شده و در نهایت بیفتند. این احتمال برای کسانی که بریس سیمی دارند بیشتر است.
  • التهاب لثه: میکروب‌های زیادی زیر ناخن‌ها هستند و وقتی آن‌ها را می‌جویم همه آن میکروب‌ها به دهان منتقل می‌شوند و دچار بیماری لثه می‌شویم.
  • بروکسیسم: عادت جویدن ناخن‌ها خطر به‌روز عادت دندان‌قروچه مزمن را در افراد افزایش می‌دهد. دندان‌قروچه علاوه بر این‌که موجب سردرد و حساسیت دندان می‌شود، مشکلات دیگری هم برای سلامت دندان‌ها ایجاد می‌کند.

علت جویدن ناخن‌ چیست؟

اگر جویدن ناخن‌ها عواقب نامطلوب زیادی دارد، چرا بسیار از مردم این کار را انجام می‌دهند؟ علت آن کاملاً شناخته‌شده نیست اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است ناشی از اضطراب، ملالت یا ایده‌آل‌گرایی باشد. کشیدن موها و دستمالی کردن پوست، رفتارهای تکراری مشابه این کار هستند. معمولاً افراد خودشان متوجه نمی‌شوند که در حال انجام این کار هستند و همین امر توقف آن را دشوار می‌کند.

نکاتی برای ترک این عادت

تا زمانی که اطلاعات بیشتری درباره جویدن ناخن‌ها و علل انجام آن نداشته باشیم، پیدا کردن راه‌حلی برای ترک این عادت دشوار است اما می‌توان از چند استراتژی برای کمک به ترک آن استفاده کرد:

  • ناخن‌هایتان را مرتب کوتاه کنید تا چیزی برای جویدن نباشد.
  • روی ناخن‌هایتان لاک تلخ بزنید تا جویدن آن طعم بدی بدهد.
  • مانیکور کنید! اگر ناخن‌هایتان زیبا باشند، انگیزه بیشتری برای نگهداری آن‌ها دارید.
  • روش بی‌ضررتری مثل استفاده از توپ استرس یا خمیربازی برای بی‌قراری خود انتخاب کنید.
  • محرک‌های خود را پیدا کنید. اگر بدانید که چه چیزی شما را به جویدن ناخن‌ها ترغیب می‌کند، به‌جای آن کار دیگری را جایگزین خواهید کرد.
  • عادتتان را به‌تدریج ترک کنید. ترک عادت را از یک ناخن شروع کنید یا روی آن ناخنتان را بپوشانید تا عملاً نتوانید آن را بجوید. به‌تدریج ناخن‌های دیگرتان را هم به این رویه اضافه کنید تا دیگر ناخنی برای جویدن باقی نماند!
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =