راهنمای جامع درمان دندان‌پزشکی زیبایی

راهنمای جامع درمان دندان‌پزشکی زیبایی
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مهر ۱۳, ۱۳۹۹

راهنمای جامع درمان دندان‌پزشکی زیبایی

همه دوست دارند که لبخندی درخشان داشته باشند، اما همیشه این اتفاق به‌طور طبیعی رخ نمی‌دهد. اگر لبخند و دندان‌های خود را زیبا نمی‌بینید، خدمات زیبایی به شما در رسیدن به یک لبخند ایده‌­آل کمک می‌کنند. فرقی نمی‌کند در پی اصلاح ترمیم‌های قدیمی و آسیب‌دیده باشید، یا به دنبال ساخت کامل یک لبخند زیبا باشید، در هر دو حالت یافتن بهترین روش و درمان دندان‌پزشکی زیبایی برای زیباسازی و اصلاح دندان‌ها، کلید اصلی در ارتقا سلامت دهان و دندان و افزایش اعتمادبه‌نفس است.

انواع درمان دندان‌پزشکی زیبایی

لبخند زیبا به شما در نمایش سلامتی، جوانی، شادابی و موفقیت کمک می‌کند. تکنیک‌های پیشرفته زیادی برای فرم دادن به لبخند شما وجود دارد، که باعث می‌شود از شکل و ظاهر آن‌ها لذت ببرید.
صاف، سفیدتر و شفاف‌تر کردن دندان‌ها بسته به نیازها و اهداف شما ممکن است به چندین روش زیبایی نیاز داشته باشد. روش‌هایی که می‌توانند به شما در رسیدن به این اهداف کمک کنند عبارتند از:

درمان دندان‌پزشکی زیبایی شامل روش‌های درمانی مختلفی است که برای بهبود و بازگرداندن زیبایی دندان‌های شما طراحی شده‌اند. داشتن لبخند زیباتر و جذاب‌تر اعتمادبه‌نفس بیشتری به شما می‌بخشد و سلامت دهان را بهبود می‌دهد.
وقتی دندان‌های شما صاف و فاقد پوسیدگی باشند، مراقبت از آن‌ها با کارهای بهداشتی روزانه و معاینات دوره‌ای، بسیار راحت‌تر خواهد بود. اصطلاح زیبایی ممکن است برای شما به معنای لوکس بودن تلقی شود، در صورتی که در حقیقت، آن‌ها اجزای حیاتی سلامت دندان هستند که می‌توانند تأثیر مثبتی بر لبخند شما بگذارند.

انتخاب بهترین روش درمان دندان‌پزشکی زیبایی

انتخاب مناسب‌ترین روش برای درمان دندان‌پزشکی زیبایی به هدف و نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. شما ممکن است خواستار یک روش درمانی باشید، مانند سفید کردن دندان یا این‌که خواستار انجام چند روش باشید. دندان‌پزشک می‌تواند مروری بر تمام گزینه‌های موجود داشته باشد تا شما بتوانید یک تصمیم درست بگیرید.
ارزیابی اولیه‌ی سلامت دهان و دندان‌ها، به دندان‌پزشک این امکان را می‌دهد که تمام نگرانی‌هایی که ممکن است باعث ایجاد خلل در روند زیباسازی دندان‌های شما شوند را مطرح کند. اگر آماده شروع درمان هستید، باید یک برنامه‌ی درمانی عادی شامل بودجه، جدول زمانی پیش‌بینی‌شده و اهداف زیبایی، داشته باشید.
پس از مشاوره، دندان‌پزشک طرح لبخند نهایی شما را به‌صورت دیجیتالی مدل‌سازی می‌کند تا اهداف درمانیتان را نمایش دهد. سپس شما می‌توانید این فرآیند را با آگاهی از طرح لبخندتان آغاز کنید.

مزایای باندینگ در درمان دندان‌پزشکی زیبایی

باندینگ، یک روش درمانی سریع و کم‌هزینه است که بدون از دست رفتن ساختار اصلی دندان، ظاهری زیبا و طبیعی به دهان و دندان‌های شما می‌بخشد. برای این‌که ببینید آیا به دستیابی به اهداف شما کمکی می‌کند یا نه، در ابتدا به مشاوره نیاز خواهید داشت تا ببینید انجام این کار برای شما فایده‌ای دارد یا نه. اگر از سلامت دهان و دندان کافی برخوردار هستید و فقط به اصلاحات جزئی نیاز دارید، باندینگ می‌تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • چندمنظوره: یکی از مزایای باندینگ دندان، توانایی آن در برطرف کردن چند نوع از مشکلات دندان است. باندینگ می‌تواند رنگ تغییریافته دندان را بازیابی کرده و دندان‌هایی که آسیب فیزیکی دیده‌اند (مانند لب‌پریدگی) را ترمیم کند. همچنین می‌تواند یک جایگزین طبیعی برای پر کردن دندان با فلز باشد.
  • مقرون‌به‌صرفه: باندینگ به صرف زمان کمتری روی صندلی دندان‌پزشکی نیاز دارد و استفاده از مواد کمتر، باعث مقرون‌به‌صرفه بودن آن می‌شود. روش‌های جایگزین مانند تاج و لمینت سرامیکی باید از جنس سرامیک ساخته شوند، که به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارند.
  • سریع: باندینگ دندان یک روش بسیار راحت است که در یک جلسه انجام می‌شود. این جلسه حتی ممکن است کمتر از یک ساعت به طول بیانجامد، و شما مطب را بدون هیچ‌گونه درد و ناراحتی ترک خواهید کرد.
  • ظاهر طبیعی: موادی که در باندینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم‌رنگ با دندان‌های خودتان خواهد بود. اگر دندان‌هایی با لکه‌های عمیق دارید که به روش‌های سفیدکننده پاسخ نمی‌دهند، باندینگ می‌تواند ظاهر آن‌ها را نیز بهبود بخشد.
  • حداقل تهاجم: باندینگ دندان به حداقل میزان آماده‌سازی روی دندان‌های طبیعی شما نیاز دارد. در این روش از یک ژل مخصوص برای زبر کردن سطح دندان‌های شما استفاده می‌شود تا به مواد باندینگ برای چسبندگی بیشتر کمک کند، سپس با نور ماوراءبنفش، مواد روی دندان سفت می‌شوند. شکل دادن و صیقل دادن هر ناحیه به بازیابی ظاهر طبیعی و هماهنگ شدن با لبخند کمک می‌کند.

استفاده از روکش برای تغییر شکل لبخند

ونیرهای دندان، پرسلین یا روکش‌های بسیار ظریف سرامیکی هستند که برای پوشاندن قسمت بیرونی دندان طراحی شده‌اند. ونیرها یک نمای سفید طبیعی دارند که بسیار بادوام هستند. امروزه فناوری این امکان را فراهم کرده است که با روکش‌های متناسب با اندازه و شکل و همچنین رنگ دلخواه، به لبخند رؤیایی خود دست پیدا کنید. این پروتزها برای مقابله با بسیاری از مشکلات مناسب هستند.
در اولین معاینه، دندان‌پزشک برای سفارش روکش مناسب، از دندان‌های شما قالب‌گیری می‌کند. در جلسه دوم، دندان را با تراشیدن و شکل‌دهی سطح بیرونی، برای پذیرش روکش آماده می‌کنند. سپس از مواد مخصوص باندینگ برای چسباندن روکش به دندان شما استفاده می‌کند. پس از قرار گرفتن روکش در دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان، اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند و استفاده نکردن از دندان به‌عنوان ابزار، ضروری است. سعی کنید مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

سفید کردن دندان: راهی برای درخشان کردن لبخند

اگر از خوردن غذاها و نوشیدن مایعاتی که باعث ایجاد لکه روی دندان‌هایتان می‌شوند، اجتناب نکنید، دندان‌ها به‌مرور رنگ سفید خود را از دست می‌دهند. سفید کردن دندان رایج‌ترین روش زیبایی دندان است. در این روش از یک ژل حرفه‌ای قدرتمند برای از بین بردن یا کمرنگ کردن لکه‌ها و بازیابی درخشش اولیه طبیعی دندان، استفاده می‌کند. مزایای سفید کردن دندان عبارتند از:

  • از بین بردن لکه‌های روزانه
  • از بین بردن لکه‌های زرد و قهوه‌ای ناشی از مصرف دارو یا سیگار
  • تمدید رنگ دندان‌های آسیب‌دیده

اگرچه محصولات سفیدکننده دندان بدون نیاز به نسخه، مانند نوارهای سفیدکننده، در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود هستند، اما سفیدکننده‌های حرفه‌ای مؤثرتر هستند. سفید کردن دندان با استفاده از نوارهای سفیدکننده، نیاز به استفاده مکرر دارد، در صورتی که در مورد سفیدکننده‌های حرفه‌ای، نیاز به استفاده مکرر نیست و اثر طولانی‌تری را به همراه دارند.
با روش‌های سفیدکننده مدرن، لبخند شما بهتر و درخشان‌تر از قبل به نظر می‌رسد. همراه با هیدروژن پروکساید که برای سفید شدن دندان‌ها استفاده می‌شود، ژل سفیدکننده حاوی پتاسیم نیترات، برای تقویت مینای دندان و کاهش حساسیت استفاده می‌شود. این ترکیب قدرتمند موجب درمان سریع‌تر و کاهش حساسیت و کم آب شدن، می‌شود.

فرآیند سفید کردن دندان

  • درمان در شرایطی آغاز می‌شود که دندان‌ها و لثه از سلامت کافی برخوردار باشند.
  • پس از تمیز کردن و حذف جرم‌ها، از رنگ دندان‌ها عکس گرفته می‌شود.
  • به همراه استفاده از ژل سفیدکننده برای اولین بار، از یک پوشش برای محافظت از لثه‌ها استفاده می‌شود.
  • پس از گذشت ۱۵ دقیقه، ژل برداشته و شرایط بررسی می‌شود. پس از آن مجدداً ژل، دو بار و هر بار به فاصله ۱۵ دقیقه روی دندان‌ها گذاشته می‌شود.
  • درنهایت دهان شسته و تمیز می‌شود و برای نشان دادن تغییر چشمگیر در رنگ دندان‌ها، مجدداً از آن‌ها عکس گرفته می‌شود.

کل فرآیند سفید کردن دندان، معمولاً بیشتر از ۹۰ دقیقه طول نمی‌کشد. برای مراقبت از دندان‌های سفید شده، از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه که باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شوند، خودداری کنید و از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.
شما همچنین می‌توانید با استفاده از سفیدکننده‌هایی که در خانه قابل استفاده هستند، از سفیدی چشمگیر و طولانی‌مدت دندان‌ها، بهره ببرید. بسیاری از ترکیبات حرفه‌ای توصیه‌شده توسط دندان‌پزشک که حاوی مواد افزودنی برای کاهش حساسیت هستند، در فروشگاه‌ها موجود هستند. برای داشتن دندان‌های سفید و درخشان، لازم است یک یا دو مرتبه در سال از این مواد استفاده کنید.

۵ عادت برای حفظ لبخند زیبا

پرهیز از عادت‌های بد و رعایت چند نکته ساده، به داشتن لبخند زیبا و سالم در تمام طول عمر کمک می‌کند:

  1. دو مرتبه در روز به روش صحیح مسواک بزنید و شب‌ها نخ دندان بکشید: مسواک زدن در صبح و قبل از خواب، از تبدیل پلاک به جرم که برای از بین بردن آن به نیاز به تمیز کردن حرفه‌ای توسط دندان‌پزشک است، جلوگیری می‌کند. پس از خوردن غذاهای حاوی شکر و کربوهیدرات حتماً مسواک بزنید. از مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن آب‌پرتقال و سودا خودداری کنید، زیرا اسید زیاد موجود در آن‌ها، به مینای دندان آسیب می‌زند. با نخ دندان کشیدان روزانه می‌توانید با توسعه حفره‌های دندان مبارزه کنید.
  2. سالانه دو بار به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کنید: معاینه مرتب دندان‌ها توسط دندان‌پزشک، یکی از اصلی‌ترین نکات در حفظ سلامت لبخند است. این مراجعات مکرر به دندان‌پزشک اجازه می‌دهد که علائم اولیه پوسیدگی را شناسایی کند و نسبت به درمان سریع آن‌ها اقدام کند. برای از بین بردن جرم‌های حاوی باکتری‌های سرسخت، به جرم‌گیری منظم نیاز دارید. عدم مراجعه منظم به دندان‌پزشک می‌تواند منجر به شرایط اورژانسی و مشکلات پیچیده برای دندان‌ها شود که برای درمان آن‌ها نیاز به اقدامات تهاجمی بیشتری خواهد بود.
  3. از نی یا مسواک بیشتر استفاده کنید: چای، قهوه و نوشیدنی‌هایی که دارای رنگ‌دانه‌های تیره هستند، به ایجاد لکه روی دندان مشهور هستند. تا جایی که می‌توانید برای نوشیدن آن‌ها از نی استفاده کنید یا بلافاصله پس از نوشیدن مسواک بزنید تا از لکه‌دار شدن دندان‌ها جلوگیری شود. (با این حال، نباید از نی برای نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید، زیرا این کار ممکن است دهان شما را بسوزاند.)
  4. از محافظ دندان استفاده کنید: در صورتی که فعالیت‌های ورزشی دارید، احتمال بروز آسیب‌های دهان و دندان زیاد است. بنابراین می‌توانید با استفاده از محافظ‌های مخصوص دهان، از دندان‌های خود محافظت کنید. استفاده از یک محافظ دهان خوش‌ساخت و متناسب با فرم دندان‌های شما، بهترین روش برای محافظت است.
  5. ارتودنسی را در نظر داشته باشید: براکت‌های ارتودنسی، به نوجوانان بالغ و بزرگ‌سالان این امکان را می‌دهد تا دندان‌هایی صاف و مرتب داشته باشند. در پایان فرآیند درمان، از پزشک بخواهید تا مقداری ژل سفیدکننده قدرتمند، مخصوص استفاده در خانه به شما بدهند تا پس از مرتب شدن دندان‌ها از آن استفاده کنید.

لبخند مرتب، یک لبخند سالم است

تمیز نگه‌داشتن یک لبخند مرتب بسیار آسان است و می‌تواند خطر پوسیدگی، از بین رفتن لثه و استخوان فک، ساییدگی مینای دندان و اختلال TMJ/TMD را کاهش دهد. الاینرهای شفاف، با یک سیستم ظریف اما مؤثر به برطرف کردن مشکلات خفیف تا متوسط ارتودنسی می‌پردازد. این درمان، مشکلاتی از قبیل کج بودن دندان‌ها، عدم هم‌ترازی دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها و شلوغی دندان‌ها را برطرف می‌کند.
در حالی‌که براکت‌های سنتی یک گزینه عالی برای کودکان و افرادی هستند که دچار مشکل شدید فک می‌باشند، درمان با براکت‌های شفاف برای همه افراد مناسب خواهد بود. برای دستیابی به بهترین نتیجه، نیاز دارید که ابزار ارتودنسی را حداقل ۲۲ ساعت در روز روی دندان‌های خود داشته باشید و فقط هنگام غذا خوردن و تمیز کردن از روی دندان بردارید.

مزایای الاینر شفاف

نگه‌داشتن این الاینرهای شفاف روی دندان در تمام مدت روز، کار آسانی است، زیرا طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که اصلاً احساسشان نمی‌کنید و بسیار راحت هستند. تری‌های الاینر بر اساس قالب‌گیری از دندان‌های شما ساخته شده و برای هر شخص منحصربه‌فرد هستند. نکته قابل‌توجه در درمان با براکت‌های شفاف، این گزینه است که می‌توانید روند پیشرفت درمان دندان‌های خود را به‌صورت دیجیتالی، از ابتدا تا انتها ببینید، حتی قبل از اینکه درمان را شروع کرده باشید.

با یک متخصص حرفهای صحبت کنید

هر نوعی از درمان دندان‌پزشکی زیبایی که به آن علاقه دارید، توسط یک متخصص انجام می‌شود که نیازهای شما را بررسی و پیشنهاداتی برای آن‌ها ارائه می‌دهد. از بهبود یک نقص، تا بازسازی کامل لبخند، امروزه فناوری دندان‌پزشکی در رسیدن به اهداف و همچنین حفظ سلامت دهان، به شما کمک می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هجده =