سلامت دهان – پنجره‌ای به سلامت عمومی شما

سلامت دهان - پنجره‌ای به سلامت عمومی شما
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: دی ۱۹, ۱۴۰۰

سلامت دهان – پنجره‌ای به سلامت عمومی شما

سلامت دهان و دندان شما مهم‌تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. بیاموزید که چگونه سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.
آیا می‌دانستید که سلامت دهان و دندان شما سرنخ‌هایی در مورد سلامت عمومی شما ارائه می‌دهد، یا این که مشکلات در دهان شما می‌تواند بقیه بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد؟ با یادگیری بیشتر در مورد ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی از خود محافظت کنید.

چه ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی وجود دارد؟

مانند سایر نواحی بدن، دهان شما مملو از باکتری است، عمدتاً بی‌ضرر. اما دهان شما نقطه ورود به دستگاه گوارش و تنفس شما است و برخی از این باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری شوند.
به‌طورمعمول، سیستم ایمنی طبیعی بدن و مراقبت‌های صحیح بهداشتی دهان و دندان، مانند مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، باکتری‌ها را تحت کنترل نگه می‌دارد. با این‌ حال، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری‌ها می‌توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت‌های دهان، مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.
همچنین، برخی داروها، مانند دکونژستانت‌­ها، آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها، مدرها و داروهای ضدافسردگی، می‌توانند جریان بزاق را کاهش دهند. بزاق غذا را می‌شوید و اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌های دهان را خنثی می‌کند و به محافظت از شما در برابر میکروب‌هایی که تکثیر می‌شوند و منجر به بیماری می‌شوند، کمک می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌های دهان و التهاب مرتبط با شکل شدید بیماری لثه (پریودنتیت) ممکن است در برخی بیماری‌ها نقش داشته باشند. و برخی بیماری‌ها مانند دیابت و اچ.آی.وی/ایدز می‌توانند مقاومت بدن در برابر عفونت را کاهش دهند و مشکلات سلامت دهان و دندان را شدیدتر کنند.

چه بیماری‌هایی را می‌توان با سلامت دهان مرتبط دانست؟

سلامت دهان و دندان شما ممکن است با بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی مرتبط باشد، از جمله:

  • اندوکاردیت. این عفونت پوشش داخلی حفره‌ها یا دریچه‌های قلب شما (اندوکارد) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها یا سایر میکروب‌ها از قسمت دیگری از بدن شما، مانند دهان، از طریق جریان خون پخش می‌شوند و به مناطق خاصی در قلب شما بچسبند.
  • بیماری قلب و عروق. اگر چه این ارتباط به‌طور کامل شناخته نشده است، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری قلبی، گرفتگی عروق و سکته ممکن است با التهاب و عفونت‌هایی که باکتری‌های دهان ایجاد می‌کنند مرتبط باشند.
  • عوارض بارداری و زایمان. پریودنتیت با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.
  • ذات‌الریه. برخی از باکتری‌ها در دهان شما می‌توانند به ریه‌های شما کشیده شوند و باعث ذات‌الریه و سایر بیماری‌های تنفسی شوند.

برخی بیماری‌ها نیز ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد، از جمله:

  • دیابت. دیابت با کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت، لثه‌های شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد بیماری لثه در بین افرادی که دیابت دارند شایع‌تر و شدیدتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که بیماری لثه دارند، کنترل سطح قند خونشان دشوارتر است. مراقبت منظم پریودنتال می‌تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد.

  • اچ.آی.وی/ایدز. مشکلات دهان، مانند ضایعات مخاطی دردناک، در افراد مبتلا به اچ.آی.وی/ایدز شایع است.
  • پوکی استخوان. این بیماری ضعیف کننده استخوان با از دست دادن استخوان پریودنتال و از دست دادن دندان مرتبط است. برخی از داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند، خطر کمی برای آسیب به استخوان‌های فک دارند.
  • بیماری آلزایمر. بدتر شدن سلامت دهان با پیشرفت بیماری آلزایمر دیده می‌شود.

سایر شرایطی که ممکن است با سلامت دهان مرتبط باشد شامل اختلالات خوردن، روماتیسم مفصلی، برخی سرطان‌ها و اختلال سیستم ایمنی است که باعث خشکی دهان (سندرم شوگرن) می‌شود.
به دندان‌پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و تغییرات در سلامت عمومی خود بگویید، به‌خصوص اگر اخیراً بیمار شده‌اید یا بیماری مزمنی مانند دیابت دارید.

چگونه می‌توانم سلامت دهان خود را حفظ کنم؟

برای حفظ سلامت دهان و دندان خود، بهداشت دهان و دندان را به‌طور روزانه رعایت کنید.

  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. از یک برس نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • از دهان‌شویه برای حذف ذرات مواد غذایی باقی‌مانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یک‌بار یا در صورت خراب شدن موهای مسواک زودتر تعویض کنید.
  • معاینات و جرم‌گیری منظم توسط دندان‌پزشک را فراموش نکنید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.

همچنین به‌محض بروز مشکل با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید. مراقبت از سلامت دهان و دندان سرمایه‌گذاری در سلامت عمومی شماست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =