قبل از آسیب زدن به دندان‌ها، عادت جویدن ناخن را ترک کنید

قبل از آسیب زدن به دندان‌ها، عادت جویدن ناخن را ترک کنید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آبان ۱۴, ۱۳۹۹

قبل از آسیب زدن به دندان‌ها، عادت جویدن ناخن را ترک کنید

می‌دانید که برای سلامت دهان و دندان، باید روزی ۲ مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و سالی ۲ بار هم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اما آیا می‌دانید باید عادت‌های بد مانند عادت جویدن ناخن را هم ترک کنید؟
جویدن ناخن ممکن است یک عادت بی‌­ضرر به نظر برسد، اما دوباره فکر کنید، جویدن ناخن آسیب‌هایی بیش از آنچه که فکر می‌­کنید به دنبال دارد.

  • جویدن ناخن دندان‌ها را ساییده می‌کند. با گذشت زمان، می‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد و باعث تیز شدن سطح دندان‌ها شود. جویدن ناخن‌هایتان و جویدن وسایلی مانند مداد و خودکار به این معنا است که دندان‌های شما دائما در حال کار هستند. این عادت‌ها استرس بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند، زیرا در تمام طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • جویدن ناخن می‌تواند منجر به اختلال مفصل فکی-گیجگاهی شود و باعث درد فک، سر درد و قفل شدن فک گردد. علاوه ­بر این، افرادی که دندان‌های خود را می‌جوند، بیشتر دچار دندان قروچه یا ساییده شدن دندان می‌شوند.
  • جویدن ناخن می‌تواند به ریشه‌های دندان‌ها آسیب برساند و آن‌ها را ضعیف کند. این مسئله به ویژه در درمان ارتودنسی صدق می‌کند، زیرا جویدن ناخن هنگامی که براکت روی دندان‌ها قرار دارد می‌تواند باعث تحلیل ریشه شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ریشه‌های دندان‌ها توسط استخوان‌های اطراف احاطه شده‌اند، که در نتیجه آن دندان‌ها ضعیف می‌شوند.
  • جویدن ناخن عملی غیر بهداشتی است. اهمیتی ندارد که چقدر دست‌های خود را می‌شویید، ناخن‌های شما هنوز پر از میکروب است. جویدن ناخن‌ها، میکروب‌ها را به دهان وارد می کند و باعث بیماری می‌شود.
  • جویدن ناخن می‌تواند یک عادت گران­‌قیمت باشد. آکادمی دندان‌­پزشکی عمومی آمریکا تخمین زده است بیمارانی که عادت به جویدن ناخن دارند، به‌­طور

نتیجه‌ی تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که جویدن ناخن عادتی است که در بسیاری از کودکان رایج است. ۶۰ درصد کودکان و ۴۵ درصد نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند، در حالی که ۳۰ درصد از بزرگ­سالان نیز چنین عادتی دارند. این عادت می‌تواند واکنش به استرس باشد یا فقط از روی بی‌حوصلگی، ناامیدی یا عصبانیت باشد.
پزشکان می‌گویند: “مشکل اصلی در جویدن ناخن این است که روی یک ناحیه‌ی خاص متمرکز می‌شود. این فشار می‌تواند باعث آسیب‌هایی مانند شکستن دندان، لب پر شدن دندان و شکستگی ترمیم شود. این فشار همچنین می‌تواند به فک آسیب برساند، بنابراین مهم است که والدین در پیدا کردن راهی برای توقف عادت ناخن جویدن در فرزندانشان، کمک کنند”.

  • ناخن‌ها را با یک لاک شیمیایی پوشش دهید تا به ترک عادت جویدن ناخن کمک کنید. طعم تلخ باعث ترک عادت جویدن می‌شود.
  • همواره ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید، در نتیجه سطح کمتری برای جویدن وجود خواهد داشت.
  • اگر استرس باعث می‌شود ناخن‌های خود را بجوید، تمرین­‌های تنفسی یا سایر ورزش­‌های آرامش‌­بخش را برای کاهش استرس انجام دهید.
  • بزرگ­سالان هزینه‌ای را صرف مانیکور (طراحی روی ناخن) کردن منظم ناخن‌های خود کنند. صرف هزینه و داشتن ناخن‌های زیبا، ممکن است باعث شود از جویدن آن‌ها خودداری کنید.
  • اگر همه‌ی راه‌های دیگر با شکست مواجه شد، عکس‌های باکتری‌هایی که زیر ناخن‌هایتان هستند را جستجو کنید. فکر کردن در مورد آلودگی‌هایی که هنگام جویدن ناخن می‌خورید، ممکن است به اندازه کافی جلوی شما را بگیرد.

پزشکان می‌گویند: “مهم است که والدین قبل از این‌که آسیب جدی وارد شود، با کودکان خود به منظور یافتن راهی برای ترک این عادت کار کنند. برای بزرگسالانی که ناخن‌های خود را می‌جوند، لازم است که این عادت را رها کنند تا قبل از این‌که مشکل جدی به‌وجود بیاید، مرتب به دندان‌‌­پزشک مراجعه کنند.”
پزشکان همچنین هشدار می‌دهند که جویدن ناخن تنها عادت بدی نیست که منجر به آسیب به دندان‌ها می‌شود. اگر شما عادت جویدن ناخن را رها کردید، دقت کنید که کارهای دیگری مانند جویدن انتهای مداد یا خودکار را جایگزین آن نکنید، زیرا این کارها هم اثراتی مانند جویدن ناخن دارد.
برای داشتن دندان‌های سالم و قوی، پزشکان خودداری از: جویدن یخ، مسواک زدن با شدت و ساییدن دندان‌ها روی هم را پیشنهاد می‌کند. دندان‌ها نباید به‌­عنوان ابزار مورد استفاه قرار گیرند، بنابراین اگر برای باز کردن یک بسته‌بندی مشکل دارید، به جای استفاده از دندان، از وسیله ای مانند قیچی کمک بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =