مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری

مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اسفند ۲۷, ۱۳۹۷

مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری

بین مراجعات متعدد به پزشک زنان، انتخاب بیمارستان و خرید وسایل نوزاد، رفتن به دندان‌پزشک را از لیست کارهای ضروری دوران بارداری جا نیندازید. ویزیت دندان‌ها در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر و برای سلامت دهان و دندان شما اهمیت دارد. نه‌تنها پیش از به دنیا آمدن نوزاد باید دندان‌ها را جرم‌گیری کنید و پوسیدگی‌ها را از بین ببرید، بلکه دندان‌پزشک در این دوران باید شما را از تغییرات احتمالی دهان و دندان در دوران بارداری مطلع کند.
انجمن دندان‌پزشکان امریکا و انجمن متخصصان زنان و مامایی و آکادمی متخصصان کودک امریکا زنان را تشویق می‌کنند در دوران بارداری حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنند. متخصصان می‌گویند: «این دوره مهمی در زندگی زنان است و حفظ سلامت دهان مستقیماً روی سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارد.»
در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که از نگرانی‌های زنان باردار در مراجعه به دندان‌پزشک است.

چه زمانی باید به دندان‌پزشک اطلاع دهید که باردار هستید؟

حتی اگر هنوز از باردار بودن خود مطمئن نیستید باز هم بهتر است به دندان‌پزشک اطلاع بدهید. در زمان گرفتن وقت معاینه به او بگویید که چه مدت از حاملگی‌تان می‌گذرد و داروهایی که مصرف می‌کنید یا توصیه‌هایی که پزشک زنان به شما کرده است را حتماً با دندان‌پزشک در میان بگذارید. اگر حاملگی پرخطر دارید یا شرایط پزشکی خاص، دندان‌پزشک و پزشک می‌توانند بعضی از درمان‌ها را به دوران پس از بارداری به تعویق بیندازند.

بارداری چه تأثیراتی بر سلامت دهان و دندان می‌گذارد؟

با اینکه بسیاری از زنان نه ماه بارداری را بدون نیاز به دندان‌پزشک پشت سر می‌گذارند، حاملگی می‌تواند بعضی از مشکلات قبلی را حاد کند یا مشکلات جدیدی ایجاد کند. معاینه مرتب و مراقبت از سلامت دهان و دندان می‌تواند به سلامت خود شما و فرزندتان کمک بسیار زیادی کند.

التهاب لثه در دوران بارداری

دهان ممکن است در اثر تغییرات هورمونی که در دوره بارداری اتفاق می‌افتد، دچار تغییراتی شود. مثلاً بعضی از زنان دچار مشکلی می‌شوند که نامش التهاب لثه بارداری است و تورمی است که در ناحیه لثه اتفاق می‌افتد و می‌تواند موجب حساس شدن و التهاب لثه شود. لثه ممکن است موقع مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کمی خونریزی داشته باشد. اگر التهاب لثه درمان نشود می‌تواند به شکل‌های حاد بیماری لثه منتهی شود. دندان‌پزشک برای جلوگیری از این وضعیت جرم‌گیری بیشتر را توصیه خواهد کرد.

بالا رفتن خطر پوسیدگی دندان

زنان باردار به دلایلی ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند. اگر کربوهیدرات بیشتر از حد معمول مصرف می‌کنید، این امر می‌تواند باعث پوسیدگی شود. بیماری صبحگاهی هم میزان اسید دهان شما را افزایش می‌دهد، که مینای دندان را از بین می‌برد.
رعایت نکردن روتین مراقبت یعنی دو بار مسواک زدن و یک‌بار نخ دندان کشیدن در روز به دلایل بسیاری در دوران بارداری بسیار شایع است از جمله بیماری صبحگاهی، رفلکس بیشتر معده، حساس شدن لثه‌ها و خستگی عمومی. اما رعایت روتین بهداشتی دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و عادات بد در دوران بارداری با زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی، دیابت بارداری و پره اکلامپسی ارتباط مستقیم دارد.

تومورهای دوره بارداری

در بعضی از زنان،‌ رشد بیش از اندازه بافت در ناحیه لثه اتفاق می‌افتد که به آن تومورهای بارداری می‌گویند و معمولاً در سه‌ماهه دوم ظاهر می‌شوند. این تومورها سرطانی نیستند، در واقع تورمی است که بین دو دندان ایجاد می‌شود. علت ایجاد این‌ها می‌تواند پلاک باشد. این تومورها به‌راحتی خونریزی می‌کنند و ظاهر قرمزی رنگی دارند. معمولاً بعد از به دنیا آمدن بچه از بین می‌روند اما اگر نگرانی از این بابت دارید می‌تواند با دندان‌پزشک برای برداشتن این تومورها مشورت کنید.

بی‌حسی موضعی در دوران بارداری

اگر حامله هستید و باید یکی از دندان‌هایتان را پر کنید یا درمان ریشه انجام دهید یا دندانتان را بکشید، در هر صورت نیاز نیست نگران داروهای بی‌حسی باشید که دندان‌پزشک پیش از درمان استفاده می‌کند. این داروها برای شما و فرزندتان بی‌خطر هستند.
پژوهشی در سال ۲۰۱۵ در ژورنال انجمن دندان‌پزشکان امریکا به چاپ رسید دو گروه از زنان را مورد بررسی قرار داده بود: زنانی که در دوره بارداری داروهای بی‌حسی مصرف کرده بودند، مثل تزریق لیدوکائین و زنانی که هیچ دارویی از این دست مصرف نکرده بودند. این مطالعه نشان می‌دهد این درمان در طول دوره بارداری بی‌خطر است چرا که هیچ تأثیری بر میزان سقط جنین، نقص جسمی نوزاد، زایمان زودرس و وزن نوزاد ندارد. متخصصان می‌گویند: «مطالعه ما نشان می‌دهد که درمان دندانپزشکی با داروی بی‌حسی در دوران بارداری بی‌خطر است. ما می‌خواستیم بفهمیم آیا انجام درمان‌های دندانپزشکی همراه با داروی بی‌حسی می‌تواند خطری به همراه داشته باشید و بارداری را تحت تأثیر قرار دهد. اما چنین خطری وجود نداشت.»

رادیوگرافی در دوران بارداری

بله انجام رادیوگرافی دندان در دوران بارداری هیچ خطری ندارد. دندان‌پزشک یک پیشبند محافظ به شما می‌دهد و موجب می‌شود کمترین میزان اشعه به شکم برسد. ممکن است در مطب دندان‌پزشک برای محافظت از غده تیروئید هم گلو را بپوشاند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =