مشکل بوی بد دهان و ۵ علت اصلی آن

مشکل بوی بد دهان و 5 علت اصلی آن
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آذر ۳۰, ۱۳۹۹

مشکل بوی بد دهان و ۵ علت اصلی آن

بوی بد دهان همیشه شرم‌آور است. مهم نیست شما کی هستید، کجا زندگی می‌کنید یا برای گذران زندگی خود چه می‌کنید، شما حداقل یک‌بار در زندگی خود چنین تجربه‌ای داشته‌اید.
بوی بد دهان که به‌عنوان هالیتوز هم شناخته می‌شود، یک مشکل دهانی ناخوشایند برای همه‌ی ما است. هنگامی که شما با مردم روبه‌رو می‌شوید، این اتفاق شما را در وضعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا از آن جلوگیری کنیم و آن را از بین ببریم، برخی اوقات موفق می‌شویم، اما بیشتر وقت‌ها هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید. بعضی وقت‌ها کاملاً اجتناب‌ناپذیر است.
موارد بسیاری منجر به بوی بد دهان می‌شوند و در اینجا برخی از اصلی‌ترین آن‌ها وجود دارد.

دلایل شایع بوی بد دهان

۱. بهداشت ضعیف دهان و دندان

این یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی بد است و موردی است که کاملاً تحت کنترل ما است. وقتی که ما از دندان و لثه خود مراقبت نکنیم، مشکل بوی بد در دهان پدیدار می‌شود.
وقتی به نخ دندان و مسواک زدن توجه کافی نکنیم، تجمع باکتری‌ها در دهان رخ می‌دهد و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. دندان پوسیده شروع به بو دادن می‌کند و این واکنش زنجیره‌ای بد بو، منجر به بوی بد و هالیتوز می‌شود.
بنابراین، برای اطمینان از بهداشت مناسب دهان و دندان، دندان‌های خود را ۲ مرتبه در روز مسواک بزنید، حداقل یک باز نخ دندان بکشید و از دهان‌شویه استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که هر چند ماه یک‌بار مسواک خود را تعویض کنید. هر ۶ ماه یک‌بار و به‌منظور چک‌آپ منظم، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۲. غذایی که می‌خورید

غذایی که می‌خورید تأثیر مهمی بر سلامت کلی شما و همچنین سلامت دهان و دندان‌هایتان دارد. غذایی که می‌خورید تأثیر قابل توجهی روی بازدم شما دارد. غذاهایی مانند سیر، کاری، پیازها و لیست بی‌پایانی از گیاهان و ادویه‌ها، نفس ما را نامطلوب می‌کند. علاوه بر این ذرات غذایی که در میان دندان‌های شما گیر کردند نیز به آتش سوخت اضافه می‌کنند.
رایحه‌ی نعنا و دهان‌شویه پس از غذا فقط بوی بد را می‌پوشاند. تنها راه برای جلوگیری از این مشکل پس از غذا خوردن، اجتناب از خوردن غذاهایی است که باعث بد شدن بوی دهان می‌شوند.

۳. بیماری لثه

بیماری لثه یک عفونت باکتریایی در بافت اطراف دندان‌ها است. اگر از بیماری لثه رنج می‌برید، به دلیلی تجمع باکتری‌ها در اطراف دندان، مستعد ابتلا به بوی بد در دهان هستید. اگر حتی پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم هم از شر بوی بد رها نمی‌شوید، ممکن است بیماری لثه مقصر باشد. پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۴. دهان خشک

خوب، خشکی دهان نیز یکی از دلایل بوی بد دهان است. خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که جریان بزاق در دهانتان کاهش می‌یابد. بزاق ضروری است زیرا باکتری‌ها را از دهان پاک می‌کند. بنابراین اگر خشکی دهان دارید، به‌شدت مستعد بوی بد هستید. اگر مرتباً دهانتان خشک می‌شود، آدامس‌های بدون قند بجوید تا براق افزایش یابد.

۵. زبان شما

خب جای تعجب نیست که زبان یکی از دلایل محکم بوی بد دهان است. موهای ریز و ظریف روی زبان شما مانند چسب عمل می‌کند. زمانی که ذرات غذا و باکتری‌ها در این چسب به دام می‌افتند، نفس شما اسیدی می‌شود. از وسایل مخصوص شستشو و نظافت زبان استفاده کنید، زیرا برای تمیز کردن آلودگی‌های زبان طراحی شده‌اند.
همراه با دلایل ذکرشده در بالا، سایر موارد مانند شرایط پزشکی ناشناخته، استعمال دخانیات، حساسیت و عفونت‌های سینوسی و غیره نیز منجر به بوی بد می‌شوند.

زمان ملاقات با دندان‌پزشک برای رهایی از این مشکل

اگر این لیست را مرور کرده‌اید و تمام تلاش خود را برای رهایی از بوی بدی که در دهان ایجاد می‌شود کردید و هنوز هم مبتلا به بوی بد هستید، وقت آن است که به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. بعد از معاینات کامل دهان، دندان‌پزشک نتیجه‌گیری می‌کند که آیا دهان شما سالم است یا نه. اگر موردی تشخیص دهد که بتواند درمان کند، از آن مراقبت خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 20 =