۱۷ عادت مخرب که موجب آسیب به دندان‌ شما می‌شوند

19 عادت مخرب برای دندان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: خرداد ۳, ۱۴۰۰

۱۷ عادت مخرب که موجب آسیب به دندان‌ شما می‌شوند

در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی عادات روزانه که موجب آسیب به دندان‌ شما می‌شوند بپردازیم.

۱. جویدن یخ

یخ، طبیعی و بدون قند است پس احتمالاً فکر می‌کنید که ضرری ندارد. اما جویدن قالب‌های محکم و منجمد یخ می‌تواند یک عادت مخرب برای دندان باشد و موجب ترک خوردن یا حتی شکستن دندان‌ها می‌شود. و اگر این جویدن بی‌محابا به بافت نرم داخل دندان آسیب وارد کند، مدام دندان‌درد خواهید داشت. به‌جای یخ، بهتر است آدامس بدون قند بجوید.

جویدن یخ

۲. ورزش کردن بدون محافظ دندان

هنگام بازی فوتبال یا هر نوع ورزشی که در آن احتمال برخورد وجود دارد حتماً از محافظ یا گارد دندان استفاده کنید تا از آسیب به دندان خود جلوگیری کنید. محافظ دندان، پلاستیک قالب‌گیری شده‌ای است که از دندان‌های بالا محافظت می‌کند. بدون آن، هنگام برخورد با بازیکنان دیگر دندان‌هایتان لب‌پر می‌شود یا حتی می‌افتند. محافظ دندان را می‌توانید از فروشگاه بخرید یا از دندان‌پزشکتان بخواهید که برایتان بسازد.

ورزش کردن بدون محافظ دندان

۳. استفاده از شیشه شیر هنگام خواب

هیچ‌وقت برای محافظت از دندان‌ها زود نیست. دادن شیشه شیر، آبمیوه یا فرمولا به کودک هنگام خواب موجب می‌شود که دندان‌های جدید در مسیر پوسیدگی قرار بگیرند. ممکن است کودک به خوابیدن با شیشه شیر در دهانش عادت کند که در این صوت دندان‌ها در طول شب در قند غوطه‌ور خواهند شد. بهتر است شیشه شیر را در گهواره به کودک ندهیم.

استفاده از شیشه شیر هنگام خواب

۴. پیرسینگ زبان

شاید پیرسینگ زبان مد باشد اما گاز زدن گل‌میخ فلزی موجب ترک خوردن دندان می‌شود. پیرسینگ لب هم همین خطر را دارد. و وقتی فلز روی لثه‌ها مالیده می‌شود به لثه‌ها آسیب می‌رساند که موجب از دست دادن دندان می‌شود. دهان بهشت باکتری‌ها هم هست پس پیرسینگ خطر بروز عفونت‌ها و تب‌خال‌ها را افزایش می‌دهد. پیرسینگ زبان ممکن است موجب پاره شدن رگی بزرگ در زبان شود که خونریزی شدیدی را در پی خواهد داشت. در نهایت، ابتدا با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

پیرسینگ زبان

۵. دندان‌قروچه

دندان‌قروچه یا بروکسیسم در طول زمان، دندان‌ها را از بین می‌برد. این عادت مخرب اکثراً در اثر استرس و عادات خواب ایجاد می‌شود و موجب آسیب به دندان می‌شود. به همین دلیل کنترل آن دشوار است. پرهیز از خوردن مواد غذایی سفت در طول روز، درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش می‌دهد. استفاده از محافظ دندان، از آسیب ناشی از دندان­‌قروچه هنگام خواب پیشگیری می‌کند.

دندان‌قروچه

۶. آب‌نبات گلودرد

چون آب‌نبات‌های گلودرد در قفسه‌های دارویی فروخته می‌شوند به این معنا نیست که سالم هستند. اکثر آن‌ها سرشار از قند هستند. پس هر وقت گلویتان را با آن تسکین دادید، دندان‌هایتان را خوب بشویید. فرقی نمی‌کند قند از کجا آمده باشد، از آب‌نبات گلودرد یا آب‌نبات معمولی، در هر صورت با پلاک چسبنده‌ای که روی دندان‌هایتان را پوشش داده واکنش نشان می‌دهد. سپس باکتری‌های روی پلاک، قند را به اسید تبدیل می‌کنند که مینای دندان‌ها را از بین می‌برد.

آب‌نبات سرفه

۷. پاستیل

همه خوراکی‌های قندی موجب پوسیدگی دندان می‌شوند اما برخی شیرینی‌ها بسیار مضرتر هستند. پاستیل‌ها در بین دندان‌ها گیر می‌کنند و قند و اسید حاصل از آن را ساعت‌ها در تماس با دندان نگه می‌دارند. اگر روزتان بدون پاستیل نمی‌گذرد به‌جای خوردن آن هنگام میان وعده‌ها، بین وعده‌های غذایی آن‌ها را بخورید. در این هنگام، بزاق بیشتر ترشح می‌شود و به شستن تکه‌های پاستیل و اسیدها کمک می‌کند.

پاستیل

۸. سودا

وقتی از قند افزوده صحبت می‌کنیم، آب‌نبات و شیرینی تنها دشمنان دندان‌ها نیستند. در هر لیوان سودا حداکثر ۱۱ قاشق چای‌خوری قند وجود دارد. برای این‌که نمک به زخمتان بپاشیم باید بگوییم که سودا حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک هم هست که مینای دندان را از بین می‌برد. نوشیدنی‌های رژیمی بدون الکل، قند ندارند اما شاید اسید بیشتری به شکل شیرین‌کننده‌های مصنوعی داشته باشند.

سودا

۹. باز کردن همه‌چیز با دندان‌ها

شاید باز کردن درب بطری یا بسته‌بندی‌های پلاستیکی با دندان راحت به نظر برسد اما این عادت لرزه به اندام دندان‌پزشکان می‌اندازد. استفاده از دندان به‌جای ابزار موجب شکستن یا لب‌پر شدن آن‌ها می‌شود. به‌جای این عادت مخرب قیچی و درب بازکن را در دسترستان قرار دهید. دندان‌ها فقط برای خوردن هستند!

باز کردن همه‌چیز با دندان‌ها

۱۰. نوشیدنی‌های ورزشی

شکی نیست که بعد از یک تمرین خوب، یک نوشیدنی خنک ورزشی می‌چسبد. اما این نوشیدنی‌ها معمولاً قند زیادی دارند. نوشیدنی‌های قندی ورزشی مثل سودا یا آب‌نبات به مینای دندان‌ها حمله اسیدی می‌کنند. نوشیدن مرتب آن‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. روش بهتر برای آب‌رسانی به بدن در باشگاه، نوشیدنی آب بدون کالری و قند است.

۱۱. آبمیوه

آبمیوه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست اما متأسفانه اکثر آبمیوه‌ها پر از قند هم هستند. برخی آبمیوه‌ها به اندازه یک لیوان سودا قند دارند. مثلاً در سوداری پرتغال فقط ۱۰ گرم بیشتر از آب‌پرتقال قند وجود دارد. میوه‌ها طبیعتاً شیرین هستند پس آبمیوه‌هایی بخرید که قند افزوده نداشته باشند. همچنین با رقیق کردن آبمیوه با آب می‌توانید میزان قند آن را کمتر کنید.

آبمیوه

۱۲. چیپس

باکتری‌های موجود در پلاک، مواد غذایی نشاسته‌ای را هم به اسید تبدیل می‌کنند. این اسید می‌تواند به مدت ۲۰ دقیقه به دندان‌ها حمله کند، وقتی مواد غذایی بین دندان‌ها گیر کند یا مدام در حال خوردن باشید، این زمان بیشتر می‌شود. بهتر است پس از خوردن چیپس یا مواد غذایی نشاسته‌ای که بین دندان‌ها گیر می‌کنند، نخ دندان بکشید.

چیپس

۱۳. خوردن مداوم

خوردن مداوم، نسبت به خوردن در وعده‌های مشخص بزاق کمتری تولید می‌کند و موجب می‌شود که مواد غذایی ساعت‌های بیشتری بین دندان‌ها باقی بماند. از عادت مخرب خوردن مداوم پرهیز کنید و خوراکی‌هایی را انتخاب کنید که کم قند و کم نشاسته هستند، مثل هویج.

۱۴. جویدن مداد

آیا تابه‌حال هنگام کار یا درس خواندن مدادتان را جویده‌اید؟ این عادت مخرب هم مثل جویدن یخ موجب لب‌پر شدن و شکستن دندان‌ها می‌شود. جویدن آدامس بدون قند، گزینه بهتری برای زمانی است که احساس نیاز به جویدن می‌کنید. این کار موجب تحریک تولید بزاق می‌شود که دندان‌ها را در برابر اسیدهای از بین برنده مینا مقاوم می‌کند.

جویدن مداد

۱۵. نوشیدن قهوه

رنگ تیره و اسیدی بودن قهوه موجب زرد شدن دندان‌ها در طول زمان می‌شود. خوشبختانه، از بین بردن لکه قهوه با روش‌های سفیدکننده دندان بسیار راحت است. اگر نگران تغییر رنگ دندان‌هایتان هستید با دندان‌پزشکتان تماس بگیرید.

نوشیدن قهوه

۱۶. استعمال دخانیات

سیگار مانند سایر محصولات تنباکو می‌تواند موجب لک شدن دندان‌ها و افتادن آن‌ها در اثر بیماری لثه شود. تنباکو موجب ابتلا به سرطان دهان، لب‌ها و زبان هم می‌شود. اگر دلیل دیگری برای ترک سیگار می‌خواهید به زیبایی لبخندتان فکر کنید.

۱۷. پرخوری

پرخوری معمولاً با خوردن مقدار بسیار زیادی شیرینی همراه است که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. پرخوری و پرخوری عصبی (بولمی) آسیب بیشتری به سلامت دهان و دندان می‌زند. اسیدهای قوی موجود در استفراغ، دندان‌ها را می‌سایند و آن‌ها را ضعیف و شکننده می‌کنند. این اسیدها موجب بوی بد دهان هم می‌شوند. پرخوری عصبی موجب بروز مشکلات جدی‌تر هم می‌شود پس اگر مشکل پرخوری دارید با پزشکتان صحبت کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =