نوشیدنی‌ گازدار چه اثری بر دندان دارد؟

سودا چه اثری بر دندان دارد؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آبان ۲۲, ۱۳۹۸

نوشیدنی‌ گازدار چه اثری بر دندان دارد؟

نوشیدن نوشیدنی‌های قندی گازدار با بروز مشکلاتی مثل چاقی مرضی، دیابت نوع ۲ و افزایش وزن ارتباط دارد. اما نوشیدنی‌ گازدار روی دندان‌ها هم تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به پوسیدگی و خرابی دندان می‌شود.
طبق آمار، مردان بیش از زنان نوشیدنی‌‌های گازدار و قندی می‌نوشند. پسران نوجوان در این بین بیشتر این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند و روزانه ۲۷۳ کالری از آن‌ها دریافت می‌کنند. این عدد در بیست و سی‌سالگی با کاهشی اندک به ۲۵۲ کالری می‌رسد.
وقتی سودا می‌نوشید، قند موجود در آن با باکتری‌های موجود در دهان واکنش نشان داده و اسید تولید می‌کند. اسید به دندان‌ها آسیب می‌رساند. انواع سودای معمولی و بدون قند هم حاوی اسید هستند که باز هم به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. با نوشیدن هر جرعه سودا، واکنش مخربی شروع می‌شود که ۲۰ دقیقه به درازا می‌انجامد. اگر در تمام طول روز سودا بنوشید، دندان‌هایتان مدام در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

دو تأثیر مهم نوشیدنی‌ گازدار بر دندان‌ها – ساییدگی و پوسیدگی

نوشیدن سودا دو تأثیر منفی مهم بر دندان می‌گذارد: ساییدگی و پوسیدگی

ساییدگی

ساییدگی زمانی اتفاق می‌افتد که اسید موجود در نوشیدنی‌های گازدار با مینای دندان که خارجی‌ترین لایه محافظ دندان‌هاست، تماس پیدا می‌کند. این اسید، استحکام سطحی مینا را کاهش می‌دهد.
آب‌میوه و نوشیدنی‌های ورزشی هم به مینای دندان آسیب می‌رساند.

ساییدگی

پوسیدگی

از سوی دیگر، نوشیدنی‌های غیرالکلی بر لایه بعدی، دنتین، و حتی پرشدگی دندان هم تأثیر می‌گذارند. این آسیب واردشده به مینای دندان موجب پوسیدگی می‌شود. پوسیدگی دندان در طول زمان برای کسانی اتفاق می‌افتد که به‌طور منظم نوشیدنی‌های غیرالکلی می‌نوشند. اگر بهداشت دهان و دندان را هم رعایت نکنید، آسیب زیادی به دندان وارد می‌شود.

نحوه پیشگیری از آسیب

بهترین راه‌حل توقف مصرف نوشیدنی‌ گازدار است. اما بسیاری از ما نمی‌توانیم این عادت را ترک کنیم. با رعایت نکات زیر خطر آسیب رسیدن به دندان‌ها کمتر می‌شود.

  • متعادل بنوشید. بیش از یک نوشیدنی در طول روز ننوشید. همین هم به دندان‌ها آسیب می‌زند.
  • به‌سرعت بنوشید. هر چه نوشیدن نوشیدنی بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به دندان‌ها می‌زند. هرچه سریع‌تر بنوشید، قند و اسید فرصت کمتری برای آسیب رساندن به دندان‌ها دارد.
  • از نی استفاده کنید. با این کار اسیدها و قندهای مخرب با دندان‌ها تماس کمتری پیدا می‌کنند.
  • پس از نوشیدن، دهانتان را آب بکشید. آب کشیدن دهان با کمی آب پس از نوشیدن سودا موجب می‌شود که قندها و اسیدها شسته شوند و به دندان‌ها آسیب نرسانند.
  • بلافاصله مسواک نزنید. برخلاف آنچه تصور می‌کنید، مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن سودا اصلاً فکر خوبی نیست چون اصطکاک مسواک با دندان آسیب‌پذیر و در تماس قرار گرفته با اسید، آسیب بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کند. بهتر است قبل از مسواک زدن، ۳۰ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید.
  • قبل از خواب، نوشیدنی‌های گازدار و قندی ننوشید. نه‌ تنها قند موجود در آن‌ها در خواب شما اختلال ایجاد می‌کند بلکه اسیدها و قندها تمام طول شب فرصت دارند تا به دندان‌ها آسیب برسانند.
  • جرم‌گیری منظم را فراموش نکنید. معاینه و چک‌آپ منظم موجب می‌شود که مشکلات قبل از وخیم شدن، تشخیص داده شوند.

بنر مربوط به جرمگیری عمیق

جایگزین‌هایی برای سودا

با انتخاب نوشیدنی‌هایی که اسید کمتری دارند می‌توانید میزان آسیب به دندان‌ها را کاهش دهید. نوشیدنی‌های گازدار بسیار مضر هستند اما طرفداران بسیاری دارند. اگر سودا دوست دارید، متعادل بنوشید و حفظ سلامت دندان‌هایتان را هنگام نوشیدن و پس از آن فراموش نکنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =