نکاتی درباره‌ی شست‌وشوی دهان

نکاتی درباره‌ی شست‌وشوی دهان
دسته: مجله دندانپزشکی تگ: , نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: فروردین ۲۱, ۱۳۹۸

نکاتی درباره‌ی شست‌وشوی دهان

شستشو یکی از ۴ عادت روزانه توصیه‌شده برای سلامتی دهان و دندان است. در این مطلب هر کدام از این عادت‌ها و نحوه‌ی درست انجام آن‌ها را مرور می‌کنیم و راهنمایی‌هایی برای تأثیرگذاری بیشتر آن‌ها داریم. این بار می‌خواهیم درباره‌ی اهمیت شست‌وشوی دهان به‌عنوان بخشی از مراقبت روزانه دهان و دندان صحبت کنیم، مراقبت روزانه که شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شست‌وشو و جویدن است.

شست‌وشوی دهان دقیقاً به چه معنا است؟

اضافه کردن یک دهان‌شویه به روتین مراقبتی روزانه موجب می‌شود یک لایه‌ی محافظتی دیگر در برابر بیماری لثه داشته باشید. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از دندان‌ها مراقبت می‌کنیم ولی دندان فقط نیمی از دهان شماست. زبان و بافت نرم دهان هم می‌تواند باکتری را در خود نگه دارد و شستن دهان با یک دهان‌شویه مورد تأیید ADA به از بین بردن این باکتری‌های کمک می‌کند.

چه نوع شست‌وشویی بهتر است؟

چه نوع شست‌وشویی بهتر است؟

انجمن دندان‌پزشکان امریکا توصیه می‌کند از دهان‌شویه‌های فاقد الکل برای شست‌وشو استفاده کنید و تا پیش از شش‌سالگی نیازی به شست‌وشو وجود ندارد. چرا شش‌سالگی؟ به این دلیل که کودکان زیر شش سال به‌احتمال‌زیاد دهان‌شویه را قورت می‌دهند.
به‌طورکلی دو نوع دهان‌شویه وجود دارد: دهان‌شویه آرایشی و دهان‌شویه درمانی. دهان‌شویه‌های آرایشی تأثیر موقت از بین بردن بوی بد دهان را هم دارند. اما دهان‌شویه‌های درمانی فواید بیشتری دارند و ما این نوع دهان‌شویه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دهان‌شویه‌ها:

  • باکتری‌ها را می‌کشند
  • بوی بد دهان را از بین می‌برند
  • خطر ایجاد جرم دندان را کم می‌کنند
  • ممکن است حاوی فلوراید باشند که خطر پوسیدگی را کاهش می‌دهند
  • التهاب لثه را از بین می‌برند (مرحله ابتدایی بیماری لثه)
  • روند ایجاد پلاک دندان را کند می‌کنند
  • گاهی به نسخه پزشک برای خرید آن‌ها نیاز دارید

وقتی دهان‌شویه‌ای بدون نیاز به نسخه پزشک می‌خرید، حتماً به این نکته توجه کنید که مهر تأیید داشته باشد و این یعنی دهان‌شویه آزمایش ‌شده و تأثیرگذاری و سلامت آن برای دهان و دندان تضمین شده است.

بوی بد دهان و دهان‌شویه‌ها: آیا اگر از دهان‌شویه استفاده کنید بوی بد دهان از بین می‌رود؟ می‌تواند تأثیرگذار باشد اما بهداشت دهان اهمیت بیشتری دارد، البته عوامل دیگری هم در ایجاد بوی بد دهان و در نتیجه روش‌های دیگری برای از بین بردن آن وجود دارد.

باکتری: باکتری به‌صورت طبیعی در دهان همه ما وجود دارد و استفاده از دهان‌شویه‌های تأییدشده این باکتری‌ها را از بین می‌برند. مسواک زدن روزانه هم این باکتری‌ها را می‌کشد.

بیماری لثه: بیماری پریودنتال یا بیماری لثه در اثر تجمع باکتری در دهان ایجاد می‌شود و می‌تواند با شست‌وشوی روزانه به‌سادگی کنترل شود. مراجعه به پزشک به خاطر بوی بد دهان که در اثر بیماری لثه ایجاد شده، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

غذایی که می‌خورید: غذاهای زیادی هستند که موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. خوشبختانه این بوی بد معمولاً موقتی است و با جویدن یک آدامس بدون قند، مکیدن یک قرص نعنا یا مسواک زدن و شست‌وشو با دهان‌شویه این بوی بد از بین می‌رود.

مصرف دخانیات: کسانی که تنباکو مصرف می‌کنند دو برابر از کسانی که دخانیات استفاده نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر بیماری لثه قرار دارند و درمان هم معمولاً در این افراد تأثیرگذار نیست. بیماری لثه موجب بوی بد دهان می‌شود و سیگار کشیدن و جویدن تنباکو می‌تواند شما را در معرض خطرهای بیشتری برای سلامتتان قرار دهد. حذف یا کاهش مصرف تنباکو را در برنامه خود قرار دهید و برای توصیه‌های بیشتر به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

بزاق مرتباً دهان را شستشو می‌دهد اما اگر بزاق دهان به اندازه کافی نباشد موجب خشکی دهان و بوی بد می‌شود. دهان خشک می‌تواند در اثر تنفس از راه دهان، داروهایی که مصرف می‌کنید یا حتی کمبود آب بدن باشد. آب به‌قدر کافی بنوشید و با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا محصولات خاصی را برایتان تجویز کند که خشکی دهان را از بین می‌برند.
فکرش را هم نمی‌کردید که شست‌وشوی روزانه دهان تا این اندازه اهمیت داشته باشد؟ چه بزرگ‌سالان چه کودکان باید عادات روزانه برای بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند ازجمله مرتب مسواک زدن، نخ دندان کشید، شست‌وشوی دهان و جویدن.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + پنج =