کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن؟ کدام بهتر است؟

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن؟ کدام بهتر است؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۱۰, ۱۳۹۸

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن؟ کدام بهتر است؟

وقتی دندانتان عفونت کرده یا دچار بیماری شده، احتمالاً کشیدن آن انتخاب آسانی به نظر می‌رسد مخصوصاً اگر درد داشته باشید. اما عجله نکنید! شاید کشیدن دندان، راحت‌ترین گزینه باشد اما بهترین گزینه نیست. اکثر مردن از مزایای نگه‌داشتن دندان‌های طبیعی آگاه نیستند. انتخاب بین کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن در نهایت به عهده شماست اما قبل از گرفتن این تصمیم بزرگ، اطلاعاتتان را کامل کنید.

کشیدن دندان یا نگه‌داشتن آن: مزایای نگه‌داشتن دندان

مزایای نگه‌داشتن دندان

مزایای نگه‌داشتن دندان دقیقاً چیست؟ برای پاسخ به این پرسش به متخصصان و اندودنتیست‌هایی (متخصصان دندان‌پزشکی) مراجعه کردیم که بر نگه‌داشتن دندان‌ها تأکید دارند.

  • دندان‌های طبیعی مقاوم‌تر هستند. دندان‌های طبیعی مقاوم‌تر هستند، بهتر از دندان‌های مصنوعی کار می‌کنند و مراقبت از آن‌ها راحت‌تر است. درست است که تکنولوژی و مواد بهتر از گذشته است اما دندان‌های مصنوعی هنوز هم مقاومت دندان‌های طبیعی را ندارند.
  • از جابجا شدن دندان‌های جلوگیری کنید. وقتی دندانی کشیده می‌شود، خلأ ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که دندان‌های اطراف جابجا شوند. این جابجایی با گذشت زمان انجام می‌شود و درنهایت مشکلاتی در جویدن و ردیف دندان‌ها ایجاد می‌کند. این مشکلات بر ایجاد درد، تغذیه نامناسب و کاهش کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارند.
  • ظاهر جوانتان را حفظ کنید. وقتی دندان کشیده می‌شود، ریشه آن هم که تکیه‌گاه فک است کشیده می‌شود. وقتی در استخوان خلأ ایجاد می‌شود، استخوان اطراف آن هم فرومی‌افتد و معمولاً ظاهر افراد را مسن‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.
  • کاهش اعتمادبه‌نفس. اگر محل دندان کشیده شده هنگام خندیدن مشخص باشد، این خلأ تأثیر منفی بر اعتمادبه‌نفستان خواهد گذاشت. با گذشت زمان، بیمارانی که دندانشان را کشیده‌اند خنده شادابشان را از دست می‌دهند چون از دندان‌هایشان خجالت می‌کشند.
  • درد کمتر. پس از کشیدن دندان، اکثر بیماران چند روز درد را تحمل می‌کنند به‌خصوص اگر دچار حفره خشک شوند. وقتی عصب کشی انجام شود و دندان در جای خود باقی بماند به درد ایجادشده بلافاصله بعد از بهبود عفونت رسیدگی می‌شود و احتمال دچار شدن به حفره خشک وجود ندارد.
  • مراجعه کمتر به دندان‌پزشک. دندان‌پزشک، پس از کشیدن دندان‌ها برای پیشگیری از جابجایی دندان‌ها، ایمپلنت، بریج یا گزینه‌های دیگر را پیشنهاد می‌دهد. این به معنای مراجعه بیشتر به دندان‌پزشک، هزینه بیشتر و گاهی درد بیشتر است.
  • هزینه کمتر. شاید فکر می‌کنید که کشیدن دندان ارزان‌تر از درست کردن آن است اما واقعیت این است که جایگزین کردن دندان زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد. عدم جایگزین کردن دندان هم احتمالاً به لحاظ جسمی و روحی آسیب بیشتری به شما می‌زند.

چگونه دندان را نگه داریم

دلایل قانع‌کننده زیادی وجود دارد که دندان‌های طبیعی‌تان را تا جایی که امکان دارد نگه دارید. اما پوسیدگی و عفونت این تصمیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شما را مجبور به انتخاب (کشیدن یا نگه‌داشتن) می‌کند. معمولاً راه‌حل این مشکل، عصب کشی است. در این روش، داخل دندان تراشیده و ضدعفونی می‌شود تا پالپ داخلی عفونی یا ملتهب از بین برود. وقتی داخل دندان تراشیده شد، دندان طبیعی با ماده‌ای مقاوم پر می‌شود و با قرار دادن تاج دندان احیا و محافظت می‌شود تا عملکرد آن مثل دندان‌های دیگر شود.
با عصب کشی نه‌تنها دندان طبیعی را حفظ می‌کنید بلکه درد هم از بین می‌رود و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است.

چه زمانی باید دندان را کشید

درست است که اولویت نگه‌داشتن دندان است اما گاهی کشیدن آن گزینه بهتری است. وقتی دندان شکسته باشد مخصوصاً اگر شکستگی زیر خط لثه باشد یا شکستگی در چند جا اتفاق افتاده باشد احتمالاً باید دندان را کشید. اگر دندان برای ترمیم خیلی ضعیف باشد هم بهترین گزینه، کشیدن آن است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =