۱۵ مشکل رایج دندان – بخش اول

۱۵ مشکل رایج دندان - بخش اول
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸

۱۵ مشکل رایج دندان – بخش اول

۱- دندان‌درد: از دندانپزشکی وقت گرفته‌اید اما باید مدت زیادی منتظر بمانید و دندان‌درد دارید. در این فاصله برای کاهش درد می‌توانید دهان خود را با آب گرم بشویید، نخ دندان بکشید تا مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده را بیرون بیاورید و در نهایت یک مسکن مصرف کنید. اگر متوجه تورم یا چرک در اطراف دندان‌ها شدید، یا اگر تب داشتید،‌ ممکن است دندانتان آبسه کرده باشد، که یک مشکل جدی است. در اسرع وقت خود را به دندانپزشک برسانید. ممکن است به آنتی‌بیوتیک و عصب کشی نیاز داشته باشید.

دندان‌درد

۲- لکه‌های روی دندان‌ها: دندان‌ها درست مثل لباس هستند و با روش مناسب بسیاری از لکه‌های آن‌ها را می‌توان از بین برد. غذاها، داروها، مصرف دخانیات و تروما از جمله چیزهایی است که می‌تواند رنگ طبیعی دندان‌ها را از بین ببرد. شما سه گزینه برای سفید کردن دندان پیش رو خواهید داشت. ۱) دندان‌پزشک می‌تواند از روش‌های بلیچینگ در مطب برای سفید کردن دندان‌های شما استفاده کند. ۲) می‌توانید در خانه با یک ابزار پلاستیکی و ژل سفیدکننده که از دندان‌پزشک یا داروخانه تهیه کرده‌اید این کار رانجام دهید. ۳) در آخر ساده‌ترین راه استفاده از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های سفیدکننده است که تنها لکه‌های سطحی دندان را از بین می‌برند.

لکه‌های روی دندان‌ها

۳- حفره‌ها: این حفره‌های کوچک خبر بدی هستند. این حفره‌ها هنگامی به‌وجود می‌آیند که باکتری‌ها پلاک‌های چسبنده‌ای روی دندان‌ها تشکیل می‌دهند، که به آهستگی لایه سخت خارجی دندان‌ها (مینا) را تخریب می‌کنند. برای پیشگیری از ایجاد این حفره‌ها، باید دست‌کم ۲ بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، مصرف میان وعده‌ها را محدود کنید، روزانه نخ دندان بکشید، دهانتان را با دهان‌شویه حاوی فلوراید بشویید، و مرتب نزد دندانپزشک بروید.

حفره‌ها

۴- پریدن لبه دندان‌ها: پریدن لبه دندان‌ها شایع‌ترین جراحت دندانی است. حوادث و یا ضربات وارد شده به دهان ممکن است باعث پریدن لبه‌ی دندان‌ها شود. همچنین هنگام خوردن غذاهای سفت مثل پاپ‌کرن ممکن است لبه دندان‌ها بشکند. اگر لب‌پریدگی و تکه شکسته شده بزرگ باشد، دندانپزشکتان ممکن است آن را با یک ماده رزینی قوی در جای خود بچسباند. یا اینکه تاج دندان را جایگزین کند. اگر شکستگی تا مغز دندان‌ها رسیده باشد، ممکن است لازم باشد عصب‌کشی انجام شود و جایگزینی تاج یا روکش دندان انجام گیرد. در موارد جزئی‌تر می‌توان از لمینیت کامپوزیتی برای ترمیم بخش لب‌پریده استفاده کرد.

پریدن لبه دندان‌ها

۵- دندان نهفته: دندان‌های دائمی که به‌درستی رشد نکرده‌اند را دندان‌های نهفته می‌گویند. نمونه‌ی بسیار بارز آن دندان عقل نهفته است که گاهی برای خارج کردن آن باید جراحی انجام شود. این وضع هنگامی رخ می‌دهد که دندانی زمان رشد در مقابل یک دندان دیگر، استخوان یا بافت نرم گیر می‌کند. اگر دندان نهفته یا نابالغ باعث ناراحتی شما نشود، ممکن است دندانپزشک توصیه کند آن را به حال خود بگذارید، اما اگر باعث درد یا مشکلات دیگر شود، ممکن است آن را بکشد.

دندان نابالغ

۶- دندان‌های شکسته: شاید بدون استفاده از گارد دندانی فوتبال بازی کرده باشید یا موقع جویدن غذا دندان شما شکسته باشد یا شاید حتی ندانید چطور این اتفاق افتاده است، اما حالا یک دندان شکسته دارید. آیا دندانپزشک می‌تواند دندان شما را حفظ کند؟ بستگی دارد. اکثر دندان‌پزشکان برای شکستگی استفاده از تاج دندان را برای جلوگیری از گسترش آن توصیه می‌کنند. اگر دندان به گرما و سرما حساس شده باشد، مشکل پیچیده‌تر است. تا زمانی‌که به دندان‌پزشک مراجعه نکرده‌اید، سعی کنید با طرف دیگر دهان خود غذا بخورید. اگر شکستگی بالای خط دندان‌ها باشد، ممکن است به عصب کشی و تاج دندان نیاز داشته باشید. شکستگی عمیق‌تر به این معنی است که دندان باید کشیده شود. دندان‌های پرکرده بیشتر در معرض خطر شکستگی هستند.

دندان‌های شکسته

۷- حساسیت به سرما: بستنی یک ماده‌ی غذایی بسیار خوشمزه است، اما اگر دندان‌هایتان به سرما حساسیت دارند، بهتر است در خوردن آن تجدیدنظر کنید. اولین قدم پیدا کردن علت حساسیت دندان به سرماست. علت این امر ممکن است وجود حفره‌ی دندانی ناشی از پوسیدگی، مینای تحلیل رفته یا پُرشدگی قدیمی خارج شده یا ریشه دندان بیرون‌زده باشد. هنگامی‌که دندان‌پزشک مشکل را معلوم کند، ممکن است نیاز به پر کردن مجدد دندان، عصب کشی، درمان بیماری لثه یا جایگزین کردن بافت ازدست‌رفته در ریشه دندان‌ها باشد. همچنین ممکن است لازم باشد از خمیردندان یا نوار بی‌حس‌کننده یا ژل حاوی فلوراید استفاده کنید.

حساسیت به سرما

منبع: webmd

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =