۱۵ مشکل رایج دندان – بخش دوم

۱۵ مشکل رایج دندان - بخش دوم
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸

۱۵ مشکل رایج دندان – بخش دوم

۸- تعداد بیش‌ از حد دندان (هایپردونتیا): چه تعداد دندان در دهانتان دارید؟ در شرایط معمول در ابتدای زندگی ۲۰ دندان شیری و در سال‌های بعدی ۳۲ دندان دائمی خواهید داشت. یک عارضه نادر در برخی افراد داشتن دندان‌های اضافی است که اصطلاحاً به آن هایپردونتیا می‌گویند. افراد دچار این عارضه معمولاً با شکاف کام یا سندرم گاردنر (که باعث ایجاد تومورهای غیر سرطانی می‌شود) درگیر هستند. درمان این حالت کشیدن دندان‌های اضافی و تصحیح بدفرمی دندان‌ها با ارتودنسی است.

تعداد بیش‌ از حد دندان (هایپردونتیا)

۹- دندان‌های کج شده: استفاده از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها فقط برای کودکان نیست. صاف کردن دندان‌ها و هم‌راستا کردن دندان‌های بالا و پایین فقط برای زیبایی انجام نمی‌شود. این کار ممکن است یکی از عوامل مهم در بهبود سلامت کلی دندان‌ها و کاهش علائمی مانند درد فک باشد. متخصص ارتودنسی ممکن است برای انجام این کار از بریس‌ها (فلزی یا قالب دندان) و پلاک‌ها استفاده کند.

دندان‌های کج شده

۱۰- فاصله میان دندان‌ها: ممکن است فاصله میان دندان‌ها برایتان اهمیت نداشته باشد. اما اگر بخواهید این فاصله را از بین ببرید، متخصص ارتودنسی می‌تواند با نزدیک‌تر کردن دندان یا از درمان‌های زیبایی دندان‌ها مانند ونیرهای دندانی یا باندینگ این کار را انجام دهد.

دندان‌های کج شده

۱۱- مشکلات لثه: آیا لثه‌هایتان به سادگی خونریزی می‌کنند یا حساس هستند؟ آیا متوجه شده‌اید لثه‌ها از دندان‌ها فاصله گرفته‌اند؟ در این صورت ممکن است در مراحل اولیه بیماری لثه (ژنژیویت) یا مراحل پیشرفته‌تر آن (پریدوتیت) باشید. تجمع پلاک‌های چسبنده باکتریایی زیر لبه لثه باعث بیماری لثه می‌شود. اگر بیماری لثه درمانی نشود، ممکن است به افتادن دندان‌ها، جابجایی دندان‌ها یا شل شدن دندان‌ها بینجامد. برای جلوگیری از بیماری لثه، مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهانتان را روزانه با دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده، بشویید و مرتب نزد دندان‌پزشک بروید.

فاصله میان دندان‌ها

۱۲- دندان‌قروچه: دندان‌قروچه در پزشکی «براکسیزم» خوانده می‌شود. استرس یکی از علل دندان‌قروچه است. دندان‌های نامرتب یا مشکلات خواب هم از علل دیگر دندان‌قروچه در بزرگ‌سالان هستند. در کودکان حساسیت هم می‌تواند باعث دندان‌قروچه شود. براکسیزم ممکن است باعث سردرد، درد فک، کج یا شل شدن دندان‌ها شود. اگر در شب دندان‌قروچه دارید، از دندان‌پزشک بخواهید محافظ دهانی به شما بدهد. اگر در طول روز هم با این مشکل مواجه هستید، ممکن است مدیتیشن، ورزش و سایر روش‌های مقابله با استرس به شما کمک کند.

دندان‌قروچه

۱۳- مشکلات دندان عقل: اگر دندان‌پزشک به شما بگوید دندان عقل یا سومین دندان آسیای بزرگتان بدون مشکل رشد کرده، باید خود را خوش‌شانس بدانید. در اغلب افراد- ۹۰ درصد- دست‌کم یک دندان عقل نهفته باقی می‌ماند و نمی‌تواند به‌طور کامل رشد کند. مشکلات دندان عقل می‌تواند باعث پوسیدگی دندان، آسیب به دندان‌های مجاور و بیماری لثه شود دندان عقل به‌طور معمول در فاصله ۱۷ تا ۲۵ سالگی بیرون می‌آید. دندانپزشک باید سیر پیشرفت رشد این دندان را دنبال کند. اگر مشکلی ایجاد شد، ممکن است نیاز به کشیدن آن وجود داشته باشد.

مشکلات دندان عقل

۱۴- فضا برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد: فارغ از این‌که دندان‌ها تا چه اندازه کنار هم قرار گرفته‌اند، همیشه باید جایی برای نخ دندان کشیدن بین دندان‌ها وجود داشته باشد. اگر فضای کافی وجود ندارد، ممکن است لازم باشد از نخ دندان‌های نازک‌تر یا مومی استفاده کنید. همچنین می‌توانید ابزارهای دیگر برای پاک کردن بین دندان‌ها به کار ببرید، مانند نخ دندان حلقوی یا خلال‌دندان. روش‌های متفاوت را امتحان کنید تا محصول مناسب را پیدا کنید و پس از آن هرروز از آن استفاده کنید. نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است.

فضا برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد

۱۵- آیا نگین دندانی مشکل ایجاد می‌کند؟: چسباندن وسایل تزیینی روی دندان‌ها با چسب که برای مقاصد درمانی نیست، ممکن است باعث آسیب شود.  پیرسینگ دندان یا نگین دندانی معمولاً از فلزات ارزان‌قیمت‌تری نسبت طلا و نقره ساخته می‌شوند و می‌توانند دهان را تحریک کنند. همیشه پیش از غذا خوردن نگین را از دهان خارج کنید و آن را درست مثل دندان‌هایتان تمیز نگه دارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 17 =