ایدز (HIV) و دندانپزشکی

ایدز (HIV) و دندانپزشکی
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اسفند ۲۷, ۱۳۹۷

ایدز (HIV) و دندانپزشکی

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان مبتلا به ایدز/HIV هستید، انجمن دندان‌پزشکان امریکا توصیه می‌کند مراقبت‌های دندانپزشکی را حتماً جزئی از برنامه درمانی خود قرار دهید. به این علت که مبتلایان به ایدز یا HIV در برابر عفونت‌های دندانی مقاومت کمتری دارند که خود می‌تواند سلامت عمومی‌شان را هم به خطر بیندازد.

ایدز/HIV چیست؟

ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV ویروسی است که به نوع خاصی از سلول به نام ۴CD حمله می‌کند. این سلول‌ها بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند که کارشان مقابله با عفونت است.
اگر HIV تحت درمان و کنترل قرار نگیرد، می‌تواند تمامی سلول‌های ۴CD بدن شخص را نابود کند تا جایی که فرد هیچ مقاومتی برای مبارزه با عفونت و دیگر بیماری‌ها نداشته باشد. ایدز آخرین مرحله عفونت HIV است که در آن سیستم ایمنی به‌قدری ضعیف شده است که عفونت و سرطان می‌تواند کل بدن را فراگیرد.

ویروس HIV چگونه منتقل می‌شود؟

HIV به طرق مختلفی هم‌چون رابطه جنسی خطرناک، استفاده از سرنگ آلوده، و از مادر به فرزند منتقل می‌شود. در امریکا، بیش از ۱.۲ میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و از هر ۸ نفر ۱ نفر نمی‌داند که به ویروس آلوده شده است.

تشخیص HIV چگونه انجام می‌شود؟

علائم بیماری برای تشخیص اینکه فرد به HIV مبتلا است یا نه کافی نیست. تنها راه مطمئن انجام آزمایش HIV است. اگر فکر می‌کنید در معرض ویروس قرار داشته‌اید باید به‌سرعت آزمایش را انجام دهید. هرکسی که از نظر جنسی فعال است و شرکای جنسی متعدد یا تازه‌ای دارد حتماً باید هر چند وقت یک‌بار آزمایش HIV را انجام دهد.

درمان HIV چیست؟

در حال حاضر اگر به ویروس HIV مبتلا شوید، راه درمانی برای آن وجود ندارد و فقط می‌توان آن را کنترل کرد. اگر فردی مبتلا به ویروس HIV است، می‌توان با درمان ضد رتروویروسی آن را کنترل کرد. در این درمان داروی ضد رتروویرال تجویز می‌شود و میزان ویروس در خون و تعداد سلول‌های ۴CD باید مدام اندازه‌گیری شود.

ایدز/HIV چه تأثیری بر دهان و دندان دارد؟

دهان احتمالاً اولین جایی از بدن است که پس از ابتلا به ویروس HIV علائمی را از خود بروز می‌دهد. از آنجا که ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده است، شما در معرض عفونت و دیگر مشکلات سلامت قرار گرفته‌اید. این ویروس می‌تواند موجب خرابی دندان‌ها و درد در دهان شود. کسانی که به HIV مبتلا هستند، احتمالاً با این مشکلات دهان و دندان روبه‌رو هستند:

  • خشکی دهان
  • برفک دهان
  • ضایعات دهانی سفیدرنگ
  • التهاب لثه (نوار قرمزرنگ کنار دندان‌ها)
  • دهان خندقی (پریودنتیت مزمن)
  • سارکوم کاپوزی
  • شیوع ویروس هرپس سیمپلکس (تب‌خال)
  • آفت دهان
  • زخم دهان

مشکلات و ناراحتی‌های دهان و دندان که ناشی از ایدز/HIV هستند دردناک‌اند و مشکلاتی در جویدن و بلع هم ایجاد می‌کنند. این مشکل می‌تواند موجب شود نتوانید داروهای مرتبط با HIV را مصرف کنید. می‌تواند موجب سوءتغذیه هم بشود چراکه نمی‌توانید راحت غذا بخورید و مواد مغذی به بدن نمی‌رسد. سیستم گوارش هم اگر دچار مشکل شود، در جذب داروهای مرتبط با HIV اختلال ایجاد می‌شود.

با مشکلات دهان و دندان ناشی از ایدز/HIV چطور باید کنار آمد؟

اکثر مشکلات دهان و دندان ناشی از ایدز/ HIV قابل‌درمان هستند. با دندان‌پزشک خود برای انتخاب بهترین روش درمان مشورت کنید.
بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز این مشکلات:

  • مرتب برای ویزیت به مطب دندان‌پزشک مراجعه کنید
  • دو بار در روز به مدت دو دقیقه دندان‌هایتان را مسواک کنید و نخ دندان بکشد
  • داروی HIV را طبق دستورالعمل و سر وقت مصرف کنید
  • اگر داروهای HIV موجب خشکی دهانتان می‌شوند، به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید تا بهترین درمان را برایتان انتخاب کند
  • اگر دندان‌پزشک ثابت ندارید، از پزشک عمومی یا کلینیک بخواهید شما را به یک دندان‌پزشک ارجاع دهند
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =