برجستگی استخوانی فک (مندیبولار توری) چیست؟

برجستگی استخوانی فک (مندیبولار توری) چیست؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۲۳, ۱۴۰۰

برجستگی استخوانی فک (مندیبولار توری) چیست؟

آیا می‌دانستید بیماری دهانی وجود دارد که ۵ تا ۷ درصد از جمعیت بزرگ‌سالان ایالات‌متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ این بیماری برجستگی استخوانی فک نام دارد که باعث درد و ناراحتی می‌شود و برخی از علائم آن قابل توجه نیستند. این بیماری ناشی از رشد استخوان در فک پایین، زیر و کنار زبان است. موسسه ملی بهداشت گزارش می‌دهد که از هر ۱۰۰۰ بزرگ‌سال، ۲۷ نفر به بیماری برجستگی استخوانی فک مبتلا می‌شوند، اگرچه این بیماری مانند سایر بیماری‌های دهانی شناخته‌شده نیست. در حالی‌که نشانه‌ای مبنی بر خطرناک بودن این بیماری و شرایط وجود ندارد، برخی افراد هنگام خوردن غذاهای خاصی احساس ناراحت یا ناخوشایندی دارند. در اینجا آنچه باید در مورد این بیماری نادر بدانید، آورده شده است.

برجستگی استخوانی فک چیست؟

این حالت در قسمت داخلی فک پایین رخ می‌دهد. توروس یا توری رشد خوش‌خیم استخوان در دهان است و در ۹۰ درصد موارد، توروس در هر دو سمت چپ و راست حفره دهان وجود دارد که آن را به یک عارضه دوطرفه طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند. این ناهنجاری دهانی باعث هیچ‌گونه آسیب جدی نمی‌شود. فقط باعث ناراحتی می‌شود و در صورت ادامه پیدا کردن رشد، می‌تواند باعث درد یا اختلال در عملکرد دهان شود. اندازه توری ممکن است در طول زندگی متغیر باشد، و در برخی موارد می‌توانند آن‌قدر بزرگ باشند که در خط میانی دهان یکدیگر را لمس کنند. این وضعیت می‌تواند ساخت پروتز (دندان مصنوعی یا روکش) را پیچیده کند. در صورت نیاز به برداشتن توری، می‌توان برای کاهش حجم استخوان عمل جراحی کرد، اما توری در مواردی که دندان‌های نزدیک هنوز تحت‌فشار موضعی قرار می‌گیرند، می‌تواند دوباره شکل بگیرد.

برجستگی استخوانی فک چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد برجستگی استخوانی فک می‌شوند؟

عوامل متعددی وجود دارند که با برجستگی استخوانی فک مرتبط هستند. با ژنتیک شروع می‌کنیم، این وضعیت در مردان بیشتر از زنان شایع است و می‌تواند از پدر به فرزند منتقل شود. فشار روی استخوان فک و دندان‌قروچه نیز از عوامل دیگر هستند. این وضعیت در اوایل زندگی بزرگ‌سالان شایع‌تر است و در نتیجه اعتقاد بر این است که برجستگی استخوانی فک نتیجه فشار موضعی است و نه‌ فقط اثرات ژنتیکی. اثرات ژنتیکی را می‌توان به‌خوبی در تحقیقاتی که روی دوقلوها انجام شده، مشاهده کرد. در یک مطالعه، در ۶/۹۳ درصد از دوقلوهای همسان، یا هر دوی آن‌ها دچار این بیماری بودند یا هر دو فاقد آن بودند. در میان دوقلوهای غیر همسان، این همخوانی در ۴/۷۹ درصد از آن‌ها مشاهده شد.

علائم

این بیماری به‌صورت رشد استخوان در زیر و کنار زبان ظاهر می‌شود. ممکن است رشد استخوان برای شما در یک یا چند ناحیه و همچنین در یک طرف یا دو طرف دهان رخ دهد. در حالی‌که معمولاً این بیماری بدون علامت است، اما می‌تواند برخی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی شود. اگر دندان مصنوعی دارید، برجستگی استخوانی می‌تواند بر جایگیری پروتز پایینی اختلال ایجاد کند. ممکن است دندان مصنوعی شما ناراحت باشد و درست در جای خود قرار نگرفته باشد. بافت‌های نرمی که این برجستگی را می‌پوشانند نیز می‌توانند در برخی موارد زخم شوند. در حالی‌که علائم برجستگی استخوانی فک بی‌خطر هستند، شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • التهاب لثه‌ها
  • لوزه‌های تحریک‌شده
  • لق شدن دندان‌ها
  • لکنت زبان
  • گلودرد
  • فک درد

برجستگی استخوانی فک چگونه درمان می‌شود؟

حتی اگر رشد استخوان شما بدون علامت باشد، نیاز به ارزیابی توسط دندان‌پزشک دارد. اگر پزشک تأیید کرد که این رشد، برجستگی استخوانی فک است، ممکن است توصیه کند که آن را درمان نکنید. به این دلیل که بهتر است این رشد خوش‌خیم، بدون مزاحمت باقی بماند. با این‌ حال، اگر رشد استخوان شما دردناک است یا با پروتزتان تداخل دارد، ممکن است عمل جراحی انجام شود. هنگامی‌که توری شروع به تداخل با گفتار کند، جراحی می‌تواند یک گزینه باشد. یا در مورد استفاده از پروتز دندان، دندان‌پزشک شما می‌تواند جراحی را در نظر داشته باشد، زیرا رشد بیش از حد استخوان در جایگیری پروتز اختلال ایجاد می‌کند. برای تشخیص کامل، مراجعه به دندان‌پزشک ضروری است. برای جراحی، بسته به رشد استخوان و مکان آن، یک دندان‌پزشک متخصص می‌تواند بافت رشد کرده را با استفاده از ابزارهای سنتی جراحی یا روش‌های جدید مانند لیزر، از بین ببرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =