بررسی اجمالی و آشنایی با حفره خشک (درای ساکت)

بررسی اجمالی و آشنایی با حفره خشک (درای ساکت)
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آذر ۲۲, ۱۴۰۰

بررسی اجمالی و آشنایی با حفره خشک (درای ساکت)

احتمالاً فکر می‌کنید کشیدن دندان تجربه لذت بخشی نیست. و بدون شک انتظار دارید که بعد از آن کمی ناراحتی داشته باشید. اما می‌گویید اشکالی ندارد. شما می‌توانید آن را در صورت نیاز تحمل کنید. اما اگر درد بعد از چند روز شدید شد و حتی بدتر شد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری حفره خشک یا استئیت آلوئولی باشد.
تنها درصد بسیار کمی (حدود ۲ تا ۵ درصد از افراد) پس از کشیدن دندان دچار خشکی حفره می‌شوند. با این‌حال، در کسانی که آن را دارند، این عارضه می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. خوشبختانه به‌راحتی قابل درمان است.
حفره سوراخی در استخوان است که دندان از درون آن برداشته شده است. پس از کشیدن دندان، لخته خون در حفره ایجاد می‌شود تا از استخوان و اعصاب زیر آن محافظت کند. گاهی اوقات آن لخته ممکن است چند روز پس از کشیدن از بین برود یا حل شود. که استخوان و عصب را در معرض هوا، غذا، مایعات و هر چیز دیگری که وارد دهان می‌شود، می‌گذارد. این می‌تواند منجر به عفونت و درد شدید شود که می‌تواند ۵ یا ۶ روز طول بکشد.

چه کسی احتمال دارد دچار عارضه حفره خشک شود؟

برخی از افراد ممکن است پس از کشیدن دندان بیشتر دچار خشکی حفره شوند. این شامل افرادی می‌شود که:

  • سیگار می‌کشند
  • بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند
  • دندان عقلشان کشیده شده
  • در طول جراحی کشیدن دندان، جراحت بیشتر از حد معمول داشته باشند
  • از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند
  • سابقه خشکی حفره بعد از کشیدن دندان داشته باشند

شستشو و تف کردن زیاد یا نوشیدن از طریق نی پس از کشیدن دندان نیز می‌تواند خطر خشک شدن حفره را افزایش دهد.

علائم خشکی حفره چیست؟

اگر به محلی که دندان کشیده شده است نگاه کنید، احتمالاً دهانه‌ای به‌ظاهر خشک خواهید دید. به‌جای یک لخته خون تیره، فقط استخوان سفیدرنگی وجود خواهد داشت. درد معمولاً حدود ۲ روز پس از کشیدن دندان شروع می‌شود. با گذشت زمان شدیدتر می‌شود و می‌تواند به گوش شما انعکاس یابد.
از دیگر علائم خشکی حفره می‌توان به بوی بد دهان و بو و طعم نامطبوع در دهان اشاره کرد.

خشکی حفره چگونه درمان می‌شود؟

برای کاهش ناراحتی می‌توانید از یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید. گاهی اوقات این داروهای بدون نسخه برای تسکین درد کافی نیستند. در این صورت، پزشک ممکن است داروی قوی‌تری تجویز کند یا آن ناحیه را بی‌حس کند.
دندان‌پزشک شما حفره دندان را تمیز می‌کند و هر گونه زباله را از سوراخ خارج می‌کند و سپس حفره را با یک پانسمان دارویی یا یک خمیر مخصوص برای تسریع بهبودی پر می‌کند. احتمالاً باید هر چند روز یک‌بار برای تعویض پانسمان به مطب دندان‌پزشک مراجعه کنید تا زمانی که حفره شروع به بهبودی کند و درد شما کاهش یابد.
دندان‌پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونی شدن حفره آنتی‌بیوتیک تجویز کند. برای مراقبت از حفره خشک در خانه، دندان‌پزشک شما ممکن است توصیه کند که هر روز با آب‌نمک یا دهان‌شویه مخصوص شستشو دهید.

برای جلوگیری از خشکی حفره چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

از آنجایی که سیگار عامل خطر بزرگی برای خشکی حفره است، از استعمال سیگار و سایر محصولات دخانی تا یک روز یا بیشتر پس از جراحی خودداری کنید. اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، از دندان‌پزشک خود در مورد کشیدن دندان در روزی که کمترین دوز استروژن را دریافت می‌کنید، سؤال کنید. این هورمون می‌تواند بر توانایی لخته شدن خون تأثیر بگذارد. همچنین، با دندان‌پزشک خود در مورد داروهای دیگری که مصرف می‌کنید و می‌توانند با لخته شدن خون طبیعی تداخل داشته باشند، مشورت کنید.
پس از جراحی، در چند روز اول از نوشیدن با نی و تف کردن خودداری کنید. همچنین بیش از آنچه دندان‌پزشک توصیه کرده است، دهان خود را شستشو ندهید. اگر آبکشی می‌کنید، این کار را به‌آرامی انجام دهید. حتماً برای تمام ویزیت‌های بعدی برنامه‌ریزی‌شده به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سیزده =