به وقت اضطراری دندان‌پزشکی نیاز دارید؟

به وقت اضطراری دندان‌پزشکی نیاز دارید؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۱۵, ۱۳۹۹

به وقت اضطراری دندان‌پزشکی نیاز دارید؟

اگر مشکل اضطراری دندان دارید و نیاز به درمان فوری دارید، پیدا کردن یک دندان‌پزشک اورژانس در منطقه خودتان ممکن است دشوار باشد. ما در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه یک دندان‌پزشک را غیر ساعات کاری پیدا کنید، چگونه درد دندان را تسکین دهید و چگونه برای موارد اضطراری دندان‌پزشکی در آینده آماده شوید.
همچنین متوجه می‌شوید که اگر فرزندتان دچار حادثه شد و به یک دندان‌پزشک ۲۴ساعته نیاز داشت، چه کار کنید.
اگر باید به‌سرعت، دندان‌پزشکی در اطراف خود پیدا کنید به‌صورت آنلاین در اینترنت جستجو کنید.

مراقبت‌های اورژانسی دندان‌پزشکی شامل چه مواردی هستند؟

دلایل مختلفی برای نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دندان‌پزشکی وجود دارد. این دلایل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: آسیب مشخص به دندان، دردی که نشان‌دهنده مشکل زمینه‌ای مثل آبسه یا پوسیدگی دندان باشد.

هر یک از موارد زیر شما را به سمت درمان اورژانسی دندان‌پزشکی می‌کشاند:

  • حادثه‌ای که به دندان‌ها یا دهانتان آسیب رسانده باشد
  • از دست دادن دندان (یا اوالژن دندان)
  • ترک خوردگی یا شکستگی دندان
  • دندانی که لق شده یا از هم‌ترازی با دندان‌های دیگر خارج شده (یا دندان اکسترود شده)
  • برخوردی که موجب درد شدید دندان می‌شود حتی وقتی آسیب مشخصی مشاهده نمی‌شود
  • جراحت بافت لب‌ها، زبان یا گونه‌ها حتی اگر دندان‌ها آسیبی ندیده باشند
  • عفونت یا آبسه شدید
  • خونریزی، تورم یا درد شدید که پس از درمان دندان‌پزشکی مثل فیلینگ، روت کانال، کشیدن دندان یا ایمپلنت دندان اتفاق می‌افتد
  • از دست دادن فیلینگ یا تاج

بسته به میزان وخیم بودن مشکل و وجود یا عدم وجود درد باید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مراجعه فوری به دندان‌پزشک (احتمالاً در بیمارستان)
  • گرفتن وقت اورژانس برای مراجعه به دندان‌پزشک در همان روز یا روز بعد
  • گرفتن وقت روتین برای درمان مشکل

اگر دندانتان لب‌پر شده باشد یا دندان‌درد خفیف داشته باشید، احتمالاً به‌صورت اورژانسی درمان نمی‌شوید. دندان‌دردی که به‌تدریج ایجاد می‌شود، نشانه پوسیدگی دندان است پس باید هر چه زودتر به دندان‌پزشک مراجعه کنید. از بین رفتن فیلینگ دندان احتمالاً موجب بروز درد نمی‌شود اما باید به‌سرعت درمان شود چون ممکن است قسمت‌های دیگر دندان بشکنند. در برخی موارد، شاید بتوانید از کیت ترمیم موقتی دندان برای پر کردن دندان و تسکین درد یا محافظت از دهان در برابر لبه‌های تیز استفاده کنید.
اگر نمی‌دانید بهترین اقدام چیست و در صورت امکان می­خواهید از هزینه زیاد درمان اورژانسی دندان‌پزشکی پرهیز کنید، چرا ابتدا با یک دندان‌پزشک به‌صورت آنلاین چت نمی‌کنید؟
لطفاً توجه کنید که اگر نشانه‌های اورژانسی دندان‌پزشکی داشتید (ذیلاً شرح داده شده) پیشنهاد می‌شود که برای درمان به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید.

اگر دچار مشکل اورژانسی دندان‌پزشکی شدید باید چه کنید

در برخی موارد باید بلافاصله برای مراقبت‌های دندان‌پزشکی به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید.
برخی مشکلات دندان به حدی جدی هستند که باید برای درمان آن‌ها به بیمارستان مراجعه کنید. در صورتی که دچار هر یک از موارد زیر شدید باید مستقیماً به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید تا یک دندان‌پزشک اورژانس شما را معاینه کند:

  • خونریزی شدیدی که قطع نمی‌شود
  • درد شدید که با مسکن از بین نمی‌رود
  • ترومای ناشی از حادثه صورت، دهان یا دندان‌ها

اگر دندان افتاد باید در اسرع وقت به یک دندان‌پزشک اورژانس ۲۴ساعته مراجعه کنید. هرچه زودتر درمان انجام شود، دندان‌پزشک شانس بیشتری برای کاشت دوباره موفق دندان دارد. سعی کنید به‌آرامی دندان را در حفره خود قرار دهید اما اگر ممکن نبود، آن را در یک لیوان شیر قرار دهید تا به دندان‌پزشک برسید.
اگر درد شدید ندارید، دندان‌هایتان لق نشده و دهانتان خونریزی نمی‌کند، احتمالاً نیازی با مراقبت‌های اورژانسی دندان‌پزشکی ندارید. در این موارد که وخامت کمتری دارند می‌توانید وقت اورژانسی از دندان‌پزشک بگیرید یا شاید بتوانید یک دندان‌پزشک اورژانس در محل خود پیدا کنید که بتواند بلافاصله درمان لازم را انجام دهد.

چگونه یک دندان‌پزشک اورژانس در محدوده خود پیدا کنم؟

اگر دچار دندان‌درد شدید هستید باید وقت اورژانس بگیرید.
اگر در ساعات کاری دچار مشکل اورژانسی شدید می‌توانید در همان ساعات کاری، وقت اورژانسی بگیرید. فقط باید دندان‌پزشکی در محدوده خود پیدا کنید که به‌سرعت شما را ویزیت کند. اکثر دندان‌پزشکان در برنامه خود زمان‌هایی را در نظر می‌گیرند تا بتوانند در صورت نیاز به درمان اورژانسی، بیماران را به‌سرعت ویزیت کنند.

وقت‌های دندان‌پزشکی خارج از ساعات کاری

اگر در محدوده خود به مراقبت‌های دندان‌پزشکی اورژانس هنگام شب یا روزهایی که معمولاً کلینیک‌ها تعطیل هستند، نیاز داشته باشید، کمی دشوار است. در این شرایط باید دندان‌پزشک خارج از ساعات کاری پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید با بیمارستان‌های اطراف محل سکونت خود تماس بگیرید و در مورد دندانپزشک اورژانس سوال کنید.

روش‌های تسکین درد در خانه

چه مجبور باشید برای دیدن دندان‌پزشک چند ساعت منتظر بمانید یا چند روز، حتماً حاضرید هر کاری بکنید تا دندان‌دردتان کمتر شود. ما مقاله دیگری درباره تسکین دندان‌درد در خانه داریم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.
مسکن‌های معمولی باید به تسکین دردتان کمک کنند تا به دندان‌پزشک مراجعه کنید. به‌جای آسپیرین از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید چون آسپیرین خون را رقیق و خونریزی را شدید می‌کند.
دردتان چه ناشی از شکستگی دندان باشد چه خالی شدن فیلینگ آن، ژل موضعی درد دندان را به‌سرعت تسکین می‌دهد. آن را مستقیماً روی ناحیه دردناک بمالید و به‌سرعت احساس خواهید کرد که دردتان کاهش یافته است.
همچنین، برخی درمان‌های طبیعی هم درد دندان را موقتاً تسکین می‌دهند.
احتمالاً ساده‌ترین آن که به احتمال زیاد در دسترستان است، نمک و آب داغ است. یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب داغ حل کنید و دهانتان را با آن آب بکشید یا آن را قرقره کنید و در صورت نیاز دوباره این کار را تکرار کنید. این محلول، مایعات را از لثه‌هایتان بیرون می‌کشد و تحریک را کاهش می‌دهد.
مرکبات به کاهش موقتی درد کمک می‌کنند.
لیمو هم می‌تواند کمک کند چون سیتریک اسید موجود در آن، باکتری‌ها را از بین می‌برد. یک تکه از لیمو را ببرید، کمی آن را گاز بزنید تا آب آن بیرون بیاید و سپس آن را روی نواحی دردناک دهان بمالید.
همچنین، می‌توانید زنجبیل تازه بجوید یا خمیری از سیر له‌شده و نمک درست کنید و مستقیماً روی ناحیه دردناک قرار دهید.
برخی روغن‌های عصاره و محصولات طبیعی دیگر هم به تسکین درد در دهانتان کمک می‌کنند اما فقط اگر قبلاً از روغن‌های عصاره استفاده کرده‌اید  و از عوارض جانبی احتمالی آن‌ها اطلاع دارید، سراغشان بروید.
به یاد داشته باشید که این روش‌ها درمان‌های قطعی نیستند بلکه به شما کمک می‌کنند تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه کنید، موقتاً دردتان را کنترل کنید.

هزینه دندان‌پزشک اورژانس چقدر است؟

هزینه‌های درمان دندان‌پزشکی اورژانس احتمالاً اولین چیزی نیست که هنگام وقوع چنین حوادثی به آن فکر کنید اما مسئله‌ای است که باید از آن آگاه باشید.

هزینه دندان‌پزشک خصوصی اورژانس

قابل درک است که هزینه‌های دندان‌پزشک خصوصی اورژانس بسیار بالاتر است. برخی ممکن است قیمت ثابتی برای درمان خارج از ساعت کاری داشته باشند اما برخی دیگر هزینه را طبق درمان مورد نیاز تعیین می‌کنند.
ممکن است دندان‌پزشک با هزینه‌ای بسیار کم فقط درد را تسکین دهد. اما اگر به درمان پیچیده‌تری نیاز داشته باشید (مثلاً ایمپلنت دندان، تخلیه آبسه یا روت کانال اورژانسی) باید بدانید که هزینه بسیار بالاتر خواهد بود.

مراجعه کودکان به دندان‌پزشک اورژانس

جراحات دندان و دهان در کودکان رایج است.
ماهیت کودکی بدان معناست که گاهی حادثه رخ می‌دهد و ممکن است فرزندتان به مراجعه اورژانسی به دندان‌پزشک نیاز پیدا کند تا به دندان شکسته یا افتاده او رسیدگی شود. همچنین، ممکن است کودکان دندان‌دردشان را تا زمانی که غیر قابل تحمل نشده و نیاز به مراقبت اورژانسی دارد به شما اطلاع ندهند.

اگر به وقت اورژانسی دندان‌پزشکی برای فرزندتان نیاز دارید، همان مراحل فوق‌الذکر را دنبال کنید:

  • با دندان‌پزشک خودتان تماس بگیریدو راهنمایی‌های او را دنبال کنید
  • از خدمات آنلاین برای راهنمایی و پیدا کردن دندان‌پزشک اورژانس برای فرزندتان استفاده کنید
  • اگر فرزندتان دچار جراحت شدید، مخصوصاً در ناحیه سر شده، مستقیماً به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید
  • دندان‌های شکسته یا افتاده را در شیر بگذارید و در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه کنید

همچنین، می‌توانید پاراستامول یا ایبوپروفن را با دوز مناسب سن فرزندتان به او بدهید تا در مدتی که به دندان‌پزشک می‌رسید، به کنترل درد او کمک کند. به او اطمینان بدهید که دندان‌پزشک به‌زودی به او کمک خواهد کرد تا حالش بهتر شود.
بهتر است از قبل آماده باشید و جزئیات تماس دندان‌پزشکان اورژانس کودک در محدوده خود را داشته باشید. در این صورت اگر چنین موقعیت اضطراب‌آوری ایجاد شد، یکی از دغدغه‌های ذهنی‌تان کم خواهد شد. می‌توانید در اینجا درباره مراقبت از دندان‌های کودکان بیشتر بخوانید.

روش‌هایی برای پیشگیری از موارد اورژانس دندان‌پزشکی

استفاده از محافظ دندان هنگام ورزش برای محافظت از دندان‌هایتان.
روش‌های ساده‌ای برای کاهش احتمال نیاز به مراجعه اورژانسی به دندان‌پزشک برای شما و فرزندتان وجود دارد:

  • چکاپ‌ منظم دندان‌پزشکی را فراموش نکنید تا مشکلات بالقوه شناسایی و قبل از وخیم شدن درمان شوند
  • دندان‌درد خفیف را نادیده نگیرید؛ هرچه زمان طولانی‌تری آن را نادیده بگیرید، مشکل زمینه‌ای جدی‌تر خواهد شد
  • اگر ورزش‌های پربرخورد انجام می‌دهید، برای محافظت در برابر جراحات از محافظ دندان استفاده کنید
  • از گاز زدن یخ و مواد غذایی سفت دیگر که ممکن است به دندان‌هایتان یا فیلینگ آن‌ها آسیب بزند، بپرهیزید.

کارهای بسیار زیادی می‌توانید انجام دهید تا از بروز حادثه جلوگیری کنید. با توجه به این مسئله، بهتر است برای مواردی که به مراقبت‌های اورژانسی دندان‌پزشکی نیاز دارید آماده باشید.

آمادگی برای درمان اورژانسی دندان‌پزشکی

تجربه کردن اضطرار برای مراجعه به دندان‌پزشک بدون در دست داشتن امکانات به تأخیر انداختن درد هنگام جستجو برای پیدا کردن دندان‌پزشک خیلی سخت است.
با تحقیق برای پیدا کردن کلینیک‌های دندان‌پزشکی اطرافتان قبل از این‌که به آن نیاز پیدا کنید، خود را آماده کنید. بفهمید کدام یک از کلینیک‌ها یا مراکز اورژانس اطرافتان در تعطیلت کار می‌کنند، کدام یک خدمات ۲۴ساعته ارائه می‌دهند و هزینه‌های آن‌ها برای درمان‌های اورژانسی چقدر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =