داروهای خانگی برای تسکین دندان‌درد – دندان‌درد را به‌سرعت متوقف کنید

داروهای خانگی برای تسکین دندان‌درد: دندان‌درد را به‌سرعت متوقف کنید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۳, ۱۳۹۹

داروهای خانگی برای تسکین دندان‌درد – دندان‌درد را به‌سرعت متوقف کنید

آیا به دنبال داروهای خانگی برای دندان‌درد هستید؟ دست‌وپنجه نرم کردن با دندان‌درد هیچ‌وقت خوشایند نیست پس کاملاً قابل درک است که بخواهید هر چه سریع‌تر آن را متوقف کنید. خوشبختانه، مسکن‌های زیادی برای دندان‌درد وجود دارد که می‌توانید در خانه مصرف کنید (هم داروهای پزشکی و هم داروهای طبیعی).
در این مطلب می‌توانید اطلاعاتی درباره روش‌های متوقف کردن دندان‌درد در خانه پیدا کنید:

  • مسکن برای دندان‌درد
  • تسکین دندان‌درد شدید
  • درمان‌های موضعی مثل ژل دندان‌درد
  • داروهای خانگی برای دندان‌درد که می‌توانید در خانه تهیه کنید

معمولاً بهترین درمان برای دندان‌درد، مراجعه به دندان‌پزشک است چون مشکلات زمینه‌ای مثل پوسیدگی یا عفونت دندان را نمی‌توان در خانه درمان کرد. اما می‌دانیم که همیشه نمی‌توان بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کرد و شاید مشکل دندان‌هایتان نباشد که موجب درد می‌شود.
اگر دندان‌دردتان همراه با تورم در ناحیه چشم‌ها یا گردن است یا دهان یا گلویتان به حدی متورم است که در تنفس و بلعیدن مشکل دارید باید به‌سرعت به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید.
در غیر این صورت، با خواندن این مقاله روش‌های تسکین دندان‌درد را در خانه یاد بگیرید.

بهترین مسکن‌ها برای دندان‌درد

اگر مسکن‌های معمولی در دسترستان است، می‌توانید از آن‌ها برای تسکین سریع دندان‌درد در خانه استفاده کنید.

ایبوپروفن و پاراستامول

مسکن‌های معمولی برای کنترل دندان‌درد کافی هستند.
مسکن‌های استاندارد مثل ایبوپروفن و پاراستامول برای تسکین درد کافی هستند اما ممکن است درد را کاملاً از بین نبرند. دندان‌درد معمولاً به دلیل تورم ایجاد می‌شود که در این مورد ایبوپروفن بهترین مسکن برای دندان‌درد است چون خواص ضدالتهاب دارد.
اگر مصرف یکی یا دیگری مؤثر نبود، بزرگ‌سالان می‌توانند از هر دو استفاده کنند و تا حداکثر دوزی که روی هر پاکت نوشته به‌صورت یکی در میان مصرف کنند.
اما این کار را فقط باید موقتاً انجام دهید تا به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
اگر فرزندتان دچار دندان‌درد شده می‌توانید دوز مناسب پاراستامول یا ایبوپروفن کودکان را به او بدهید. همچنین، باید در اسرع وقت او را به دندان‌پزشکی ببرید.

آسپیرین

آسپیرین، یکی دیگر از مسکن‌های غیر تجویزی است که با التهاب مقابله می‌کند و دندان‌درد را خیلی تسکین می‌دهد. آسپیرین فقط برای بزرگ‌سالان بالای ۱۸ سال مناسب است و اگر دچار خونریزی در دهان یا جای دیگری از بدن هستید نباید از آن استفاده کنید چون مانع از لخته شدن خون می‌شود.

کدئین (کو-کودامول)

اگر به مسکن قوی‌تری برای دندان‌درد نیاز دارید، می‌توانید از داروخانه کدئین تهیه کنید. کدئین، یک مسکن اپیوئید ضعیف است و فقط در دوز پایین در ترکیب با پاراستامول به‌صورت غیر تجویزی قابل خرید است. این دارو را هم فقط باید موقتاً برای تسکین درد استفاده کنید.

تسکین دندان‌درد شدید

احتمالاً مسکن‌های غیر تجویزی در برخی موارد مؤثر نیستند، مثلاً برای توقف درد شدید دندان شکسته مخصوصاً اگر عصب دندان آشکار شده باشد. درد آبسه دندان هم ممکن است به‌قدری قوی باشد که مسکن‌های معمولی تأثیر زیادی روی آن نداشته باشند.
مراجعه به دندان‌پزشک معمولاً بهترین درمان است.
می‌توانید این مسکن‌ها را با هریک از ژل‌های موضعی و داروهای طبیعی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد ترکیب کنید تا به تسکین دندان‌درد شدید کمک کند.
اگر مصرف مسکن‌ها به دندان‌دردتان کمکی نکرد یا اگر مجبور شدید به مدت چند روز برای تسکین دردتان از مسکن استفاده کنید، نشانگر این است که باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک اورژانس می‌تواند مسکن‌های قوی‌تری برایتان تجویز کند یا اگر دچار عفونت یا آبسه دندان هستید برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

پمادها و ژل‌های موضعی برای دندان‌درد

نوع دیگری از داروی خانگی برای دندان‌درد، داروی موضعی است که به‌طور خاص برای درمان دندان‌درد و دردهای دیگر دهان طراحی شده است.

ژل تسکین‌دهنده دندان‌درد اوراژل

ژل دندان اوراژل، داروی دندان‌درد شدید است که برای خلاص شدن سریع از دندان‌درد طراحی شده است. این محصول پرفروش‌ترین برند دندان‌درد است که فرمول فوق‌العاده قوی دارد که می‌تواند برای درمان آبسه لثه یا درد دندان شکسته هم استفاده شود.
کسانی که از این محصول استفاده کرده‌اند معتقدند که وقتی مسکن‌های غیر تجویزی اثری ندارند، اوراژل دندان‌درد را تسکین می‌دهد. برخی دیگر اشاره کرده‌اند که داروی خانگی مؤثری برای دندان‌های حساس هم هست.

آنبسول

آنبسول به شکل مایع و ژل عرضه می‌شود که هر دو حاوی مواد بی‌حس‌کننده و ضدعفونی‌کننده هستند. فرمول بی‌حس‌کننده دندان، روش خوبی برای توقف سریع درد در خانه است.
ژل دندان‌درد بزرگ‌سالان بیشتر از شکل مایع آن در دسترس است. اما برخی معتقدند که مایع آن مؤثرتر از ژل آن است و راحت‌تر استعمال می‌شود.

ژل روغن میخک دنتوژن

دنتوژن، خواص طبیعی میخک را به‌صورت ژل قابل استفاده عرضه کرده است. این محصول، مسکن سریعی برای درد لثه و دندان است و برای مصرف کودکان (نه نوزادان) هم مناسب است.
افرادی که این محصول را مصرف کرده‌اند معتقدند که برای خلاص شدن سریع از درد بسیار مؤثر است اما برخی طعم آن را کمی ناخوشایند می‌دانند.

داروهای طبیعی برای دندان‌درد

مسکن‌های طبیعی زیادی برای دندان‌درد وجود دارند که می‌توانند به تسکین درد دندان کمک کنند. برخی از این مسکن‌های طبیعی، خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال دارند تا علت درد را هم هدف قرار دهند. استفاده از این داروهای طبیعی برای دندان‌درد کودکان توصیه نمی‌شود مگر اینکه دندان‌پزشک آن را تأیید کرده باشد.

روغن میخک برای دندان‌درد

احتمالاً بهترین داروی شناخته‌شده برای دندان‌درد، روغن میخک است. این روغن حاوی اوژنول است، ماده‌ای با خواص آنتی‌باکتریال و بی‌حس‌کننده طبیعی که به کاهش التهاب هم کمک می‌کند.
میخک، داروی طبیعی دندان‌درد است.
می‌توانید روغن میخک را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها بخرید.
برای استفاده از روغن میخک برای تسکین دندان‌درد، بهتر است اول آن را رقیق کنید. چند قطره روغن میخک را با یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون، بادام یا نارگیل مخلوط کنید. یا می‌توانید ترکیب آماده روغن میخک را به‌صورت آماده خریداری کنید.
یک گلوله کوچک پارچه نخ-پشمی را درون روغن فروببرید و به مدت چند دقیقه آن را روی دندان‌دردناک نگه دارید. بلافاصله پس از آن، چیزی نخورید یا ننوشید و در صورت نیاز این کار را هر چند ساعت یک‌بار تکرار کنید.
اگر روغن میخک در دسترستان نیست، می‌توانید برای درمان دندان‌درد از میخک کامل استفاده کنید. آن را آسیاب کنید (یا از پودر میخک استفاده کنید) و با روغن مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس آن را روی دندانتان قرار دهید. این ترکیب مثل روغن میخک مؤثر نیست اما به تسکین دندان‌درد کمک می‌کند.

دهان‌شویه آب‌نمک

این داروی خانگی آسان دندان‌درد به کشتن باکتری‌ها و کاهش تورم در دهان کمک می‌کند.
برای استفاده از آب‌نمک جهت تسکین دندان‌درد، یک قاشق چای‌خوری نمک را درون لیوان کوچکی از آب گرم بریزید و آن را هم بزنید تا حل شود. به مدت یک دقیقه آن را در دهانتان بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

چای

حتی یک چای کیسه‌ای قدیمی ساده هم به توقف دندان‌درد کمک می‌کند.
داروی دندان‌درد دیگری که می‌توانید در خانه تهیه کنید، چای نعنای فلفلی است که می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. برگ‌های چای یا چای کیسه‌ای را قبل از نوشیدن و چرخاندن در دهانتان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید.
حتی می‌توانید برای تسکین دندان‌درد از چای کیسه‌ای مثل کمپرس استفاده کنید.آن را در آب گرم بخیسانید سپس به مدت چند دقیقه روی دندان‌دردناک قرار دهید. تانین‌های قابض در چای برای مدتی دندان‌درد را از بین می‌برند.

سیر

برخی معتقدند که سیر، داروی خانگی مؤثری برای تسکین درد دندان است اما موجب سوختن پوست می‌شود پس با مسئولیت خودتان امتحان کنید! یک حبه سیر را له کنید تا به‌صورت خمیری درآید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دندان‌دردناک قرار دهید.

داروهای خانگی برای دندان‌درد: خلاصه

فهرست زیر، مسکن‌های خانگی دندان‌درد را به‌طور خلاصه شرح داده است:

  • دارو نوع مزایا
  • ایبوپروفن مسکن تسکین درد، ضدالتهاب
  • پاراستامول مسکن تسکین درد
  • آسپیرین مسکن تسکین درد، ضدالتهاب
  • کدئین مسکن تسکین درد قوی‌تر
  • اوراژل ژل تسکین درد موضعی
  • آنبسول مایع یا ژل بی‌حس‌کننده و ضد باکتری موضعی
  • دنتوژن ژل تسکین درد موضعی
  • روغن میخک داروی طبیعی بی‌حس‌کننده و ضد باکتری
  • دهان‌شویه آب‌نمک داروی طبیعی ضد باکتری، ضدالتهاب
  • چای نعنای فلفلی داری طبیعی تسکین درد، ضدالتهاب

چه چیزهای دیگری به دندان‌درد کمک می‌کند؟

علاوه بر داروهای خانگی فوق‌الذکر، اقدامات دیگری برای کاهش درد دندان‌ها و لثه‌ها می‌توانید انجام دهید تا درد از بین برود یا به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

هنگام دندان‌درد چه چیزی می‌توان خورد

هرگونه فشار اضافی روی دندان یا دندان‌های دردناک، احتمالاً دندان‌دردتان را بدتر می‌کند. اگر درد دندانتان به دلیل ترک‌خوردگی است، گاز زدن با آن موجب می‌شود ترک عمیق‌تر شود و هرچه آسیب بیشتر شود، نجات دندان سخت‌تر می‌شود.
بنابراین، بهتر است با خوردن مواد غذایی نرم و جویدن با سمتی که درد ندارد از بدتر شدن دندان‌درد جلوگیری کنید. مواد غذایی نرم زیر را هنگام دندان‌درد می‌توانید بخورید:
غذاهای نرم بخورید تا دردتان کاهش یابد
• سوپ نرم
• اسموتی و پوره میوه (از میوه‌های اسیدی پرهیز کنید)
• میلک شیک
• پوره سیب‌زمینی و سبزی‌های دیگر
• خاگینه تخم‌مرغ
• ماست
• فرنی و حریره
• موز
مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم و هر چیزی که تند، شیرین یا اسیدی باشد احتمالاً دندان‌درد را تشدید می‌کنند پس باید از آن‌ها پرهیز کنید.

روش‌های دیگر برای تسکین دندان‌درد در خانه

• سیگار نکشید: سیگار کشیدن برخی مشکلات دندان را تشدید می‌کند.
• هنگام خواب، سرتان را بالا نگه دارید: برای کمک به خلاص شدن از دندان‌درد در شب، از یک یا دو بالش اضافی برای بالا نگه‌داشتن سرتان هنگام خواب استفاده کنید. افقی خوابیدن، فشارخون در سر را افزایش می‌دهد.
• دندان‌هایتان را طبق معمول مسواک بزنید: علی‌رغم آسیبی که به دندان یا لثه‌تان وارد شده، دندان‌هایتان را طبق معمول مسواک بزنید تا باکتری‌های مضر بیشتری در دندان‌هایتان متراکم نشوند.
• کیسه یخ: با وجود اینکه نباید یخ را مستقیماً روی دندان‌دردناک بگذارید، یک کیسه یخ یا نخود منجمد را در یک حوله بپیچید و روی گونه‌تان بگذارید تا به کاهش تورم و بی‌حس کردن درد کمک کند.

چگونه دندان‌درد را برای همیشه درمان کنید

امیدواریم که این داروهای خانگی برای دندان‌درد به شما کمک کند تا دردتان را کنترل کنید. اگر در حال بهبودی از درمان دندان‌پزشکی هستید یا دندان‌دردتان به سرماخوردگی مربوط است باید خودبه‌خود خوب شود.
اگر درد دندانتان ادامه پیدا کرد به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
اگر نمی‌دانید چرا دندان‌درد دارید یا علت آن را می‌دانید اما نمی‌خواهید خودتان کاری انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم که به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید. درد دندان ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشد: از جمله:
• پوشیدگی دندان
• عفونت یا آبسه دندان
• ترک‌خوردگی دندان
• فیلینگ شکسته یا لق
بروکسیسم (دندان‌قروچه)
• فشار بر دندان عقل
در همه این موارد، نادیده گرفتن مشکل احتمالاً موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در آینده می‌شود. حتی اگر بتوانید دندان‌دردتان را با یکی از این درمان‌های خانگی کنترل کنید، به این معنا نیست که علت زمینه‌ای آن از بین رفته است. مثلاً پوسیدگی دندان ممکن است می‌تواند عصب دندان را تا حدی از بین ببرد که دیگر احساس درد نکنید. اما پوسیدگی به انتشار خود به ریشه دندان ادامه می‌دهد و ممکن است موجب آبسه شود که حتی دردناک‌تر است.
بهتر است فوراً برای درمان به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند تا نیازی به درمان‌های جدی‌تر مثل کشیدن دندان نباشد. اگر دندان‌دردتان بیش از دو روز ادامه داشت یا تب یا تورم داشتید باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

وقتی دندان‌درد بدی دارید و می‌خواهید به‌سرعت آن را متوقف کنید، می‌توانید برای تسکین دردتان از برخی محصولاتی که در خانه دارید استفاده کنید. مسکن‌ها، میخک و آب‌نمک، همگی به تسکین دندان‌درد کمک می‌کنند و همچنین می‌توانید پمادها و ژل‌های مخصوصی بخرید که به این هدف تولید شده‌اند.
با این وجود این داروهای خانگی برای دندان‌درد باید به‌طور موقتی مصرف شوند. بهترین روش برای متوقف کردن دندان‌درد معمولاً مراجعه به دندان‌پزشک برای درمان علت زمینه‌ای است. اگر دندان‌درد شدید داشتید باید در اسرع وقت به دنان پزشک مراجعه کنید چون ممکن است عفونتی داشته باشید که باید درمان شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =