دندان‌پزشکی زیبایی: هر آنچه باید در مورد آن بدانید

دندان‌پزشکی زیبایی: هر آنچه باید در مورد آن بدانید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: مهر ۱۳, ۱۳۹۹

دندان‌پزشکی زیبایی: هر آنچه باید در مورد آن بدانید

چگونه با دندان‌پزشکی زیبایی ظاهر لبخند خود، که شامل دندان‌ها، لثه‌ها و چیدمان دندان‌ها است را بهبود ببخشیم؟

آیا دندان و دهان شما در عین سالم بودن، فاقد زیبایی مورد نظرتان هستند؟
با این‌که مراجعه به دندان‌پزشک جهت جرمگیری و رسیدگی منظم، همواره توصیه می‌شود، اما بعضی مواقع حتی دندان‌های تمیز و سالم، آن‌طور که می‌خواهید به نظر نمی‌رسند.
به‌عنوان مثال، ممکن است بخواهید دندان‌های خود را با استفاده از بلیچینگ سفید کرده، موقعیت آن‌ها را تغییر دهید، روکش یا لمینت ونیر کنید یا لبخند خود را زیباتر کنید.
اینجاست که دندانپزشک زیبایی وارد عمل می‌شود!

دندان‌پزشکی زیبایی چیست؟

واژه دندان‌پزشکی زیبایی، به هنر و دانش بهبود ظاهر لبخند شما که تحت تأثیر دندان‌ها، لثه‌ها و بایت دندان است، گفته می‌شود.
این روش ممکن است شامل جابجایی دندان از موقعیت اصلی خود، سفید کردن دندان، روکش یا ونیر کردن و یا سایر روش‌هایی باشد که ممکن است از نظر پزشکی ضروری نبوده اما باعث بهبود ظاهر دهان و دندان می‌شود.
جراحی زیبایی دندان اصطلاحی است که برای زیبایی دندان به‌کار می‌رود که عملی تهاجمی‌تر و پیچیده‌تر است و معمولاً شامل بی‌حسی موضعی بوده و به زمان بهبودی طولانی‌تری نیاز دارد. روش‌های مختلفی وجود دارند که معمولاً جزو روش‌های زیبایی محسوب می‌شوند، اما فقط محدود به افزودن مواد به دندان و لثه‌ها نیستند (مثل باندینگ یا کامپوزیت، تاج‌ها و پوشش‌های پرسلین، لمینت ونیر، یا پیوند لثه)، حذف مواد از دندان و لثه، فرم‌دهی مجدد، بریج دندان، ردیف کردن، ایمپلنت، لیفت لثه، احیای بایت دندان و سفید کردن.

 تاج پرسلین – تاج پرسلین یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی دندان است و زمانی به‌کار می‌رود که دندان خراب شده و با پر کردن و دیگر روش‌ها قابل درمان نیست. پرسلین دندان‌هایی را درمان می‌کند که شکسته یا لب‌پر شده‌اند و زمانی که به‌درستی ساخته شوند ظاهری کاملاً مشابه با دندان واقعی داشته و غیر قابل تشخیص از دندان‌های دیگر هستند.
باندینگ دندان – یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های زیبایی دندان است. در این روش مواد رزین رنگ دندان، بر روی دندان استفاده شده و با نور خاصی درمان می‌شود، باندینگ رزین بر روی دندان، در درمان لب‌پریدگی دندان یا ترک‌های کوچک، کم کردن فاصله بین‌دندانی یا حتی به‌عنوان روش جایگزین پر کردن با آمالگام نقره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ایمپلنت دندان – وقتی یک یا چند دندان از بین رفته باشند (چه به علت خرابی، کشیده یا شکسته شده باشند یا به علت حفره آسیب‌ دیده باشند یا به دلایل دیگر نیاز به کشیدن باشد)، ایمپلنت دندان اغلب روشی ایده­‌آل برای جایگزینی دندان یا دندان‌های ازدست‌رفته است. اگر آسیب قابل توجهی باشد دندان‌های مصنوعی نیز گزینه خوبی هستند.
بریج‌­های دندانی بریج دندان روش رایج دیگری است که به‌عنوان جایگزینی برای ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. بریج‌ها زمانی به‌کار می‌روند که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد و دندان‌های اطراف برای تاج یا کلاه دندانی مناسب نباشند.
سفید کردن دندان – سفید کردن دندان یا دندان‌ها از روش‌های نسبتاً ساده و غیرتهاجمی زیبایی است در حالی‌که کیت‌های سفیدکننده‌ی قابل استفاده در منزل نیز وجود دارند که شما می‌توانید بدون نسخه‌ی پزشک خریداری کنید، اما اگر دندان‌های خود را توسط دندان‌پزشک سفید کنید به نتایج فوق‌العاده بهتری می‌رسید.
پرسلین ونیر (لمینت) – پرسلین ونیرها رفته‌رفته به راه‌حل محبوبی برای کمک به تغییر شکل دندان‌های خیلی کوچک و بدشکل یا کاملاً بدرنگ، به دندان‌های سفید تبدیل می‌شوند. پرسلین ونیرها بر روی دندان شما چسبانده یا متصل می‌شوند.
روش‌های ارتودنسی یا پروتزهای دندانی مانند بریس، پلاک اینمان، ارتودنسی نامرئی، یا حتی بازسازی کامل دهان نیز دندان‌پزشکی زیبایی در نظر گرفته می‌شوند، هر چند در برخی موارد این نوع کار دندان‌پزشکی برای اصلاح آسیب ناشی از تصادف یا جراحت ضروری است.
یک دندان‌پزشک زیبایی می‌تواند از همه‌ی روش‌های فوق‌الذکر استفاده کند یا ممکن است در زمینه‌های خاصی از دندان‌پزشکی زیبایی یا جراحی‌های زیبایی دندان تخصص داشته باشد.

تمایل به دندانپزشکی زیبایی

در حالی که دندانپزشکی زیبایی از دهه ۱۸۰۰ وجود داشته، اما امروزه بیشتر از هر زمان دیگری رایج است و همه افراد در هر سن و با هر جنسیتی، به دلایل متعددی تصمیم به انجام کار زیبایی دندان می‌گیرند.
به لطف نفوذ سلبریتی‌­ها و تأثیراتی که دارند، پرسلین ونیرها نیز محبوب‌تر از همیشه شده‌اند.
علاوه بر این، مدل‌سازی سه‌بعدی، طراحی و چاپ و همچنین ایمپلنت دندان برای بیماران جوان‌تر قابل اجرا است (اگر دندانی خراب شده باشد، بعضی مواقع ترجیح بر این است که به‌جای درمان، یک دندان جدید جایگزین شود).
سفید کردن دندان نیز یکی دیگر از روش‌های اصلی است، زیرا می‌تواند لبخند با دندان‌های سفید و درخشان را بدون صرف هزینه ونیر فراهم کند، البته این راه در صورتی جواب‌گو است که دندان‌های شما نسبتاً صاف و یک‌دست باشند.

مزایای دندان‌پزشکی زیبایی

بسیاری از افراد به دندان‌پزشکی زیبایی روی می‌آورند، زیرا دارای دندان‌های شکسته، ترک‌دار یا دندان‌های از دست‌رفته هستند، یا این‌که دندان‌هایشان بر اثر استفاده از برخی داروها، در کودکی، بدرنگ شده است.
افراد دیگری هم از این روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی استفاده می‌کنند، زیرا دندان‌هایشان نامرتب یا بدشکل است، دندان‌ها برای دهانشان کوچک هستند، لثه‌هایشان در حال تحلیل رفتن هستند یا می‌خواهند لبخندی با دندان‌های سفید و متقارن یا اصطلاحاً هالیوودی داشته باشند، که معمولاً این حالت نتیجه‌ی پرسلین ونیر خواهد بود.
در حالی‌که بعضی از اشکال دندان‌پزشکی زیبایی به نظر سطحی می‌رسند، اما افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس می‌تواند تفاوت عمده‌ای در سلامت روان و سلامت فرد ایجاد کند.

پیدا کردن یک دندان‌پزشک زیبایی خوب

اگر شما مشتاق انجام هر نوع از کارهای دندان‌پزشکی زیبایی هستید، بدانید که مهم‌ترین چیزی که می‌توانید انجام دهید تحقیق در مورد انواع مختلف کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید ، یا از دوستان خود بپرسید.
نمونه کارهای آنان را ببینید و عکس‌های قبل و بعد از کارشان را در وب‌سایت‌ یا اینستاگرام آن‌ها چک کنید.
چه چیز در مورد عکس‌های نهایی آن‌ها برای شما جذاب بوده و با اهداف شما همسان است؟
وقتی با یک دندان‌پزشک زیبایی مشورت می‌کنید، فهرستی از سؤالات فراهم کنید، نمونه‌هایی از دندان‌ها و لبخندهایی که دوست دارید و هر پیشینه تحقیقی که انجام داده‌اید، را همراه داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سه =