۳ راه برای کنترل اضطراب دندانپزشکی

۳ راه برای کنترل و جلوگیری از اضطراب دندانپزشکی
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

۳ راه برای کنترل اضطراب دندانپزشکی

اگر از فکر رفتن به دندانپزشکی مضطرب می‌شوید، بدانید که تنها نیستید. شاید از این بترسید که کاری که در مطب روی دندان شما انجام می‌شود، دردناک خواهد بود یا اینکه مدتی است به دندان‌پزشک مراجعه نکرده‌اید و نمی‌دانید وضعیت دندان‌هایتان چطور است.
درهرصورت، تیم دندان‌پزشک حرفه‌ای کاری خواهد کرد که به سلامت روانی و دهان و دندان شما به بهترین نحو ممکن رسیدگی شود. هرچقدر مراجعه به دندان‌پزشک را به تعویق بیندازید یا کلاً نروید، خطر ایجاد مشکلات دندان را بیشتر کرده‌اید که درنهایت موجب می‌شود مجبور شوید دفعات بیشتری به دندان‌پزشک مراجعه کنید. درواقع اگر مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید، کل روند این کار یعنی از گرفتن وقت معاینه تا رفتن به مطب ازهرجهت آسان‌تر خواهد شد.
از این استراتژی‌ها هنگام مراجعه بعدی‌تان به دندان‌پزشک کمک بگیرید تا اضطراب دندانپزشکی خود را کمتر کنید و به سلامت دندان‌ها رسیدگی کنید.

راه‌کارهایی برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی

۱. صحبت کنید

هرکسی که به اضطراب مبتلا است می‌داند که حرف زدن درباره اضطراب تفاوت بسیار زیادی در وضعیت روحی ایجاد می‌کند. اگر تنش دارید یا مضطرب هستید، به خودتان کمک کنید و درباره این اضطراب صحبت کنید. دندان‌پزشک اگر نیازهای شما را بداند، بهتری می‌تواند شما را درمان کند.

  • درباره اضطراب خود به دندان‌پزشک اطلاع دهید. در زمان تعیین وقت دندانپزشکی، درباره نگرانی و اضطرابی که احساس می‌کنید،‌ به دستیار پزشک توضیح دهید. وقتی به مطب رسیدید به دندان‌پزشک و دستیاران او یادآوری کنید که مضطرب هستید. هر تجربه بدی که در گذشته در دندانپزشکی داشته‌اید را با آن‌ها در میان بگذارید و از آن‌ها برای کنار آمدن با اضطراب خود مشورت بگیرید.
  • از سؤال پرسیدن نترسید. اگر بدانید چه چیزی پیش روی شماست، ترس از امر ناشناخته از بین می‌رود.
  • یک علامت هشدار تعیین کنید. به دندان‌پزشک بگویید که اگر دستتان را بالا بردید نشانه این است که می‌خواهید چند دقیقه دست از کار بکشد.
  • اگر باوجود بی‌حسی موضعی احساس درد دارید، به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. بعضی از بیماران به خاطر آستانه تحمل دردشان احساس شرمندگی می‌کنند یا نمی‌خواهند کار دندان‌پزشک را متوقف کنند. پیش از شروع کار با دندان‌پزشک درباره درد صحبت کنید تا دندان‌پزشک بداند که چطور می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند و کاری کند که احساس راحتی کنید.

۲. حواس خود را پرت کنید

وقتی اضطراب دارید، مشغول کردن ذهن به چیزهایی غیر از کار دندانپزشکی کمک زیادی به شما می‌کند. این موارد هم می‌توانند به مشغول کردن ذهن کمک کنند.

  • هدفون همراه داشته باشید. تحمل صدای مته دندانپزشکی خصوصاً اگر اضطراب دارید، غیرممکن است. اما اگر هدفون همراه داشته باشید می‌تواند موسیقی یا کتاب‌های صوتی گوش کنید. در بعضی از مطب‌های دندانپزشکی تلویزیون وجود دارد که دی‌وی‌دی روی آن نمایش داده می‌شود.
  • با فشار دادن یک توپ استرس یا بازی کردن با یک وسیله دستی کوچک مثل اسپینر، دست‌هایتان را مشغول نگه دارید.
  • جای مطبوع و دلخواه خود را تصور کنید و خود را در ساحلی آرام یا باغی بزرگ ببینید.

۳. از تکنیک‌های ذهنی کمک بگیرید

آرامش و آسودگی از ذهن آغاز می‌شود. با تمرین تنفس عمیق سعی کنید تنشی که در عضلاتتان وجود دارد را بیرون بیاورید.

  • نفس‌هایتان را بشمارید. به‌آرامی با هر شماره دم و بازدم کنید. وقتی در انتظار نوبتتان در مطب هستید، یا در فواصل کار دندان‌پزشک پنج بار این کار را تکرار کنید.
  • یک اسکن تمام بدن انجام دهید. روی تمامی عضلات هر قسمت از بدن به‌نوبت تمرکز کنید. از سر شروع کنید تا به انگشت پاها برسید. برای مثال می‌توانید تمرکز کنید و استرس را از ناحیه پیشانی بیرون برانید، سپس از گونه‌ها، بعد از گردن و بقیه بدن.

ترس و اضطراب دندانپزشکی امری شایع در میان بسیاری از مردم دنیا است. به‌همین دلیل در بعضی از کلینیک‌ها از سدیشن یا دندانپزشکی در خواب برای معالجه‌ی این دسته از بیماران استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + پانزده =